Černá krabice Recenze

Jméno Joe Hill asi většině z vás nic neřekne, ale pokud autora, který píše pod tímto pseudonymem, oslovíme správně celým jménem Joseph Hillstrom King, mnozí už začnou tušit, odkud vítr vane.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 6036
Válečníci Recenze
Válečníci
David Gemmell

19. listopadu 2007, Martin Fajkus
Válečníci jsou dalším příběhem Davida Gemmella, který ve druhém vydání (poprvé kniha vyšla před šesti lety u Návratu) uvedlo na trh nakladatelství Perseus. Autor se v ní opět vrátil k Drenajskému cyklu, mimochodem svému nejúspěšnějšímu.

Číst článek dál | Diskuze (19) | Přístupů: 5797
Pod kočičími hlavami Recenze
Pod kočičími hlavami
ed. Ondřej Jireš a Antonín K. K. Kudláč

16. listopadu 2007, Martin Fajkus
Urban, čili chcete-li městská fantasy získává v posledních letech stále větší popularitu. A to zejména v zahraničí, kde už se dávno přehoupla z pozice excentrického experimentu v plnohodnotnou součást fantasy žánru. Tento trend přitom může sledovat i český čtenář především díky snaze nakladatelství Laser, kde se mu Martin Šust snaží v edici New Weird zprostředkovat to nejlepší, co v tomto subžánru vychází. A tak knihy Chiny Miévilla, Jaye Lakea či Jeffa VanderMeera ukazují, jak rozmanitou a mnohotvárnou může městská fantasy být.

Číst článek dál | Diskuze (2) | Přístupů: 7632
Dračí skok Recenze
Dračí skok
Anne McCaffreyová

15. listopadu 2007, Zdena Štouračová
Trilogie Drakeni z Pernu u nás poprvé vyšla už tak dávno, že když se vydavatelství Triton rozhodlo ji po letech vydat znovu, má k dispozici zcela novou čtenářskou generaci. Teď tedy máme před sebou druhý díl, Dračí skok.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 6962
Kull Recenze
Kull
Robert E. Howard

14. listopadu 2007, Martin Fajkus
Na přelomu tisíciletí vydalo nakladatelství Laser-books několik knih, které mapovaly ne-conanovskou tvorbu Roberta E. Howarda. Jedna z nich kompletně shrnovala příběhy válečníka Kulla. Sbírka se skládá z deseti povídek doplněných o zlomky a fragmenty, které Howard odložil či nestačil dopsat.

Číst článek dál | Diskuze (62) | Přístupů: 4648
Mistr písní Recenze
Mistr písní
Orson Scott Card

13. listopadu 2007, Petr Čáslava
Psát recenzi na nejnovější (u nás) román Orsona Scotta Carda je radost. Autor totiž dokáže každé své dílo prodchnout několika vrstvami uvažování a literární kritik podoben chirurgovi se může chopit pomyslného skalpelu a dílo pitvat a pitvat a pitvat. Není tomu jinak ani u románu Mistr písní, který před nedávnem vydalo nakladatelství La­ser.

Číst článek dál | Diskuze (4) | Přístupů: 5958
Jméno korábu Recenze
Jméno korábu
Pavel Renčín

12. listopadu 2007, Martin Fajkus
Pavel Renčín se do povědomí čtenářů fantastiky zapsal zejména jako vynikající povídkář, jehož texty v sobě nesou značnou dávku originality i fantazie a který se coby autor nebojí experimentovat s různými literárními směry i žánry. Jeho románová prvotina Nepohádka (2004) ovšem prokázala, že se stejnou bravurností zvládá i mnohem rozsáhlejší texty. A zároveň ho pasovala na čelního představitele tzv. urban fantasy u nás. Je sice pravda, že se tomuto subžánru v Česku věnuje jen nemnoho autorů, ovšem Renčínovy texty se svým pojetím i zpracováním vyrovnají i renomovaným pracím zahraničním.

Číst článek dál | Diskuze (153) | Přístupů: 6822
Pěvkyně ve sněhu Recenze
Pěvkyně ve sněhu
Luise Marleyová

9. listopadu 2007, Martin Fajkus
Mnozí lidé si pod pojmem sci-fi představují nekonečný vesmír, objevitelské výpravy kosmických korábů, nelítostné bitvy s mimozemskými civilizacemi, které se od nás odlišují snad ve všem podstatném – zkrátka něco ve stylu Star Treku či Hvězdných válek. Pro jiné je to budoucnost přeplněná supermoderními technologiemi, roboty a umělou inteligencí, stojící před podivuhodně lidskými dilematy; a pro další zase krutý svět megakorporací, jež se neštítí využít jakýchkoli prostředků, jen aby dosáhly co největšího zisku…

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 3647
Královna andělů Recenze
Královna andělů
Greg Bear

9. listopadu 2007, Miroslav Žamboch
Greg Bear není pro českého čtenáře zdaleka neznámý. Jeho knihy u nás vycházejí již více než deset let a má jich na svém kontě hezkou řádku. Královna andělů patří do série tří knih (Heads Moving Mars) propojených společnými reáliemi a některými vystupujícími postavami.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 5714
Půlnoční dáma Recenze
Půlnoční dáma
Kateřina Koudelková & Milan Adelt

8. listopadu 2007, Martin Fajkus
Boj mezi světlem a temnotou, či chcete-li raději dobrem a zlem, je válka bez konce, ve které však obě strany pokračují s nebývalou urputností, doufajíce, že pro sebe nakonec získají rozhodující výhodu. Temnota přitom s chutí využívá všech dovolených i nedovolených prostředků, jen když to zvrátí rovnováhu sil v její prospěch.

Číst článek dál | Diskuze (55) | Přístupů: 4862
Plout na vlnách podivna Recenze
Plout na vlnách podivna
Tim Powers

6. listopadu 2007, Zdena Štouračová
Romány Tima Powerse rozhodně nepatří k běžnému konzumnímu čtivu, produkovanému po kilech za účelem jednorázového pobavení čtenářů. Autor je člověk natolik košatého záběru, že nepotřebuje pro své příběhy konstruovat vlastní svět s pravidly, která by mu dovolovala zacházet s děním tak, jak se mu hodí, bez nutnosti dodržovat nejen základní zákonitosti fyzikální a chemické, ale také respektovat historická a společenská fakta.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 7185
Chvalozpěv na Leibowitze Recenze
Chvalozpěv na Leibowitze
Walter M. Miller

6. listopadu 2007, Jiří Popiolek
Série jaderných výbuchů smetla lidskou civilizaci v podobě, jak ji známe, do zapomnění. Vědci a technici jsou označeni za viníky katastrofy a popravováni ve velkém. Přichází úpadek a doba vědeckotechnického temna. Jenže touha po poznání se nedá zastavit, a i když to trvá mnoho staletí, člověk dostává druhou šanci. Využije ji, nebo u něj před pudem sebezáchovy opět převládne touha po moci?

Číst článek dál | Diskuze (33) | Přístupů: 7713
Halo 2, Potopa Recenze
Halo 2, Potopa
William C. Dietz

5. listopadu 2007, Piter
Druhá kniha ze série HALO (podle stejnojmenné počítačové hry) přímo navazuje na poslední scény předchozího dílu. Hrdiny jsme opustili ve vraku válečné kosmické lodi, která uprchla po porážce lidské flotily u soustavy Cíl na koordináty nalezené na prastarém mimozemském artefaktu.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 7010
Znamení jednorožce Recenze
Znamení jednorožce
Roger Zelazny

2. listopadu 2007, Zdena Štouračová
I když mám k původnímu vydání amberské série nostalgický vztah, zvláště k prvnímu dílu (tehdy pod názvem Vládci stínů), nápadem na nové vydání v nové grafické úpravě, a hlavně v novém překladu, jsem byla nadšena…

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 11566
Krvavé pohraničí Recenze
Krvavé pohraničí
Vladimír Šlechta

30. října 2007, Zdena Štouračová
Temný mág padl. Alarich Touraine je mrtev. Přestože je všeobecně známo, že ho zabil baron Lecter, Floyd Bartlett o tom ví své. A je možno říct, že je mu to spíše ke škodě než k užitku. I takto by se dal shrnout obsah Krvavého pohraničí. Nebo taky takto: Rudenrog je přeplněn kolonisty, směřujícími do krajiny, kterou dosud okupoval Touraine, a hraničáři, čarodějové, elfové a trpaslíci už zde nejsou vítáni. Jak se s tím Floyd Bartlett vyrovná? A jak se s tím vyrovnal Vladimír Šlechta?

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 6314
Domovina Recenze
Domovina
R. A. Salvatore

26. října 2007, Lukáš Knetig
Temní elfové mají velmi špatnou pověst snad ve všech světech, v nichž se vyskytují. A je třeba přiznat, že si ji získali naprosto oprávněně. Jsou totiž zrcadlem negujícím všechny dobré vlastnosti svých ušlechtilých bratránků. Jejich úskočnost, zloba, politikaření, sobeckost či zvrácenost se už dávno staly příslovečnými. A oni sami se neustále snaží svými činy všechny pověsti, které o nich kolují, překonat. Jsou velmi nebezpeční protivníci, neboť na rozdíl od goblinů či trolů jsou téměř vždy zobrazováni jako velice inteligentní a vychytralí tvorové.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 5763
Erik Recenze
Erik
Terry Pratchett

23. října 2007, BoboKing
Svět Úžasné Zeměplochy – nejlegračnější a nejpodivuhodnější fantasy v této i jakékoli jiné galaxii, který vytvořil anglický spisovatel Terry Pratchett, už přes dvě desetiletí obšťastňuje miliony čtenářů na celém světě. Český fanda si za dobu vydávání Pratchetta u nás mohl do své sbírky kromě knih ze základní řady (ve světě je jich zatím 31) pořídit i vedlejší série a příběhy, mapy, kuchařky, hry, komiksy, ilustrovaný filmový scénář, luxusní velké ilustrované vydání, příběhy milované hrdiny ze Zeměplochy atd. A to většinou pod značkou nakladatelství Talpress.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 5688
Černá krabice Recenze
Černá krabice
Joe Hill

23. října 2007, BoboKing
První román nového mistra temné fantastiky. Ale kdo je to Joe Hill? Je to pseudonym člověka, který má k hororu blíže, než si můžeme myslet. Je to přezdívka Josepha Hillstroma Kinga (*1972). A to je syn krále hororů Stephena Kinga. Jak to tedy vypadá, v tomto případě jablko nespadlo daleko od stromu.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 5510
Bojový drak Recenze
Bojový drak
Christopher Rowley

19. října 2007, Zdena Štouračová
Už čtvrtý díl série o dvojici Relkin – Bazil Zlomený Palcát líčí další část jejich společného života, tentokrát komplikovanou vojenským tažením do nitra kontinentu Eigo, do Kraheenu. Tam totiž Temný mág Heruta Skash Gzug oživil mumii dávno zemřelého Proroka a využívá ho ke svým světovládným cílům. 109. marnerijský dračí pluk navíc dostal nového velitele, typické protekční dítko Wiligera. Docela dobrý základ pro komplikovanu zápletku.

Číst článek dál | Diskuze (129) | Přístupů: 5379
Démonova kletba Recenze
Démonova kletba
Dan Abnett & Mike Lee

18. října 2007, Martin Fajkus
V posledních letech vzrůstá obliba temných příběhů s více či méně zápornými postavami v hlavních rolích. Autoři a zejména vydavatelé tedy dovedně využívají tohoto trendu a rádi přidávají knihám nálepku DARK FANTASY. Na hrdiny přitom házejí špínu s takovou vervou, že na nich nezůstává prakticky „nit suchá“. Obvykle se sice potom ukáže, že to s tím „zlounstvím“ zase není až tak horké, ale čtenář přece jen bývá většinou docela spokojen, takže se vrací pro další knihu podobného ražení.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 5216
Démonova kletba Recenze
Démonova kletba
Abnett Dan, Lee Mike

17. října 2007, Piter
Další fantasy ze světa Warhammeru je první z řady „Příběhů Maluse Temné čepele“. Samotný svět není třeba dlouze představovat – křehká aliance lidí a trpaslíků se brání vpádům hord z Pustin chaosu i vnitřním nepřátelům „nakaženým“ nebo sympatizujícím s Chaosem a jeho divokými bohy. Ostré čepele, magické runy, kouzla, potoky krve a velmi rozdílná kvalita autorů. Někteří vpašují mezi krvavá jatka i něco k zamyšlení, jiní mají raději holou řež bez postranních úmyslů.

Číst článek dál | Diskuze (110) | Přístupů: 6700
Archivy hrůz Recenze
Archivy hrůz
Charles Stross

17. října 2007, Martin Fajkus
Tajné služby. Asi každý si pod tímto pojmem představuje nějakou mocnou organizaci se spoustou agentů, kteří neváhají pořádně klepnout přes prsty „zlé hochy“, co kují nekalé pikle. Anebo organizaci, která právě takové individua zaměstnává. V mnoha případech se přitom překvapivě jedná o instituci s naprosto totožným názvem. Obyčejný občan se však rád kojí představou, že tajná služba jeho země stojí na té správné straně, a on tak může klidně spát, protože tajní agenti jsou ve střehu.

Číst článek dál | Diskuze (1) | Přístupů: 6417
Halo, Zkáza Cíle Recenze
Halo, Zkáza Cíle
Eric Nylund

16. října 2007, Piter
Nejsem milovníkem knižních a filmových zpracování počítačových her, zkušenost říká, že výsledek je zpravidla žalostný. Na druhou stranu si rád přečtu něco akčního, a pokud je to navíc kosmická sci-fi, těším se dvojnásob. Tentokrát jsem chybu neudělal, HALO patří k těm výjimečným příkladům, kdy se převod hry do jiného média vydařil.

Číst článek dál | Diskuze (137) | Přístupů: 6697
Cesta peklem Recenze
Cesta peklem
Harry Turtledove

15. října 2007, E. Kocourek
Může kniha být mizerná military a současně dobrá alternativní historie? Pokud myslíte, že ano, pak má „Cesta peklem“ naději vás zaujmout. Zaujmout, to ano. Ale uspokojit? Stěží.

Číst článek dál | Diskuze (93) | Přístupů: 6220
Midwichské kukačky Recenze
Midwichské kukačky
John Wyndham

11. října 2007, Piter
Pokud se řekne „klasická sci-fi“, vybaví se mi robotické povídky od Asimova, Clarkova 2001: Vesmírná odysea, Den trifidů a Midwichské kukačky od Wyndhama. Poprvé u nás vyšly „kukačky“ v roce 1994 a nyní vycházejí ve stejném překladu znovu. Nakladatele je třeba za takový počin pochválit, protože možná nevydal kasovní trhák, ale taková klasika by jednou za deset let vyjít mohla.

Číst článek dál | Diskuze (100) | Přístupů: 5575
Meč strachu Recenze
Meč strachu
Antonín Thurnwald

10. října 2007, Martin Fajkus
Jméno Antonína Thurnwalda není v české fantasy úplně neznámým pojmem. Někteří čtenáři si jistě vzpomenou na jeho debutovou knihu Gramarínová věž, která před několika lety vyšla v nakladatelství Wales. Byla to vlastně sbírka povídek, jejichž jednotícím rámcem byl stejný svět a povětšinou i hlavní hrdinové. Ke kladům přitom patřil zajímavý nápad kombinující fantasy s podsvětím mafiánského typu, k záporům zase poněkud nevěrohodné provedení.

Číst článek dál | Diskuze (1) | Přístupů: 4820
Dokonalý obchod Recenze
Dokonalý obchod
Alex Drescher

10. října 2007, Vlastimil Vyplel
Mezi elfy a vlkodlaky Alex Drescher přinesl vymoženosti, jako jsou internet, obilná burza či nelegální pěstírna marihuany. Na první pohled docela divoká směsice. V takovém světě královský prokurátor Klopp Yggredd řeší tři opravdu zapeklité případy.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 9843
Rytíři draka Recenze
Rytíři draka
Christopher R. Bunch

9. října 2007, Martin Fajkus
Draci patří ke čtenářsky nejoblíbenějším tématům, takže není divu, že je spisovatelé fantasy rádi a hojně používají ve svých knihách. Většina z nich ovšem lpí na klasických schématech, takže najít nějaké to netradiční zpracování zase není tak jednoduché. A přece právě nyní má český čtenář možnost podívat se na ně trochu jinak hned dvakrát. V rozmezí několika týdnů totiž vyšly dvě knihy, shodou okolností druhé díly netrpělivě očekávaných cyklů, jejichž protagonisty tito bájní okřídlenci jsou.

Číst článek dál | Diskuze (0) | Přístupů: 4547
Drak Jeho Veličenstva Recenze
Drak Jeho Veličenstva
Naomi Noviková

9. října 2007, Zdena Štouračová
Napoleonské války. Na moři se nečekaně setkává britská bitevní loď s francouzskou fregatou, jejíž kapitán zdánlivě zcela nesmyslně bojuje proti silnějšímu nepříteli i ve chvíli, kdy je mu jasné, že tento boj vyhrát nemůže. Že vám to něco připomíná? Ano, tato výchozí situace je analogická k příběhům tolikrát již zpracovaným, třeba v cyklu o Horatiu Hornblowerovi či v sérii o kapitánu Jacku Aubreyovi a jeho příteli Stephenu Mathurinovi.

Číst článek dál | Diskuze (17) | Přístupů: 6867
Nefritový trůn Recenze
Nefritový trůn
Naomi Noviková

5. října 2007, Martin Fajkus
Prvotina Naomi Novikové Drak Jeho Veličenstva byla příjemným překvapením nejen pro čtenáře, ale i recenzenty a literární kritiky. Svůj podíl na tom měla originální myšlenka propojení draků s historickou epochou napoleonských válek, i sami hlavní hrdinové kapitán Laurence a drak Temeraire. Poutavý příběh spojující fantasy s dobrodružstvím i historickým románem se tak stal bestsellerem. Není tedy žádným překvapením, že kniha už začala sbírat první nominace i ceny coby nejlepší literární debut letošního roku.

Číst článek dál | Diskuze (1016) | Přístupů: 7925