World of WarCraft - Noc draka, Richard A. Knaak
Říká se, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Jenže Richard A. Knaak se tohoto starého přísloví nedrží. A tak se všichni jeho hrdinové vrací na místo, kde se jejich osudy spojily – do nitra Grim Batolu. Ani tentokrát nepůjde o zrovna o idylický sraz abiturientů, ale o boj na život a na smrt za záchranu světa Azeroth.
Rudý drak Korialstrasz a modrý Kalecgos, trpasličí oddíl vedený Ronem, hraničářka Veresa, jedna z posledních vznešených elfů, a její manžel, rudovlasý čaroděj Rhonin a draeneiská kněžka Iridi. Ti všichni mají s Grim Batolem nevyřízené účty. A tak se postupně během děje neustále spojují a rozpojují, aby čelili novému zlu, které je k tajemnému Grim Batolu neustále přitahováno. Koneckonců když chcete zatopit celému Azerothu, je jen málo příhodných míst, které jsou dostatečně prosáklé magickým potenciálem a temnotou, aby se vám to povedlo. Místo, kde byla zotročena Alexstrazsa, Aspekt života a jedna z nejmocnějších bytostí univerza World of Warcraft, je tak prosáklé temnotou, že přilákalo dalšího nepřítele všech humanoidních ras. Naštěstí s každým zlem se dá bojovat a i když to tentokrát bude těžší než obvykle, naděje umírá poslední.
Přečtěte si UKÁZKU a EXKLUZIVNÍ UKÁZKU z knihy Noc draka
Motivace postav jsou velmi jednoduché a někdy dokonce i zavánějí ohýbáním logiky příběhu podle rozmarů autora, ale důležité koneckonců je, aby se nakonec všichni ocitli na špatném místě ve špatný čas. Tentokrát si Richard A. Knaak připravil opravdu prvotřídního nepřítele, ale nic jiného mu nezbylo, nikdo menší by totiž této elitní družině neodolal. A vzhledem k tomu, že Knaak není žádný troškař, půjde o opravdu epický příběh plný draků, magie a bitev. Dokonce vůbec nevadí, že se celý děj odehrává na malém prostoru a v krátkém čase, na jeho rozmáchlosti se tím vůbec nic nemění. Díky ohromnému množství zvratů si čtenář ani nevšimne, že jde o velmi lineární příběh a navíc dost skřípající. Než se nad tím stihne pořádně zamyslet, je situace opět zcela jiná. Jeden se pak diví, jak se to tam všechno najednou může vejít, a ještě k tomu fungovat. Situace je podobná, jako kdybyste hráli hru, v níž se každou chvíli mění pravidla – je to sice na hlavu, ale rozhodně se u toho nestihnete začít nudit. Od autora to není asi zrovna fér přístup, ale funguje a kniha uteče jedna radost.
V Noci draka Knaak spojuje mnohé své příběhy ze světa Warcraftu a dává jim jedno společné, patřičně velkolepé vyvrcholení, kterým zároveň postupně připravuje půdu pro příběh herního datadisku Cataklysm. Jenže toto finále si můžete jen těžko užít, pokud nejste vybaveni patřičnou znalostí všech autorových děl (včetně komiksové Sluneční studny). Bez nich totiž vztahy mezi jednotlivými postavami stojí v naprostém vzduchoprázdnu. A ruku na srdce, ani po přečtení všeho relevantního to není žádná velká sláva. S jednou výjimkou. Tou je vztah mezi Korialstrazsem a Kalecgosem, který je poznamenán manipulacemi rudého draka, kterých se dopustil při své snaze chránit Azeroth. Holt dělat ochránce světa je dost nevděčný úkol. Asi jako dělat uklízečku na veřejných záchodcích – uklízet po druhých ten nejhorší bordel, ale jediné čeho se dočkáte, jsou nadávky na to, že zase došel toaletní papír.
Richard A. Knaak v pěti bodech:
1) * 1961, americký spisovatel, který se zaměřuje především na klasické fantasy příběhy
2) Proslavil se díky pracím pro cyklus DragonLance, jimž zůstal věrný dodnes, v poslední době navíc sklízí úspěchy s románovými adaptacemi počítačových her Diablo a WarCraft a romány ze světa barbara Conana
3) zlomem v jeho životě se stala návštěva vydavatelství TSR, kam přišel nabídnout ukázky svých prací. Sice neuspěl, ale dostal nabídku spolupráce na antologiích ze světa DragonLance, což ihned přijal. Z jeho prvních nápadů pak vznikly texty zařazené do trojice knih DragonLance Tales I (1987, č. DragonLance Příběhy I, Návrat 1996–1997)
4) texty, které původně přinesl na ukázku do TSR, se staly základem pro jeho vlastní cyklus Dragonrealm. Poprvé se s ním mohli čtenáři setkat v knize Firedrake (1989, č. Ohnivý drak, FANTOM Print 2004)
5) také věnuje hodně energie a času manga komiksům, podílí se například na adaptacích ze světů WarCraftu, DragonLance i Ragnaroku.
Není třeba zoufat, všechno nakonec víceméně dopadne a ani s hrdiny se není třeba loučit. Ještě je pár dobrodružství určitě čeká. Přece jenom by si ale tak oblíbený svět jako je Warcraft zasloužil trochu svěžího větru, který vyvane zatuchlý smrádek průměrné a ničím zvlášť zajímavé komerční zábavy. Nic proti komerci ani zábavě, ale změna je život a jednou za čas nemůže uškodit. Už jenom proto, aby se čtenáři zase mohli těšit na toho starého dobrého Richarda Knaaka, který nikdy nezklame, ale ani nepřekvapí.
- Knaak Richard A.: World of WarCraft – Noc draka
- Fantom Print, 2012
- Překlad: Jan Netolička
- Obálka: Glenn Rane
- 352 stran, 259 Kč (v e-shopu Fantasye již za 233 Kč)