V komiksu Konec hry dává Joker Batmanovi šachmat, Scott Snyder, Greg Capullo: Batman – Konec hry
Každé malé dítě v Gothamu ví, že Batmanovým nejděsivějším protivníkem je vtipálek Joker, jehož trestní rejstřík je delší než soupis všech chovanců umístěných v Arkhamově léčebně. Ne snad že by se jejich soupeření doposud neslo pouze v duchu fair-play, ale v poslední době se zdá, že Joker ještě vydatně přiložil pod kotlem. Nyní se rozhodl zbavit se Batmana a jeho společníků jednou provždy. Ustojí Temný rytíř konec šaškovy hry?
Velkolepé. Těžko by se pro popis nejnovějšího dobrodružství miliardáře Bruce Waynea v masce ochránce Gothamu hledalo vhodnější slovo. Konec hry, jak se nový svazek příhodně jmenuje, představuje jednoduše velkolepou komiksovou show plnou akce a napětí. Celkový dojem netopýří novince poněkud kazí jen občasné scenáristické zkratky.
Smích k snídani
Scott Snyder, jehož pravidelní čtenáři Batmana už dobře znají, se tentokrát s expozicí příběhu příliš nemazlí. V jednu chvíli běží Batman v robotické napodobenině sebe sama vstříc neznámému nepříteli, aby jen o pár panelů později Wonder Woman vymalovala s Bruceovým obličejem zdi jeho nového úkrytu a Superman jej použil jako demoliční kouli při architektonických úpravách gothamského městského divadla. Prvotní zmatení čtenáře, který se musí prodrat sprškou nesouvisejících obrazů, však s dalšími stránkami vyprchá. Souboj s mimozemským slizem byl jen jednou z mnoha vizualizací Bruceovy možné smrti, útok členů Ligy spravedlnosti na Batmana naopak hodně bolestivou realitou. A jak se za hlasitého smíchu záhy ukáže, nestojí za ním nikdo jiný než maestro Joker, který členům superhrdinského komanda zjevně k snídani připravil vtipnou kaši.
Toto úvodní, poněkud chvatně odvyprávěné zápolení s jednotlivými superhrdiny je však pouze předehrou k ještě větší divadelní taškařici, kterou Batmanův maniakální sok Joker režíruje přímo z jeviště. Většina obyvatel Gothamu byla nakažena novou, silnější a odolnější obdobou Jokerova viru smíchu a nenajde-li Batmanův tým do několika hodin protilék, stane se z Gothamu město duchů. Jediným řešením je dostat se Jokerovi pod kůži. A to doslova. Protijed lze totiž podle všeho syntetizovat jen z padouchova mozkomíšního moku.
Krvavá antická tragédie
Celkem přes šest v Americe samostatně vydávaných sešitů se rozpíná příběh, kterým autorská dvojice Snyder-Capullo původně zamýšlela ukončit své působení u Batmana. To je prostor, s nímž se dá pracovat a Scott Snyder, jak už několikrát dokázal, si s takovou příležitostí umí poradit. Hned od počátku vše směřuje k finálnímu fyzickému střetnutí mezi Batmanem a Jokerem, Snyder to však bere oklikou. Zapojuje do děje další hráče včetně detektiva Jima Gordona či Sovího tribunálu, vytváří dodatečné významy, mystifikuje a rozmísťuje po ploše celého komiksu nenápadné odkazy a indicie. Skoro se chce říct, že v tomhle komiksu na každého dojde.
Autoři nešetří ani s početnými skoky mezi jednotlivými časovými rovinami, které mají zjevně pomoci generovat odpovídající napětí, v důsledku ale spíše matou a dějovou linku zbytečně tříští. Scénář to nicméně čtenáři vynahrazuje svou opulentností, která by se dobře vyjímala i na stříbrném plátně. Ostatně Joker, jak známo, není žádný troškař. Nelze se tedy divit tomu, že Konec hry nepřipomíná komorní skandinávské drama, ale spíše krvavou antickou tragédii, v níž se ztráta ruky zdá být přijatelnou cenou za přežití.
Scott Snyder a Greg Capullo v pěti bodech:
- Scott Snyder je americký spisovatel a komiksový scenárista. Tvůrčí psaní vyučuje i na univerzitě.
- Vyzkoušel si Batmana, Bažináče či krátce marvelovského Iron-Mana.
- Českému fanouškovi se představil komiksem Americký upír, na němž spolupracoval se Stephenem Kingem, a zcela si jej získal batmanovskou legendou o Sovím tribunálu.
- Greg Capullo je zkušený kreslíř, který dělal u Marvelu na méně známé sérii Quasar či x-menovském spin-offu X-Force, ale zkusil si i práci na animovaném filmu.
- Radost si udělal vlastní minisérií The Creech, v níž se výsledek laboratorního pokusu stává lovcem a lovnou zvěří zároveň.
Vedle samotného příběhu, který jde tentokrát až na hranu toho, co si batmanovský komiks pro širokou čtenářskou základnu obvykle může dovolit, potěší i práce s detaily. Jako například nenápadná soví výzdoba Batmanovy nové základny či motiv boha sestupujícího či spíše svrženého z nebes, který se objevuje na začátku a opět na konci komiksu. I na podobných drobnostech je znát, že Snyderovi jde i o celkovou koncepci série a nechrlí ze sebe pouze epizodický komiks. Přesto se některá scenáristická řešení (např. rozuzlení souboje se Supermanem či střet s Jimem Gordonem) zdají být ušitá poněkud horkou jehlou a zasloužila by si více péče.
Po drobné odbočce, sbírce gothamských minipříběhů Hřbitovní směna, se k tuzemským čtenářům Batmana opět dostává rozsáhlejší netopýří příběh, na který jsou od zavedené dvojice Scott Snyder – Greg Capullo zvyklí. Sice se ani tentokrát Snyderovi nepodařilo překonat svěží vítr, jímž byl jeho nástup u Batmana v Sovím tribunálu, Konec hry je ale minimálně důstojným následovníkem, jenž se nebojí Batmana zahnat do kouta a vrazit mu kudlu do zad, ne-li dát mu rovnou šachmat.
- Scott Snyder, Greg Capullo: Batman – Konec hry
- Crew, 2017
- překlad: Martin D. Antonín
- 176 stran, 449 Kč brožovaná, 699 Kč pevná vazba (v e-shopu Fantasye již za 404 Kč a 629 Kč)