Smrt přichází s polibkem femme fatale, Ed Brubaker, Sean Phillips: Smrt je mi v patách (Fatale 1)
Scenáristu Eda Brubakera a kreslíře Seana Phillipse není třeba českému komiksovému fanouškovi představovat. Jejich skvělá minisérie Criminal je i s odstupem jedním z nejlepších kriminálních komiksů, který je na tuzemském trhu k dostání. Prověřenému noirovému žánru zůstává zmíněná tvůrčí dvojice věrná i v novince Fatale, tentokrát jej však okořenila hororovými prvky.
Femme fatale, tedy „osudová žena“, je populární literární a filmový archetyp, bez něhož si dnes fanda noirových detektivek žánr dokáže jen stěží představit. Ať už svůdnou krásku v nejslavnějších filmových zpracováních hrála Ava Gardnerová, Barbara Stanwycková či Lauren Bacallová, vždy to znamenalo jediné: problémy pro bezhlavě zamilovaného hlavního hrdinu. Koncept zkázonosné femme fatale přitom nevznikl až v polovině 20. století v hlavách několika detektivkářů. Rozvíjel se a obměňoval po celou dobu vývoje lidské civilizace, což dokládají mj. postavy antické krásky Heleny Trójské či spanilé Salome, která si vytančila hlavu Jana Křtitele.
Komiks Fatale je, jak už název série napovídá, příběhem právě takové zhoubné sirény. Jmenuje se Jo, respektive Josephine a zamotá hlavu nejen jednomu zkorumpovanému fízlovi, ale taky mladému investigativnímu novináři, který se zmíněného vyšetřovatele v San Francisku 50. let pokouší dostat za katr. Tajuplná Josephine s uhrančivýma očima a zářícími rty je sice svolná k setkáním v potemnělých motelových pokojích i romantickým projížďkám po krajině, rozhodně ale není naivní. V celé hře sleduje především své vlastní cíle, které se s požadavky a očekáváními obou mužů neslučují. Zdá se ale, že má z něčeho strach. Souvisí snad její obavy s krvavými masakry sektářů, které sanfranciská policie zrovna vyšetřuje?
Cherchez la femme – „(za vším) hledej ženu“. I to je jedno z hesel detektivek americké „drsné školy“, z jejichž poetiky scenárista Ed Brubaker ve své tvorbě dlouhodobě čerpá. Tradiční stavební prvky a postavy z kultovních děl Dashiella Hammetta či Raymonda Chandlera lze snadno rozpoznat i v nejnovějším komiksu.
Vedle již zmíněné femme fatale by k nim patřilo například zločinecké podhoubí velkoměsta, dále osamělý odvážlivec nasazující krk za (zdánlivě) správnou věc, zkorumpovaná policie, přítmí nočních barů, opar alkoholu, brutální vražda… Zmíněnou tradiční strukturu Brubaker navíc tentokrát obohacuje o nadpřirozené, zčásti hororové prvky. V prvním svazku nazvaném Smrt je mi v patách tyto paranormální střípky především nasazují čtenářovi do hlavy brouky a napomáhají stupňovat napětí, aniž by současně zastínily kriminální nádech příběhu. Je ale dost dobře možné, že se to v následujících svazcích změní.
Ed Brubaker a Sean Phillips v pěti bodech
- Ed Brubaker je americký scenárista a několikanásobný držitel prestižní Eisnerovy ceny, kterou si vysloužil mj. za práci na komiksech Criminal a The Fade Out.
- Začínal jako scenárista komiksových kriminálek, např. Lowlife či Scene of the Crime.
- Kromě původních sérií píše i superhrdinské komiksy, v minulosti měl na starosti například série Gotham Central (DC), Captain America či Daredevil (Marvel).
- Sean Phillips je britský komiksový ilustrátor, který kromě kriminálek kreslil i pár čísel Hellblazera či Judge Dredda.
- Brubaker a Phillips v průběhu let vytvořili plodnou tvůrčí dvojici. Kromě Fatale společně dali vzniknout minisériím Scene of the Crime, Criminal, Sleeper či Incognito.
Přesto Fatale po dočtení prvních sto třiceti stran nevyvolává u čtenáře takové bezmezné nadšení, jak by možná na základě Brubakerova značného renomé očekával. Americký scenárista sice do komiksu zařadil všechny tradiční prvky drsné kriminálky, rozhodl se ale také výrazněji využít voice-overů a role vypravěče. Na dialozích a kresbě založené komiksové médium to místy brzdí a ukrajuje to z jeho obvykle dynamického projevu. Namísto toho, aby čtenář sledoval děj na panelech a rozeznal pocity a úmysly postav z jejich jednání a grimas, je v některých pasážích nucen nechat si je takříkajíc odvyprávět.
Komiksu navíc nepomáhá ani skutečnost, že jednání jednotlivých postav místy poněkud postrádá konzistenci a působí nahodile. Ústřední hrdinka se například pyšní neobvyklým nadáním manipulovat s muži, sama ale dost dobře neví, jak její nadpřirozená schopnost přesně funguje. Jenže je tomu skutečně tak, když o několik stránek později a bez sebemenšího zaváhání chladnokrevně použije své bezmála magické síly k vlastním účelům? Navíc je-li schopná ohýbat vůli mužů, proč vůbec potřebuje prostředníka, aby jí pomohl se jejího předchozího milence zbavit? A nezůstal nadpřirozený nádech příběhu zatím spíše jen komerční návnadou bez opravdového využití?
To jsou jen některé otázky, jež čtenáře po dočtení Brubakerovy novinky nepřestávají pronásledovat. A příznačně to nejsou otázky k dalšímu ději, nýbrž spíše k výstavbě a nedostačujícímu vykreslení jednotlivých postav. Mnohý milovník noiru si komiks Fatale jistě i tak užije, jeho výchozí premisa i nadále působí velmi slibně a na skromném českém trhu stejně není příliš mnoho alternativ. Patří se ale současně podotknout, že v prvních několika sešitech se Brubakerovi nedaří prodat vše, co umí. A co všechno umí, dokázal už v Criminal.
- Ed Brubaker, Sean Phillips: Smrt je mi v patách (Fatale 1)
- BB art, 2017
- Překlad: Martin D. Antonín
- Autor obálky: Sean Phillips
- 136 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)