Ed Brubaker je kanón. Komiks Criminal čpí atmosférou Millerova Sin City, Ed Brubaker, Sean Phillips: Criminal
Neustávající déšť, hustý cigaretový kouř a záblesky výstřelů tlumených temnou nocí. Ed Brubaker a Sean Phillips servírují čtenářům noirový komiks z prostředí bezskrupulózního světa zločinu, který v tom nejlepším slova smyslu připomene kultovní Sin City Franka Millera.
To srovnání se tu přímo vybízí a nutno podotknout, že Criminal si v něm vůbec nevede špatně. Podobně jako Frank Miller v Sin City sází i Ed Brubaker na noirový žánr, kterému vzdává hold a současně nastavuje kritické zrcadlo jeho melodramatičnosti. Podobně jako Miller splétá i Brubaker mozaiku jednotlivých lidských osudů, které ve výsledku vytvářejí obraz jediného zločineckého podsvětí. Do třetice – podobně jako Miller zalidňuje i Brubaker své fiktivní Central City nevyzpytatelnými lidskými charaktery, mezi nimiž nechybí zkorumpovaní policisté, svalnatí hromotluci či drobní zlodějíčci, kteří si ukousli příliš velké sousto. A jak je tomu ve správném kriminálním eposu zvykem, ti všichni sledují jen své vlastní zájmy, a když dojde na lámání páteře, jsou schopní ustřelit hlavu i vlastní matce. Všichni dobří kriminálníci
Leo Patterson, protagonista úvodního komiksu Zbabělec, profilu vypočítavého kriminálního živlu příliš neodpovídá. Říká se o něm, že je až přespříliš obezřetný, což eufemisticky řečeno znamená, že Leo bere nohy na ramena, kdykoliv se v křoví listí šustne. Zatím mu to vždycky zachránilo krk, jenže teď se přimotal k akci, v níž je nucen porušit svá železná pravidla, což jej přivede tak akorát do ještě většího srabu, než na jaký je Leo zvyklý.
Tracy Laweless je z jiného těsta. Válečný veterán s nakrátko sestřiženými vlasy zdánlivě nemá strach z ničeho, dokud se nezaplete s bývalou milenkou svého bratra. Doufá, že by jej mohla dovést až k bratrovu vrahovi. Jenže předpokladem k úspěchu je vlastní přežití, což je v tomhle městě privilegium, o které bude Tracy muset ještě zabojovat.
Ed Brubaker a Sean Phillips v pěti bodech
- Ed Brubaker je americký scenárista a několikanásobný držitel prestižní Eisner Award, kterou si vysloužil mj. i za práci na komiksu Criminal.
- Začínal jako scenárista komiksových kriminálek, např. Lowlife či Scene of the Crime.
- Kromě původních sérií píše i superhrdinské komiksy jako Batman (DC), Captain America či Daredevil (Marvel).
- Sean Phillips je britský komiksový ilustrátor, který často publikuje ukázky svých prací na blogu surebeatsworking.blogspot.com.
- Brubaker a Phillips v průběhu let vytvořili skutečně plodnou tvůrčí dvojici, kromě Criminalu společně dali vzniknout minisériím Scene of the Crime, Sleeper, Incognito a Fatale.
Třetí část Mrtví a umírající tvoří spíše epizodní příběhy ze života postav, které se v předchozích dvou komiksech jen mihly. Tvrďák, barman z Podzemí, kde se všechny kriminální živly scházejí, se snaží napravit dávnou chybu, zatímco Tracyho otec Teegar Lawless zoufale shání peníze, aby jeho rodina nemusela pykat za jeho chyby. A všechny osudy do sebe postupně zapadají jako sklíčka vitráže, kterou někdo ušetřil, přestože poničil celý kostel.
Kouzlo americké drsné školy
Brubaker se v ničem zásadním nezpronevěří žánrovému rozhraní, což přirozeně potěší každého milovníka noirové detektivky a jejích případných odnoží. Hrdiny jeho komiksových příběhů jsou existence pochybného morálního střihu stojící proti existencím ještě pochybnějším; muži, kteří často podléhají kouzlu svých femmes fatales, které je přirozeně dostávají do ještě větších potíží.
Ze všeho toho na čtenáře doslova dýchá atmosféra americké hard-boiled fiction v čele s Dashiellem Hammettem či Raymondem Chandlerem, raných gangsterských snímků Quentina Tarantina nebo, jak už zaznělo výše, noir komiksů Franka Millera.
Srovnání se Sin City však může čtenáře zavést také na falešnou stopu, neboť Criminal je zejména po výtvarné stránce hodně odlišný. Zatímco Frank Miller celou scénu výrazně až přehnaně stylizuje a jeho černobílá stránka se stává dalším vypravěčem příběhu, ilustrátor Criminalu Sean Phillips zůstává při zemi, věnuje se věrohodnému zachycení dusné atmosféry zločineckého podsvětí a celému komiksu ve výsledku ordinuje velmi realistické, konvenčně střízlivé vyznění, které Sin City jednoznačně chybí.
Největší lákadlo komiksové sezóny
Bude to znít sice troufale, ale Brubaker si s nebývalým sebevědomím a šibalským úsměvem na tváři nárokuje místo v knihovně hned vedle takových es jako Frank Miller či Mike Mignolla (Hellboy). Jeho krví, alkoholem a střelným prachem nasáklý komiks Criminal je ještě o stupeň lepší než do češtiny přeložený Captain America, v němž Brubakera přece jen brzdí nepsané limity ikonické superhrdinské postavy. V Central City je pánem jen on sám a jasně ukazuje, co doopravdy znamená, když je člověk člověku vlkem.
Criminal – pro fanoušky žánru noir příjemná čtenářská povinnost, pro všechny zbývající čtenáře po právu jedno z největších lákadel uplynulé komiksové sezóny. Škoda jen, že se skvěle připravená deluxe edice nedočkala také luxusní jazykové redakce. Překlad zkušeného Štěpána Kopřivy na několika místech v slovosledu či slovesné formě překvapivě zakolísá. Jedná se však jen o drobnou vadu na kráse, která by neměla od koupě tohoto komiksu odradit ani toho největšího skeptika.
- Ed Brubaker, Sean Phillips: Criminal
- BB art, 2012
- obálka: Sean Phillips
- 432 stran, 990 Kč (v e-shopu Fantasye již za 891 Kč)