Každý si rád (z někoho) vystřelí. Pro gothamské Šašky a blázny to platí dvojnásob, Ed Brubaker, Greg Rucka: Gotham Central 2 - Šašci a blázni
Když se na obálce nového komiksu od ucha k uchu culí zlosyn Joker, nevěstí to zpravidla nic dobrého. Když má navíc v ruce odstřelovací pušku, je každému hned jasné, že nehodlá dětem v parku rozdávat lízátka. Novinka Šašci a blázni scenáristů Eda Brubakera a Grega Rucky čtenáře opět zavádí do útrob gothamské policejní stanice.
Seriálovým fandům bude ten výraz jistě povědomý a ani komiksovým čtenářům by neměl být úplně cizí: Anglické slovo „spin-off“ označuje odvozeninu (či snad dokonce odštěpek), mediální produkt, jež je derivátem již zavedené a úspěšné značky. Kupříkladu samostatné filmy o mutantech Wolverineovi a Deadpoolovi vznikly v návaznosti na sérii X-Men a zaměřili se na postavu Logana, respektive Wadea Wilsona, pohádková série Shrek dala vzniknout snímku Kocour v botách a nebýt Twainova románu Dobrodružství Toma Sawyera, nedočkali by se čtenáři ani Dobrodružství Huckleberryho Finna.
Jak je vidět, slovo spin-off, třebaže je v současném úzu mnohdy spojováno především s nevydařenými pokusy vyždímat z úspěšné série další peníze, samo o sobě neříká nic o kvalitě výsledného produktu, pouze naznačuje jeho odvozený původ. Ostatně jedním z nejznámějších spin-offů na světě je sitcom Simpsonovi, původně série skečů vytvořená pro dnes už zapomenutou Show Tracey Ullmanové.
Batmanovská série Gotham Central je svým způsobem také klasický spin-off. Komiksovému fandovi, který má rád netopýří příběhy, totiž nabízí pohled na Gotham ze sedadel policejních vozů a nepohodlných křesel jejich služebny. Stejně jako v úvodním svazku Při výkonu služby) se i tentokrát čtenář pohybuje mezi policisty sloužícími na Oddělení závažných zločinů (MCU). Ti mají občas co do činění i s „magory v kostýmu“ a o tom, že střety s nimi mohou mít dokonce smrtelné následky, se čtenář přesvědčil už minule. Ani tentokrát tomu není jinak.
Starosti a strasti
Soubor Šašci a blázni sestává celkem ze čtyř samostatných kriminálních příběhů, na jejichž pozadí se rýsuje velkoplošný obraz starostí a strastí gothamských vyšetřovatelů. Patrně nejpovedenější a nejucelenější detektivkou svazku je závěrečný příběh Neuzavřený, v němž se rázný detektiv Marcus Driver a jeho kolegyně Josie MacDonaldová pokoušejí vyřešit jeden odložený případ, na němž ztroskotal i věhlasný Harvey Bullock. Příběhu nechybí uvěřitelná zápletka, vedlejší linie, která čtenáře příhodně svádí z cesty, i alespoň zčásti překvapivé vyústění.
Naopak Snadné cíle jsou celkem přímočarou vybíjenou ve stylu „final countdown“, k níž gothamský policejní sbor sezval tradičně maniakální Joker. Třebaže jde o závod s časem, scénář negeneruje takové napětí, jaké by mohl.
Ed Brubaker a Greg Rucka v pěti bodech
- Ed Brubaker je americký scenárista a šestinásobný držitel prestižní Eisnerovy ceny, kterou si vysloužil mj. za práci na též u nás vydaných komiksech Criminal a Captain America.
- Začínal jako scenárista komiksových kriminálek, např. Lowlife či Scene of the Crime.
- Kromě původních sérií píše i superhrdinské komiksy jako Batman (DC), Captain America či Daredevil (Marvel).
- Greg Rucka je zkušený americký komiksový scenárista a romanopisec.
- Rucka pracoval mj. na sériích Action Comics, Detective Comics či Wonder Woman. Pozornost si zaslouží i jeho Eisnerovou cenou vyznamenaná série Queen & Country.
Jednohubka Víra a denní snění nabízí vyprávění v první osobě z pohledu mladé sekretářky Stacy, která díky své pozici mimo obě vyšetřovací směny nejenže oplývá určitými byrokratickými privilegii, ale navíc sleduje dění na stanici vlastníma očima civilního zaměstnance. Třebaže Stacyino vyprávění obsahuje i vylíčení jednoho drobného případu, jednoznačným úmyslem scenáristů bylo připomenout čtenáři ještě jednou většinu protagonistů. A právě tato prvoplánovost příběhu nejvíce škodí. Spíš než plnohodnotnou epizodu totiž svým celkovým vyzněním tak trochu připomíná rychlokurz o zaměstnancích MCU.
A pak je tu samozřejmě ještě doposud nezmíněný příběh Život je samé zklamání, v němž se několik členů gothamské mordparty postupně podílí na vyšetřování otravy jedné obyčejné účetní. Samotný příběh začíná slibně, ale poněkud jej zabíjí několikerá změna vyšetřovatele, kvůli níž vyšetřování nepůsobí dostatečně kompaktně a čtenář se v něm poněkud ztrácí.
Poněkud splývavá mordparta
To je ostatně nešvar celé série. Ostřílená scenáristická dvojice Ed Brubaker a Greg Rucka pracuje s množstvím hlavních a vedlejších postav, většině však nevěnuje dostatečnou pozornost, a tak čtenáři zejména méně vytížené charaktery začnou splývat a není schopen si je správně zařadit. Spolehlivé rozpoznání jednotlivých postav navíc znesnadňuje i nejednotná kresba, neboť příběhy se opírají o příspěvky vícero kreslířů najednou. Při přechodu mezi kapitolami se tak výtvarný projev může zhoupnout do lehce odlišné, méně detailní stylizace a čtenáři chvíli trvá, než se zorientuje a na nového ilustrátora si zvykne. Této slabiny si byli jistě vědomi i sami tvůrci. Jak jinak si vysvětlit, že souborné vydání opatřili celostránkovým přehledem postav a medailonky doprovodili i obrázkem? Jenže komu by se chtělo neustále listovat tam a zpátky?
Ale nepatří se pouze hanit. Brubakerovi s Ruckou a jejich kreslíři, z nichž je na obálce zmíněn jen Michael Lark (Captain America, Secret Avengers: Mise na Mars) – ve skutečnosti je Lark podepsaný jen zhruba pod polovinou kreseb v novém svazku –, se opět podařilo napumpovat Gotham tou správnou kriminální atmosférou. Řadě čtenářů v tomto kontextu jistě ihned naskočí noir, k jehož odkazu se Brubaker při všemožných příležitostech opakovaně hlásí, to je ale v případě Gotham Central poněkud zavádějící asociace.
Více než klasický noir totiž Brubakerův a Ruckův komiks připomíná televizní kriminálku (za všechny jmenujme úspěšnou řadu Kriminálka Las Vegas), v níž podobně jako v Gotham Central autoři vyčleňují prostor i osobním dramatům a trablům jednotlivých postav. Tedy samozřejmě s tím rozdílem, že vše je zasazeno do specifického prostředí superhrdinů a arcipadouchů. Právě tato skutečnost je asi tím největším lákadlem celého svazku: Svět superhrdinů, tak dobře známý z řady filmů a komiksů, tentokrát však zobrazovaný prostřednictvím jeho mnohem civilnějších aktérů. Některé příběhy by ale rozhodně mohly být i lepší.
- Ed Brubaker, Greg Rucka: Gotham Central 2 – Šašci a blázni
- BB art, 2018
- Překlad: Martin D. Antonín
- Obálka: Michael Lark
- 288 stran, 649 Kč (v e-shopu Fantasye již za 584 Kč)