Fatale 2: Když se fatální láska mění v Ďábelskou záležitost, Ed Brubaker & Sean Phillips: Ďábelská záležitost (Fatale 2)
Na obálce usmívající se diva jako z klasického hollywoodského filmu zlaté éry, v pozadí za ní podivná chapadla, která naznačují, že s touhle hrdinkou to nejspíš žádný milovník nebude mít jednoduché. V pokračování hororově laděného komiksu Fatale zahoří touhou po křehké Josephine další nešťastník. A zaplatí za to vysokou cenu.
Blonďák Miles sice vypadá trochu jako mladý Robert Redford, za celou svou dosavadní hereckou kariéru ale dostal jen jednu slušnou roli. Jinak se v Los Angeles konce 70. let protlouká, jak se dá, a profesní neúspěch si vynahrazuje drogovými rauši. Když ale na jednom mejdanu narazí na svou kamarádku Suzy v kaluži krve crčící hned ze dvou bezvládných těl, život jej kopne novým směrem. Miles se odhodlá k nečekaně chrabrému činu: uchránit zoufalou Suzy před hněvem a pomstou příslušníků okultní církve Metody, k jejímž předním členům minimálně jeden z ubitých mužů patřil. Noční úprk přes zahrady losangeleských vilek však mladou dvojici vžene přímo do náruče podmanivé femme fatale Josephine, u které jsou pouze zdánlivě v bezpečí.
Josephine už nějaký čas žije jako poustevnice a kromě služky a zahradníka se prakticky s nikým nestýká. Nenadálý příchod Milese se Suzy a především zhlédnutí filmové cívky, kterou Miles na mejdanu ukradl, ji však vytrhnou z poklidné rutiny všedního dne. Církev Metody vlastní něco, co by Josephine přišlo nadmíru vhod. A tmavovlasá kráska neváhá využít svých předností, aby Milese přesvědčila o nezbytnosti loupežné výpravy do chřtánu nepřítele.
Zatímco v úvodním svazku komiksové série Fatale nazvaném Smrt je mi v patách se čtenář tak trochu rozkoukával a snažil se lépe porozumět hororem a noirem říznutému světu scenáristy Eda Brubakera a kreslíře Seana Phillipse, ve dvojce už se může opřít alespoň o vratké základy. V koncepci příběhu přesto nadále zůstává řada neznámých, úmyslných vynechávek a mezer, které fungují nebo by alespoň měly fungovat jako udičky na čtenáře. Ten v touze po jejich objasnění sice skutečně otáčí stránku za stránkou, v jeho pohybech je však místy cítit bezradnost a nejistota. Jak tomu všemu mám rozumět? Chápu to správně? Jednoznačných odpovědí třeba o Josephinině původu se čtenář ani v tomto díle nedočká.
Ed Brubaker a Sean Phillips v pěti bodech
- Ed Brubaker je americký scenárista a několikanásobný držitel prestižní Eisnerovy ceny, kterou si vysloužil mj. za práci na komiksech Criminal a The Fade Out.
- Začínal jako scenárista komiksových kriminálek, např. Lowlife či Scene of the Crime.
- Kromě původních sérií píše i superhrdinské komiksy, v minulosti měl na starosti například série Gotham Central (DC), Captain America či Daredevil (Marvel).
- Sean Phillips je britský komiksový ilustrátor, který kromě kriminálek kreslil i pár čísel Hellblazera či Judge Dredda.
- Brubaker a Phillips v průběhu let vytvořili plodnou tvůrčí dvojici. Kromě Fatale společně dali vzniknout minisériím Scene of the Crime, Criminal, Sleeper či Incognito.
Samotný děj ústředního příběhu točící se kolem Josephine, Milese a Suzy je v rámci svazku uzavřen, třebaže některé jeho aspekty možná budou mít přímý vliv na nadcházející děj. Nesází tolik na akci, což fanouška žánru možná trochu zaskočí, autorům se nicméně daří vybudovat patřičnou atmosféru strachu. S čistě hororovým titulem se Fatale ani tentokrát tak úplně srovnávat nemůže.
Celkový pocit z četby poněkud nahlodávají i samotné postavy včetně nečitelné Josephine. Čtenář neví, zda jí má fandit, nebo ji proklínat, považovat ji za oběť, či spolupachatele. V jednu chvíli se totiž zdá, že je pouhou muškou chycenou v síti smrtonosného pavouka, aby záhy poněkud vypočítavě rozjela vlastní hru. Svým způsobem tím vlastně odpovídá prototypu noirové femme fatale. Jenže ta je zpravidla ženským doplňkem k bitvami ošlehanému hrdinovi, jemuž čtenář či divák navzdory jeho charakterovým vadám drží palce. To se o poněkud nabubřelém Milesovi říct nedá. Třebaže prokáže určité lidské kvality, zůstává nanejvýše diskutabilním (anti)hrdinou. Sestavu svazku pak doplňuje ještě vedlejší postava otravné a vlezlé Suzy.
Brubakerův výlet mezi kalifornské kopečky, mezi neúspěšné herce a hrabivé producenty s neobvyklými úchylkami, sice láká na atraktivní prostředí, ve svém vyznění ale zůstává přece jen poněkud nepřesvědčivý. A dost možná se na tom podepisuje i skutečnost, že asi nejpoutavější část mozaiky, strádání Nicolase Lashe během pátrání po tajemné Josephině v současné rovině příběhu, Brubaker servíruje jen po kouscích, coby prolog a epilog svých epizodických výletů do minulosti.
- Ed Brubaker, Sean Phillips: Ďábelská záležitost (Fatale 2)
- BB art, 2018
- Překlad: Martin D. Antonín
- Autor obálky: Sean Phillips
- 136 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)