Olymp, Dan Simmons
Dan Simmons je znám především jako autor kultovního Hyperionu. Když se na českém trhu objevil román Ílion, první část nové velkolepé dilogie, možná si nejeden čtenář v skrytu položil otázku, zda Simmons konečně nepřekročil vlastní stín a nestvořil další dílo, které se stane nezbytnou součástí knihovničky každého příznivce science fiction. Po více než dvou letech přišlo pokračování v podobě devítisetstránkového Olympu a s ním i odpověď. Žel nepříliš radostná.
Olymp slibuje přinejmenším stejně velkolepý
čtenářský zážitek, jaký nabídl jeho předchůdce – ostatně hned
v jedné z prvních scén uctí kdysi znepřátelení Řekové a Trójané
památku padlého Parida obětováním jednoho z bohů. A je nutno přiznat,
že invence má Simmons stále na rozdávání. Originálními nápady a
nečekanými řešeními se kniha přímo hemží, třebaže hlavní vize
načrtl autor už v Ílionu. Ze Simmonsovy pověstné
imaginace a originality se zkrátka neztratilo nic.
Byl-li úvodní román založen na převlečení Homérovy
Iliády a Shakespearovy Bouře (či spíše
Browningovy básně Caliban upon Setebos) do sci-fi hávu, mohl
si autor v Olympu dovolit původní schémata definitivně
hodit za hlavu. Zmiňovaná díla sice v Simmonsově rejstříku inspiračních
zdrojů figurují nadále, neplní však už příběhotvornou úlohu. Namísto
toho si Simmons vypůjčil a použil celou řadu dalších děl od
Aeneidy po Hledání ztraceného času –
ať už k výstavbě děje, nebo alespoň coby zdroj citací.
Příběh samotný začíná osm měsíců po událostech předchozího románu.
Achájci spolu s Trójany vedou krvavou válku proti bohům – a díky
Achilleovým a Hektorovým schopnostem (a také zásluhou vyspělé moravecké
techniky) si vedou překvapivě úspěšně. Zbytek lidí „starého typu“ na
Zemi se snaží ubránit před útoky voinixů, kteří se z tichých
služebníků změnili ve vraždící armádu. Daeman, z něhož se stal jeden
z přirozených vůdců hrstky přeživších, se připravuje na zdánlivě
nevyhnutelný střet se svou nemesis – hrozivým Kalibánem, zatímco Harman
se nedobrovolně vydává na cestu, která změní lidstvo jednou provždy.
Všechny dosavadní problémy však ztrácejí na významu v okamžiku, kdy na
Zemi vstoupí Setebos – Kalibánův bůh; tvor, který může přinést
definitivní zkázu veškerému životu. A zdá se, že právě to má
v úmyslu…
Simmons neztratil nic ze schopnosti psát poutavě, ba naopak.
Olymp je napsán vybroušeným stylem (který v českých
podmínkách vyniká i díky výbornému překladu) a příběh se i přes
množství popisných pasáží odvíjí v překvapivě rychlém tempu. (Které
ovšem autor jako skutečný profesionál dokáže ve správnou chvíli
přibrzdit, aby nechal čtenáře vydechnout.) Ve srovnání s jeho
ranějšími díly je zřejmé, že Simmons coby spisovatel viditelně vyzrál.
„Lidské“ pasáže – tedy kapitoly, v nichž jsou hrdinové ponecháni
sami sobě a svým myšlenkám – jsou napsány skutečně citlivě;
Simmonsovi se daří zprostředkovat hloubku lidského prožitku v míře,
jíž se dosud dokázal pouze přiblížit. Připočteme-li navíc
charakteristickou „fascinaci intelektem“ (jak tento prvek Simmonsových děl
výstižně nazval Martin Šust), která se v Olympu projevuje
výrazněji než v kterémkoli předchozím autorovu románu, mohlo by se
zdát, že je řeč o knize roku.
Pravda je však poněkud jiná.
Simmons totiž tentokrát netypicky selhal při výstavbě příběhu. Hlavní
síla Ílionu spočívala v kombinaci a postupné gradaci hned
tří výrazných dějových linií – neotřelého pohledu na trojskou
válku, která se nečekaně změnila ve válku proti samotným bohům,
pátrání po minulosti lidského druhu, vedoucího k odhalení největšího
nebezpečí, jemuž dosud musel svět čelit, a tradiční propriety space opery
v podobě meziplanetární cesty skupiny robotů (překvapivě lidštějších
než kterýkoliv homo postsapiens v románu vystupující) za záchranou
galaxie.
Zdálo by se logické, že se čtenář v Olympu dočká
dalšího rozvedení těchto dějových linií a jejich vzájemného propojení.
Simmons však poměrně záhy začne čím dál častěji odbočovat od
hlavních témat k nově se vynořivším problémům a původní příběh
nakonec mizí v nenávratnu. Výsledkem je nevídané množství násilných
konstrukcí a obtížně uvěřitelných zvratů, bez zřejmé vůdčí
myšlenky. V zájmu udržení tempa vyprávění nutí autor postavy k často
nelogickému a motivů prostému jednání. (Nejkřiklavějším příkladem
tohoto nešvaru je zřejmě od začátku do konce nesmyslná Harmanova
anabáze.) Přílišnou vyumělkovanost a příležitostnou nelogičnost
příběhu by snad Simmonsovi ještě bylo možné odpustit. Horší ovšem je,
že čtenáře nečeká žádný klimax – namísto závěrečných
střetnutí autor na poslední chvíli tahá z klobouku příslovečné
králíky v podobě zástupných problémů, kvůli nimž zcela zapomíná na
hlavní příběh. Výsledkem je obtížně akceptovatelné množství
neuzavřených linií a pramalá přesvědčivost těch zbývajících.
Dokonce i vyústění války proti bohům, které se snad jako jediné může
na první pohled zdát uspokojivě zkonstruované, získává trhliny ve světle
faktu, že moravci původně přiletěli, aby „bohům“ zabránili
v dalším narušování kvantové stability – jak k tomu má dopomoci
další desetiletá zuřivá válka, zůstává recenzentovi záhadou.
A happyend ve městě Ardis by si koledoval o nálepku „laciný“, i kdyby
se pod něj podepsal účastník nějaké amatérské literární soutěže.
(Veškeré výtky by si nepochybně zasloužily doložit konkrétními
příklady. Vzhledem k jejich povaze by se to však neobešlo bez
přílišného odhalování děje, jehož bych tuto recenzi rád ušetřil.)
Při čtení Olympu je proto těžké se zbavit dojmu, že se
Simmons nechal unést velkolepým nápadem, aniž by měl předem připravené
jeho rozuzlení. Vše by lehce mohl napravit případný třetí díl –
zdánlivě nelogické zvraty je jistě možné náležitě vysvětlit a
chybějící vyvrcholení předložit v situaci a podobě, která autorovi
vyhovuje lépe. Dan Simmons ovšem nejeví známky toho, že by se chystal
k příběhu vrátit.
Přes uvedené výhrady je Olymp dílem profesionála. Díky
nepopiratelné čtivosti a strhujícímu tempu se čtenář rozhodně nudit
nebude – a případné rozčarování se pravděpodobně nedostaví dřív,
než se kniha přiblíží ke svému závěru. Ostatně, patříte-li
k příznivcům Ílionu, je pro vás přečtení
Olympu povinností už kvůli zodpovězení bezpočtu otázek,
které se v předchozím románu vynořily.
Jestliže jsem si vůči Olympu vytvořil poněkud rezervovaný
vztah, rozhodně na tom nenese vinu výkon překladatele a české redakce.
Výborně odvedená práce u Petra Kotrleho jistě nepřekvapí, v případě
Olympu však byla jeho úloha ztížena nebývalým množstvím
literárních odkazů a citací, jimiž autor knihu prošpikoval. Nemusím
zdůrazňovat, že Kotrle a jeho tým překladatelů-básníků vyšli z této
zkoušky se ctí.
Existují výborné knihy, které si docela dobře vystačí s chabým či prakticky žádným dějem, protože jejich těžiště leží v něčem jiném – za příklad může posloužit nejeden svazek z edice New weird. Ílion a Olymp se ovšem od počátku hlásí k tradici epických příběhů a u těch je zkrátka kvalitní děj to nejdůležitější. Pokud tedy lze Olymp označit za nadprůměrný román (a za takový jej skutečně považuji, ať už se mi tento názor daří zprostředkovat, či nikoliv), není to díky příběhu, ale jemu navzdory. Je bez debat, že si Olymp nalezne své příznivce. Na mém soukromém žebříčku si však podstatně lépe vedou obě zbývající knihy, které v loňském roce Simmonsovi v Česku vyšly.
- Dan Simmons: Olymp
- vydal: Laser, Plzeň 2007
- přeložil: Petr Kotrle
- obálka: Gary Ruddell
- 920 stran/ 399 Kč