Zrcadlovky, Bruce Sterling (ed.)
Kyberpunk je pro většinu fanoušků spojen s nesmrtelným Gibsonovým Neuromancerem, jenž vytyčil základní prvky technologické vzpoury v podobě hackerů a nezávislých programátorů, kteří se po svém bouří proti korporacím ovládajícím svět. Od té doby je kyberpunk spojen s ponory do kyberprostoru, umělými inteligencemi, mafiemi, nadnárodními korporacemi, nádechem asijské kultury a kriminální zápletkou.
Bruce Sterling se v roce 1986 rozhodl sebrat kyberpunkové povídky současných hvězd tohoto žánru a Laser-books nám antologii přináší nyní jako připomenutí, z čeho vzešel žánr, který nakonec vyústil do kultovních prací jako Sníh, Eon nebo Hyperion. Sterlingovi se podařilo vybrat ikony žánru, který byl později předefinován a zúžen do čistě technologické roviny, a předvádí nám prvotní punkové kořeny, ze kterých žánr vzešel.
Základním dílem kyberpunku je podle Sterlinga Gibsonova povídka Gernsbackovo kontinuum. Tento těžko uchopitelný text na pomezi snu a halucinace je sice velmi dobrý, ale rozhodně nesplňuje současné specifikace žánru. Svého času ale vyvolal pozdvižení svým novátorstvím. Přestaňme však škatulkovat a ponořme se do šílených vizí Ameriky, jak by měla vypadat, kdyby se všechno nezvrtlo.
Hadí oči Toma Maddoxe nám připomenou, z čeho se lidé vyvinuli, a zároveň zahrají na atavistickou strunu strachu před vypuštěním pana Hydea, protože každý z nás je panem Jekyllem ukrývajícím ve svém nitru nezvladatelné pudy, které se v jistých situacích derou na povrch a překonávají bariéru civilizovanosti. Krásné představy o bezproblémových montážích zásuvek do mozku, které zvládne každý felčar za půl hodinky, berou za své. Povídka nabitá technologiemi a skepsí nad tím, co mohou všechno přinést.
Minuta ticha za rokenrol… Pat Cadiganové popisuje svět, kde jsou lidé v pozici virtuálních hudebních nástrojů. Stačí se soustředit, najít si správného syntetizéra, který dá to všechno dohromady, a můžeme jet pekelnou rock´n´rollovou jízdu. Ale nepředstavujte si naleštěné sály plné pípajících přístrojů a techniků v bílém, syrová hudba vycházela vždycky z garáží undergroundu!
Houdiniho příběhy Rudy Ruckera jsou emotivně napsaný text, který se při nejlepší vůli nedá popsat, ale rozhodně stojí za přečtení. O kouzelníkovi Houdinim byly většinou napsány pomalé biografické texty, ale toto je akcí nabitá a originalitou sršící jízda.
Kluci ze Čtyřstý Marca Laidlawa jsou logickým vyvrcholením „urban legends“. Buducnost nebude nijak růžová. Kalendář skončil a mezi prázdnými paneláky se budou potloukat jen gangy, které se strážcům nepodařilo pochytat jako dobrovolníky do poslední světové války. Jediné, co dává smysl, je soupeření mezi gangy – jinak už zbývá jen prázdnota. Do tohoto statusu quo se připlete něco nového a cizího – kluci ze Čtyřsté ulice. Velice atmosférická a působivá povídka je rozhodně jedním z vrcholů antologie.
Slunovrat Jamese Patricka Kellyho míchá v ději pradávné Stonehenge, mýtus a symbol nepochopitelnosti, s nejmodernějšími technologiemi a drogami. Příběh o lidech, vztazích a drogách, které otevírají nové prostory, a zároveň jsou zničující. Další z vrcholů antologie i žánru.
Petra Grega Beara je další z těžko uchopitelných prací, které překonávají hranice všech žánrů. Tentokrát však je dílo plné naděje a imaginace, protože vždy na konci věku se otevírají nové možnosti a začíná věk nový.
Dokud nás hlasy nerozdělí Lewise Shinera míchá pohádkový příběh o malé mořské víle s moderním světem genetických manipulací. Co se může stát, když uvidíte opravdovou mořskou pannu?
Volná zóna Johna Shirleye je vizionářská povídka o svobodě a rock´n´rollu ve světě ovládaném penězi a megakorporacemi. Vždycky se dá najít únik, pokud se člověk chce vydat „on the road“, i když je ten člověk postarší rocker ve světě elektronické pop kultury. Povídka míchá typické ingredience kyberpunku – technologie, vzpouru, konspiraci i drogy, a přitom o počítačových sítích nepadne ani slovo.
Stone žije Paula Di Filippa je kultovní povídka o drsné výchově k přežití ve slumu, a zároveň o životě na nejvyšší úrovni a odpovědnosti za vývoj světa. Vše je pochopitelně smícháno s moderními komunikačními a dalšími technologiemi, ale ty se drží v pozadí lidského příběhu.
Na závěr antologie zařadil Sterling dvě povídky, jichž je spoluautorem. První z nich je Rudá hvězda, zimní orbita, kterou napsal s Williamem Gibsonem. Tvrdý život sovětských kosmonautů na vesmírné stanici je sice artefaktem studené války, která je, doufejme, minulostí, ale přesto velmi dobře vystihuje stav útlumu kosmického výzkumu v současnosti. Nečekaná pointa však přináší naději, že nezlomný lidský duch přece jen zvítězí nad státními molochy.
Poslední povídku napsal Sterling spolu s Lewisem Shinerem a její jméno je Mozart ve slunečních brýlích. Kvalitní povídka je čistá „časovka“ o průmyslovém využití cest časem a větvení časových linií.
Výborně sestavená antologie zahrnuje kyberpunkovou tvorbu rebelů
osmdesátých let, kteří se nehodlali držet zaběhnutých škatulek a
schémat a vytvořili množství převratných myšlenkových linií, ze
kterých mnozí napodobovatelé čerpají dosud. Ve všech povídkách je cítit
ohromení technologiemi, ať již v kladném nebo záporném smyslu. Vymykají
se jen Rucker a Bear, jejichž povídky skutečně nelze zařadit do žádného
kontextu.
Povídky jsou doplněny medailónky autorů, které uvedou čtenáře do obrazu
autorových děl a zázemí.
- Bruce Sterling (ed.): Zrcadlovky
- vydal: Laser-books, Plzeň 2009
- překlad: kolektiv
- obálka: Tomasz Maroński
- 256 stran / 249 Kč