Židovský policejní klub, Michael Chabon
Těsně před druhou světovou válkou umožnily Spojené státy nemalému počtu východoevropských Židů utéct před nacistickým holocaustem a usídlit se na Aljašce. Na území, které odedávna patřilo indiánům, si vytvořili federální distrikt Sitka s vlastní samosprávou. O sedmdesát let později si Američané berou své území zpět a Židům nezbývá než zažívat další kapitolu nekonečného příběhu o diaspoře…
Toto je výchozí situace románu amerického spisovatele Michaela Chabona Židovský policejní klub, největší události světové fantastiky roku 2007. Málokdy se totiž stává, že by dílo autora, jenž se tímto žánrem zabývá jen okrajově, ne-li vůbec, posbíralo (kromě několika dalších) i všechny zásadní SF&F ceny (Hugo, Nebula, Locus) a k tomu přidalo ještě jednu sice fantastice blízkou svým zařazením (takzvaně lehkého žánru), avšak ve své podstatě zcela odlišnou (Edgar v oblasti detektivky). Chabonově alternativní „drsné škole“ se to podařilo.
Mrtvý muž z pokoje č. 208
Detektiv Landsman žije po rozvodu sám v ošuntělém hotelu Zamenhof a jeho
jedinými společníky jsou krabička cigaret a láhev kořalky. Den Reverze,
tedy okamžiku, kdy se k vládě v aljašském městě Sitka a jeho okolí
vrátí opět Američané a většina židovského obyvatelstva se bude muset
vystěhovat, je vzdálen pouhé dva měsíce. Všichni čelí nejistotě, co
s nimi bude, jen málokdo totiž dostane zelenou kartu a možnost zůstat.
Sitka se pozvolna vyprazdňuje, jak Židé prchají do všech koutů světa.
A v pokoji číslo 208 leží osamělý mrtvý muž používající jméno
šachového velmistra z počátku minulého století, nacpaný heroinem a
popravený střelou do týla. Na stole je položená šachovnice s rozehranou
partií. Detektiv Landsman cítí se zavražděným neznatelný pocit
sounáležitosti, celou záležitost si vezme osobně a rozhodne se, navzdory
snaze svých nadřízených vraždu ututlat, vypátrat, kdo onen muž je a proč
musel zemřít. Netuší, že jej vyšetřování zavede nejen mezi ortodoxní
Židy, jejichž rodiny mají hodně společného se strukturou italské mafie,
ale také na stopu spiknutí vpravdě celosvětových rozměrů…
(Noc nad Sitkou je oranžová šmouha z mlhy a světla sodíkových
výbojek, průsvitná jako cibule, osmahnutá na slepičím sádle… Landsman
nasaje pach rybích vnitřností z konzerváren, přepálený tuk
z fritovacích hrnců v Manilské perle, zplodiny taxíků a opojný buket
zbrusu nových klobouků z Grinspoonovy výrobny plsti dva bloky odsud.
„Nahoře je pěkně,“ řekne, když se vrátí do haly, která oplývá
kouzlem stojacích popelníků, zažloutlých pohovek a poškrábaných židlí
a stolů, u nichž občas vysedávají hoteloví hosté a zabíjejí čas
u binoklu. „Měl bych tam zajít častěji.“)
Alternativní detektivka, a ještě mnohem víc
Chabonův román velice umně splétá do jediného působivého celku několik
žánrů najednou.
O alternativní historii již byla řeč. Svět, v němž byl přijat
skutečný návrh předválečného amerického ministra vnitra Ickese, který
nabídl Židům možnost přesídlit z Evropy na Aljašku, je zde základem.
Nezbytnou kulisou příběhu, který by se sice mohl odehrát jinde a za jiných
okolností, jenže prostředí, ve kterém Izrael neexistuje a Židé jsou jako
už mnoho tisíciletí nuceni utíkat, aniž by měli domov, je pro něj tou
nejlogičtější variantou.
Židovský policejní klub je ale rovněž zmíněnou temnou noir
detektivkou formálně vycházející z americké „drsné školy“
třicátých let minulého století (s jemným nádechem špionážního
thrilleru). Landsman je prototyp hammettovského detektiva, osamělého muže
s vlastním žebříčkem hodnot, který je ochoten jít proti všem jen proto,
aby se dozvěděl pravdu.
Jenže tohle všechno je pouze první plán románu, jehož rafinovanost
spočívá v mnoha dalších vrstvách. Chabon totiž vypráví především
o Židech, jejich kultuře, jazyku (text je proložen spoustou jidiš výrazů,
které pronikly do běžné mluvy obyvatel Sitky) a věčném boji o místo na
slunci, které by mohli nazývat domovem. Zvláštní důraz je zde kladen na
rodinu, zejména pak na vztah otce a syna, jenž je zde nazírán z mnoha
úhlů a perspektiv, dotýká se prakticky všech klíčových hrdinů a často
nabývá rozměrů biblické tragédie. Jemné předivo vztahů mezi
jednotlivými postavami a analogií jejich osudů pak tvoří ucelenou pavučinu
hutného textu, v němž je každý detail důležitý a nutný pro pochopení
toho, jak a proč se kdo zachoval. Román je navíc prodchnut temnou, dusivou a
tíživou atmosférou všudypřítomného smutku, pozvolného umírání a
aljašské zimy, jež mu dodávají netušenou působivost a pocit
výjimečnosti.
Jedinou – možná – slabinou knihy tak zůstává samotná detektivní
zápletka, která je sice výsostně logická, ale ve výsledku příliš
překombinovaná a jejíž řešení, jakési náhlé Landsmanovo osvícení, je
v kontextu výše napsaného možná pochopitelné, ale pro žánrovou čistotu
detektivky jako takové příliš připomíná legendární princip deus ex
machina.
Chabonovo dílo je ale i přes tuto drobnou výtku neoddiskutovatelným
literárním skvostem, který se tyčí nad běžnou žánrovou produkcí
podobně jako nedávno vydaná McCarthyho Cesta. Ano, už je to tak,
rok 2008 byl pro české čtenáře fantastiky výjimečně dobrý…
- Michael Chabon: Židovský policejní klub
- vydal: Odeon, Praha 2008
- přeložili: David a Markéta Záleští
- přebal: Pavel Hrach
- 400 stran / 279 Kč
Recenze je převzata z magazínu Pevnost 1/2009.
20. dubna 2009, Jiří Popiolek