Zabijačka to je Nářez naruby, Mark Millar, John Romita jr.: Zabijačka
Nářez (Kick-Ass) od Marka Millara patří mezi nejslavnější komiksy, které se pokusily demytizovat superhrdinský komiks. Zatímco ve Strážcích (Watchmen) přidali superhrdinům přízemní lidské vlastnosti, tak Kick-Ass si položil otázku, jak by to vypadalo, kdyby se superhrdinou s tajnou identitou chtěl stát člověk bez superschopností a superhračiček. Zabijačka tento princip obrací naruby – co když se dětská superhrdinka pokusí stát normálním člověkem?
Zabijačka je vlastně takový Kick-Ass 1.5, protože sleduje mezidobí mezi dvěma booky Nářezu. Jak už název napovídá, hlavní roli tady nehraje Nářez, ale Zabijačka aka Mindy. Ta teď žije u své mámy a tváří se, že pověsila superhrdinské řemeslo na hřebík – a to velice brzy, už ve svých 12 letech… Mezitím si syn minulého záporáka vzal do hlavy, že si vezme příklad z Nářeze – tak jako se Nářez stal z obyčejného člověka superhrdinou, on se s normálního padoucha stane superpadouchem.
Má na to sice finanční prostředky, dostatečně zvrhlý charakter i odhodlání, ale bohužel ne schopnosti, což vede k jeho častým střetům s realitou. Proto se po úvodním neúspěšném startu kariery superpadoucha rozhodne absolvovat výcvik u tajemných mnichů žijících v Himalájích, který ale není o moc úspěšnější. Jenom nepatrně lépe se daří Nářezovi, jehož výcvik vede Zabijačka.
Už pouhý letmý pohled na jména autorů komiksu na obálce jasně napovídá, že tady půjde hlavně o dvě věci – humor, především nekorektní a černý, a explicitní násilí. Obojí je přitom podáváno bez jakýchkoli servítek. Celý komiks se potom točí kolem jednoduché premisy – převracení super hrdinských klišé naruby. Na rozdíl od Nářezu ale tady hlavním hrdinům nefunguje jak jejich druhý život hrdinů potírajících zločince, tak ani jejich civilní život.
Mark Millar a John Romita jr. v pěti bodech
- Markův první komiks byl The Amazing Spider-Man číslo 121, který mu koupil jeho bratr Bobby.
- Alan Moore a Frank Miller měli na něj podle jeho vlastních slov největší vliv.
- John Romita sr. je proslavený svoji prací na Marvelovské sérii The Amazing Spider-Man.
- John Romita jr. svoji kariéru začal u Marvelu, kde dělal návrhy na obálky reprintů.
- Krom Spider-Mana pracoval třeba i na Daredevilovi, Iron Manovi a sérii Uncanny X-Men.
Rozhodně ale nečekejte žádné hloubavé chvilky a emoční výlevy nad těžkým údělem dvojího života. Vše je tady postaveno především jako prostředek k tomu, jak nějakým humorným způsobem sestřelit to či ono komiksové klišé. Například když Mindy potřebuje po večerech chodit ven chytat zločince, tak si ušetří hromadu filozofických keců o zodpovědnosti a raději rovnou nasype rodičům roháče do pití a jde si vesele užívat. Stejně radikálním způsobem řeší i holčičí trable a šikanu na střední škole.
Podobná nadsázka a jednoduchost je hlavním motivem i výtvarného ztvárnění. Nečekejte žádnou realistickou kresbu, právě naopak spíše parodii na postavičky ze stanice Cartoon Network s předimenzovanými hlavami a podobně, které staví úmyslný kontrast vůči výbuchům bezuzdného násilí a krvetryskům.
Takže v zásadě nic moc nového, ale přesto to stále funguje, nejspíš proto, že zbylo ještě dost motivů a klišé, s kterými si může Millar pohrát. Jenomže i přes četné variace už to postrádá část té původní svěžesti, kterou měl Nářez jako dílo prodchnuté novým nápadem. Zabijačka už začíná trochu zapáchat rutinou. Nebýt toho, že Millar umí své řemeslo opravdu skvěle, tak by asi bylo nutné tento komiks poslat mezi zábavný průměr. Ale díky autorovu ostrovtipu jde o skvěle napsanou oddechovku, nabízející velkou dávku černého humoru a množství dobře umístěných ironických šlehů vůči nepsaným pravidlům superhrdinského komiksu.
- Mark Millar, John Romita jr.: Zabijačka (Kick-Ass 3)
- Crew, 2018
- Překlad: Darek Šmíd
- Obálka: John Romita jr.
- 136 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)