Velká česká antologie o fantastice a nacismu exceluje, Boris Hokr a Leoš Kyša eds.: Ve stínu Říše
Nacisti jsou v našem literárním prostoru vděčné téma. S odstupem více než půlstoletí sice z živých vzpomínek pomalu přechází hlavně u mladší generace v mýtus, trauma z tehdejší éry ale přetrvává, a tak je jednoduché udělat z nácků záporáky a protáhnout je tím největším peklem. V mamutí antologii sedmnácti českých fantastických příběhů to občas platí i doslova.
Povídka byla pro fantastický žánr vždycky významným médiem. Mladí autoři se tu otrkávají, starší zase přicházejí s výbušnými nápady, které by na román nevystačily, ale v krátkém podání berou dech. Přesto v malém rybníčku české fantastiky pořádně velkých průřezových antologií nevychází mnoho, a tak je každá úkazem. V případě nejnovější bichle Ve stínu Říše nemůže být pochyb o tom, že i tento sborník se povedl.
Sedmnáct hlasů
Editoři Boris Hokr a Leoš Kyša sezvali dohromady mnoho hlasů střední a mladší autorské generace, o kterých jste možná už několikrát slyšeli, ale s nimiž jste se mnohdy ještě nestačili obeznámit do hloubky. Antologie jsou na takové seznamování ideální a Ve stínu Říše to dokazuje výborně. Každému z autorů dali pánové editoři jednoduché zadání – napiš povídku jakéhokoli ražení, hlavně ať v tom jsou nacisti.
Ve výsledném mixu působí toto zadání trochu vachrlatě, neboť v několika kusech je jasné, že téma mužů s hákovým křížem na nadloktí je v nich jen jaksi navíc, přesto projekt dohromady svedl pozoruhodnou skupinu příběhů. Pro lepší přehlednost je Hokr a Kyša rozdělili do tří částí – před, během a po válce – a při sestavování si dali záležet, aby na více než šesti stovkách stran dostaly prostor skutečně jen kvalitní texty. Jak je u antologií obvyklé, každému čtenáři se bude líbit jiná množina povídek dle jeho vlastního vkusu, přesto většina z nich patří rozhodně mezi ty nadprůměrné.
Před, během i po válce
Motivů i ladění nabízí sbírka přehršel. Otvírá ji mrazivý okultní horor z Himálají od Markéty Klobasové, pokračuje se duchařským příběhem z prken prvorepublikového pražského divadla, nadmíru zajímavou alternativní historií o pádu Spišské republiky, která vznikla pod patronátem Společnosti národů po první světové válce, či humornou taškařicí o mnichovském Sweeneym Toddovi a pyrokinetičce.
Obsah antologie Ve stínu Říše
- Oni (Markéta Klobasová)
- Opona padá, hra skončila (Julie Nováková)
- Jitro po zlé noci (Tomáš Bandžuch)
- Dým nad Mnichovem (David Šenk)
- Dos grojse genereraj (František Kotleta)
- Tenkrát na Ukrajině (Pavel Fritz)
- Ahaswehrmacht (Petr Stančík)
- Meyrink (Petr Schink)
- O lidském dobytku (Roman Bureš)
- Chlad věčnosti (Jakub Mařík)
- Dokud nás smrt nerozdělí (Míla Linc)
- Argentinské probuzení (Jan Kotouč)
- Digimengele (René Vaněk)
- Stroj na výrobu havranů (Petra Lukačovičová)
- Na vlastní kůži (Kristina Sněgoňová)
- Jediný člověk (Lucie Lukačovičová)
- Nacimars (Dan Černý)
Podobně širokým žánrovým rozpětím sborník pokračuje i dál – míhají se detektivky, akčňárny i humor, kabala, severská mytologie i druidové, válka, koncentráky i peklo samo. Jedním z vrcholů sbírky je jednoznačně povídka Františka Kotlety, který místo přímočaré akce se zaměnitelnými prvky tentokrát sáhl k propracovanějšímu příběhu s originálnějšími motivy (a pravda, trochou sexu). Kategorii „největší úlet“ zase bezpochyby vyhrává Petr Stančík s povídkou, kde se od holícího mýdla a německého válečného pluku plného Židů v přestrojení nějak dostaneme k teorii o Dutosvětě a Středoslunci a dokonce ještě dál.
Zajímavou reflexi na téma nacismu po jeho vlastním pádu pak představuje poslední sada příběhů, povětšinou od mladších autorů, kde reálie Třetí říše čekat nelze, zato se její prvky dostávají do zcela nových kontextů. Jan Kotouč nabízí filozofický přesah během argentinského honu na největší původce nacistických svinstev, Kristýna Sněgoňová zase nácky dává do souvislosti s klonováním a televizními reality show. A René Vaněk neváhal napsat humornou studii současného českého venkova, kde hraje hlavní roli parta neonacistických výrostků a hypermoderní sekačka na trávu posednutá dr. Mengelem.
Uhrančivé příběhy na pozadí největších zvěrstev
Tak jako u mnoha jiných antologií si na té Ve stínu Říše jistě někdo najde i pár negativ. V souhrnu se však jedná o mimořádně povedený svazek, který se s poctou posadí vedle těch nejlepších sborníků české fantastiky poslední dekády. Dobrý výběr dvojice editorů dokazuje, že náckovskému tématu jednoduše ještě neodzvonilo.
- Boris Hokr a Leoš Kyša eds.: Ve stínu Říše
- Epocha, 2017
- Obálka: Satine Zillah
- 644 stran, 575 Kč (v e-shopu Fantasye již za 518 Kč)