Střípek z Martina, George R. R. Martin: Sídlo červa
George R. R. Martin napsal povídku. Kdo někdy nějakou nenapsal. Jenže GRRM přidal o mnoho let později ještě Píseň ledu a ohně, a proto je teď jakýkoli jeho text zpětně hodnocen jako přelomový a vhodný pro vlastní vydání. Včetně prostých povídek z počátku autorovy kariéry.
Začněme chválou: české vydání Sídla červa je skvěle ilustrované, vnitřní ilustrace jsou vůbec na celé knížečce to zdaleka nejatmosféričtější. Téměř vyvažují nepříjemný pocit z písma vhodného spíše do slabikářů pro prvňáčky. Proč místo zvětšování fontu téměř na neúnosnou hranici, jen aby kniha vyšla alespoň do tenké vazby, nešlo například vydat třeba dvě Martinovy povídky najednou, je otázka, která si víceméně odpovídá sama na sebe. Pryč ale se čtenářskou lakotností, pokud by šlo o opravdu skvělou povídku, každý by si ji, zvlášť v takto povedené grafické úpravě, do knihovny rád zařadil.
Jenže Sídlo červa je prostá sci-fi povídka, jakých si přečtete v každém sborníku dvanáct do tuctu, a nemusíte přitom ani za nejlepšími světovými autory. Ano, jde o svižně napsaný příběh, který na své miniaturní ploše naštěstí nestihne začít nudit, a hodina, která je na jeho přečtení třeba, není ztraceným časem. Pokud ale tahle povídka v době svého vydání obsahovala filozofické přesahy, vyjádření k aktuálním společenským tématům a důležité apely, zub času je ohlodal na doslova základní koření, které naleznete v každém sci-fi, a od nějž se dnes autoři teprve odpichují k zásadním sdělením.
Sídlo červa se nachází na umírající planetě u umírajícího slunce a je obýváno několika umírajícími, či alespoň degenerujícími druhy. Děti červa vyznávají zvrhlé nihilistické náboženství, jehož hlavním projevem je ořezávání těla vrchního kněze tak dlouho, až se podobá červovi. Při sledování posledních dní slunce nemají na práci nic lepšího než se bavit a realizovat špatné nápady. Proto když hlavního hrdinu Annelyna urazí obhroublý Masonoš, rozhodne se mu pomstít a vydá se do tunelů, v nichž žijí opovrhovaní dolňáci a kdo ví co ještě. Nedopadne to dobře a cesta do hlubin se pro Annelyna stane bolestivou cestou za poznáním toho, že mezi červími dětmi a dolňáky nejsou až na počet končetin takové rozdíly, že legendy v sobě mají víc než zrnko pravdy a neopodstatněné předsudky člověka zaslepují.
Popravdě, i tento základní výčet je už snahou o hledání smyslu přečteného textu. Sám autor přísně vzato Annelyna zběžně protáhne několika tunely, do cesty mu předhodí pár zajímavostí a tím to pro něj končí.
V souvislosti se Sídlem červa se často hovoří o skvěle zpracované tísnivé atmosféře a univerzálních tématech, především melancholii, zmaru a smrti. Naprosto nepochybně to vše obsahuje, ale maximálně v míře dostatečné pro čtenáře bez předchozí zkušenosti s hloubavou sci-fi, kteří ke knize přijdou toliko zlákáni jménem slavného autora Hry o trůny. Ti mohou Sídlo červa použít jako skvělý odrazový můstek k výpravám tam, kam je už opravdu dobrodružství se vydávat – ať už ke Clarkovi s Asimovem, nebo k moderním sci-fi autorům.
- George R. R. Martin: Sídlo červa
- Argo, 2017
- Překlad: Jana a Jan Oščádalovi
- Obálka a vnitřní ilustrace: John Picacio
- 116 stran, 198 Kč (v e-shopu Fantasye již za 178 Kč)