Stává se ze Spider-Mana James Bond?, Mark Waid, James Robinson: Amazing Spider-Man – Rodinný podnik
Petr Parker alias Spider-Man patří k nejznámějším a nejoblíbenějším superhrdinům marvelovského vesmíru. Jeho příběhy určené pro komiksové učně i dospívající čtenáře se na českém trhu objevují pravidelně už od 90. let. Vycházejí v nejrůznějších podobách od epizod v časopise Crew až po brožované, vypravěčsky ucelené komplety. Novinka Rodinný podnik mezi nimi přesto vyčnívá.
Petra Parkera netřeba sáhodlouze představovat. Z pláten kinosálů, televizních obrazovek či stránek předchozích komiksů zná jeho příběh prakticky každý. V nejnovějším česky vydaném spider-manovském příběhu se přesto čtenář dočká hned několika novinek: Spider-Man (nedobrovolně) opustí své výsostné působiště New York City, zaplete se do vysoké hry tajných služeb, a dokonce se dočká i nového přírůstku do rodiny.
Jako James Bond
Asi by bylo chybou hovořit hned o velkolepém přerodu, i tak se ale nelze ubránit pocitu, že novinka Rodinný podnik, pod níž jsou v roli scenáristů podepsaní zkušení harcovníci Mark Waid a James Robinson, se snaží dát Spider-Manovi trochu jiný směr. Zatímco v předchozích česky vydaných komiksech z řady Amazing Spider-Man vsázela autorská dvojice J. Michael Straczynski (scénář) a John Romita jr. (kresba) především na tradiční koncept Spider-Mana coby sympatického mladého muže ze sousedství, Waid s Robinsonem posunují postavu spíše do roviny superhrdinského tajného agenta.
V líbivé kožené bundě s vysokým límcem, v níž vzdáleně připomíná „rebela bez příčiny“ Jamese Deana, a sexy brunetkou po boku se Petr vydává do Evropy a poté do Afriky, aby rozluštil jednu dávnou záhadu týkající se jeho vlastní rodiny. Boj mezi newyorskými mrakodrapy tak Spidey musí oželet na úkor letů v soukromém tryskáči, nóbl rvaček v kasinu či brázdění písčitých dun v džípu. Koho by ale snad napadlo, že scenáristé Rodinného podniku udělali ze spider-manovského komiksu čistokrevný špionážní thriller, bude na omylu. V závěru totiž dojde i k centrální superhrdinské konfrontaci Spideyho s jedním z jeho arcirivalů.
Mlžný opar akce
Přesto si nelze nevšimnout, že na čtenáře ihned po otevření knihy dýchne poněkud odlišná atmosféra. A není to ani tak kvůli tomu, že by se snad tvůrci zpronevěřili Petrově nátuře – pověstný smysl pro humor, který si Petr tradičně zachovává i v těch nejvypjatějších situacích, možná nedosahuje takové úrovně jako v některých jiných příbězích, ale tu a tam sympaticky probublává na povrch.
Mark Waid a James Robinson v pěti bodech
- Mark Waid je americký komiksový scenárista, který pracoval mj. na Daredevilovi, Fantastické čtyřce či Flashovi.
- Je držitelem několika Eisnerových cen, mj. za minisérii Království tvé, která vyšla i u nás.
- James Robinson pochází z Velké Británie, v americkém komiksu působil mj. u Batmana a Supermana, za svou práci na komiksové sérii o superhrdinovi Starmanovi získal Eisnera.
- V českém překladu vyšly jeho terminátoří příběhy (v rámci svazků Terminátor Omnibus 1 a 2) a také jeden Bart Simpson (v Čarodějnickém speciálu – Nervy v kýblu bublin)
- Amazing Spider-Man – Rodinný podnik (2014) je pro oba scenáristy druhou společnou prací, v roce 1997 se sešli v tvůrčím týmu jednoho příběhu hasiče Ashe.
K pocitu, že snad čtenář před sebou ani nemá pavoučí komiks, přispívá především kresba Gabriela Dell’Otta, jehož český fanoušek může znát ze stránek Tajné války či ze hřbetu jednotlivých svazků Ultimátního komiksového kompletu – tedy za předpokladu, že si pořídil dostatek svazků, aby z nich alespoň část panoramatického výjevu poskládal. Ten totiž Spider-Manův svět halí do mlžného, rozostřeného oparu. Dell’Otta si příliš nepotrpí na obvyklé pevné rysy ohraničené tenkou linkou a místo toho nabízí výrazně barevnějšího, třebaže na pohled současně poněkud hrubšího Spider-Mana.
Slovo závěrem: Rodinný podnik je zejména pro své neotřelé výtvarné zpracování slušnou volbou pro pokročilé čtenáře, jimž však scenáristé zůstávají dlužni lepší příběh.
- Mark Waid, James Robinson: Amazing Spider-Man – Rodinný podnik
- Crew, 2017
- Překlad: Jiří Pavlovský
- Obálka: Gabrielle Dell‘Otto
- 114 stran, 349 Kč (v e-shopu Fantasye již za 314 Kč)