Spiknutí Ryšavého vlka, Robert V. S. Redick
„Nepotopilo jej šest století válek a pirátských útoků! Za šest století žádná bouře nezalila jeho podpalubí! Máme snad věřit, že Chathrand a jeho legendární kapitán padli za oběť neškodné letní bouřce?“ A není to jen pisatel zprávy z Etherhorde Mariner, kdo pochybuje. Co by to přece bylo za příběh, v němž majestátní koráb – tak nádherně zobrazený na obálce – potopí pouhá nepřízeň počasí? Zvlášť, když název slibuje mnohem, mnohem víc…
Dokážete si vybavit ty staré dobré časy s dobrodružným čtivem
pokoutně hltaným ve světle baterky či pod lavicí v nudné hodině
zeměpisu?
Chvíle, kdy se písmenka jen míhala před očima, nevadily
několikastránkové popisy mořské fauny a stačilo tak málo k pocitu, že
stojíte uprostřed černé Afriky vedle statečného plavčíka Dicka Sanda, po
stopách Kary ben Nemsího vyrážíte osvobodit zajatce z rukou otrokářské
bandy, číháte v potemnělé džungli na lidožravého pruhovaného ďábla,
nebo se jako hrdinní korzáři plavíte široširými oceány?
Celá literatura znamenala jen několik málo slov. Napětí. Dobrodružství.
Dálky. Hrdiny tak vzdálené, s nimiž však nebylo těžké se ztotožnit a
snít o jejich světě, mnohem pestřejším a sytějším než je každodenní
realita.
Je snadné se poddávat nostalgii, říkat si, že takové knihy se dneska
nepíšou a snad je to i dobře, protože jedinečné okamžiky se neopakují a
při návratech se člověk diví, co v něm vzbuzovalo nadšení… a pak
potkáte příběh pocházející ze staré školy, který si však sbalil
svých pět švestek a utábořil se v hájemství fantastiky.
Mladý Pazel Pathkendle pochází z podrobeného národa a jako plavčík to
rozhodně nemá lehké, i když odhlédneme od daru-nedaru jeho kouzelnické
matky.
Thasha, dívka z bohaté a urozené rodiny, má svým sňatkem zpečetit mír
mezi národy. Samozřejmě se nikdo neptá na její stanovisko.
Královský špion Sandor Ott rozehrává ve stínech své hry, jež sahají
dál a hlouběji, než si mnozí dokáží představit.
A úmysly námořního kapitána Rosea se také sotva dají nazvat průzračně
čistými, přestože on sám mluví o poslední plavbě a následném odchodu
z veřejného života.
Když k tomu přičteme tajemné klany „šmejdů“ slídících po
palubách, množství vedlejších postav, to vše zahustíme, promícháme,
zalijeme (radši) dávno zapomenutou historií s pár kapkami magie a necháme
podusit ve vlastní šťávě.Figurky nejsou rozestavěny vůbec špatně a
vzbuzují představu zajímavé hry. Mnozí se jen mihnou – abyste je potkali
o několik desítek stránek dál, po vzoru pušky visící v prvním
dějství na stěně.
Je nutné si ale uvědomit, že psychologie postav není o mnoho
komplikovanější než bývá zvykem v postarší dobrodružné
literatuře – a charaktery navzdory přebroušení podle současného vkusu
v zásadě fungují i mluví podobně.
Nelze však zapomenout na prostředí. V hlavní roli je totiž…
CHATHRAND.
Ano, čtete správně.Chathrand. Jedinečná loď, jíž není rovno. Loď,
jejíž požehnání zní:
Čaroděj, sultán, bouře: ni jeden nebude mým pánem.
Žádný praporec není širý jak mé poslání,
žádné moře hluboké jak sen mého stavitele.
Noc pozře mě až tehdy, až pozře celou zemi.
Pak vyschlý budu ve větru spát v hlubinách hlubin,
vedle dětí svých odlouděných.
Ale i přes rozměry, úchvatnou konstrukci a celkovou výjimečnost je
život na něm podobný životu na jakémkoli jiném plavidle. Ono je těžké
si zachovat věčný pocit úžasu, když musíte drhnout palubu, čistit
latríny a vykonávat množství dalších činností, které si nikdo
příčetný při slovním spojení „námořní romantika“ hned
nevybaví…
Pestré, barvité kulisy určují směr, tempo, dynamiku příběhu. Tohle
totiž není sterilní historka, kterou můžete přesadit z prostředí do
prostředí a v zásadě se nezmění.
Autor svůj svět zná. Vidí jej před očima a neváhá zahlcovat popisy
spojenými s neuvěřitelným množstvím prokreslených detailů. Krom
atmosféry to bohužel plodí také situace, kdy je prostě poskytnutých
informací příliš.
Už na prvních stranách Spiknutí Ryšavého vlka je čtenář ovanut
závanem starosvětskosti, stejné, jaká vane z dobrodružných románů
z konce devatenáctého století.
Ano, mám na mysli knihy o ušlechtilosti bukanýrů, zrádných Portugalcích,
o krásných ženách v nesnázích, tajemných zvycích domorodců a
hrozivých intrikách ve vzdálených koloniích. Vyprávění, kde se vedle
sebe skví ušlechtilost hrdinů vedle mrzkosti padouchů, a prakticky není
možné tápat v tom, kdo hraje na čí straně.
A v rámci stejných pravidel se pohybuje Redickova kniha – ať už jde
o přístup k vyprávění či začlenění různých stylistických prvků
pro rozšíření pohledu. Vložené dopisy či deníkové záznamy nejsou
autorovi cizí a textu vyloženě sluší.
Dalo by se říct, že se Spiknutí Ryšavého vlka se svou koncepcí podobá
samotnému Chathrandu. Ten ale tentokrát postrádá kapitána schopného
srovnat celou posádku do latě, třebas devítiocasou kočkou. Ne že by
chybělo nadání. A už vůbec ne, že by nebyla snaha.
Naráží však na rozmáchlost celkového děje a příliš fotogenického
prostředí vynucujícího si pozornost. Jednotlivé prvky, místo aby byly
spleteny do pevné lodní smyčky k ukotvení u mola čtenářské pozornosti,
chvílemi podkluzují. Než se čitatel zorientuje, zjistí co je co, co kde je,
kdo je kdo, kdo s kým zrovna táhne a proč, koráb se nezpomalen řítí
proti skalnatému pobřeží.
Ve chvíli hrozící katastrofy se ale posádka dokáže vzpamatovat a dovést
loď do velkolepého finále, jež… postavme se tomu přímo. Spiknutí
Ryšavého vlka je první kniha ze série a přestože dokáže fungovat sama
o sobě, poslední stránky připravují půdu pro další díly.
Robert V. S. Redick je na literární palubě nováčkem – přestože se
již dříve vypisoval osm let na dosud nevydaném románu Conquistadors,
odehrávajícím se v Argentině 70. let. Jeho vstup do fantastiky není
možné přehlédnout či bagatelizovat. Spiknutí Ryšavého vlka se sebou
přináší něco, co se příliš dlouho pohybovalo na okraji… a to
v podobě, která je suverénní, nechybí jí ambice a v žádném případě
se netváří jako „já jsem jenom Béčková dobrodružná fantasy, buďte na
mě hodní“.
Autor se vrací do časů Julese Verna, Karla Maye a mnohých dalších, vyloví
to nejlepší, co se dá nalézt, přetaví v jednom kotli se vším, co se za
posledních sto let změnilo… a výsledkem je kniha. Pozoruhodná kniha,
která si však nese své dědictví v každém slově, v každé stránce,
v každé kapce inkoustu.
Ne každému se bude líbit stejně – a některým se nebude líbit
vůbec.
Příběh ocení především mladší věkové ročníky a ti, kdo zatouží po
návratu do čtenářských starých dobrých časů bez obav z vybledlých
barev kdysi tak milovaných dobrodružství. Ostatní budou mít sklon si
všímat nedostatků objektivních i subjektivních, a jakmile začnou a
nepřestanou včas, nezbude jim než žasnout, kam se ztratilo kouzlo knihy a
proč na ně Spiknutí Ryšavého vlka působí jako vyplavený vrak Chathrandu
líně se válející na pláži.
A v takové chvíli je pak vskutku jedno, že „ve všech putykách
hlavního města lze slyšet ŘEČI O NEČISTÉ HŘE.“
Série Dobrodružství Chathrandu se plaví dál s hrdě vztyčenými
plachtami. A nezbývá, než jí přát dobrý vítr – přiváží totiž
dálky, dobrodružství a sladkou nostalgii.
- Robert V. S. Redick: Spiknutí Ryšavého vlka
- překlad: Zdeněk Uherčík
- Argo, Praha: 2010
- obal: Edward Miller
- 416 stran/ 398 Kč