Sedmý Transmetropolitan se vrací k počátkům futuristických příběhů, Warren Ellis, Darick Darick: Všechno, nebo nic (Transmetropolitan 7)
„Chytlo mě to od prvního slova. Vulgárnost + hněv + revoluce + cynismus + drogy + cigarety + pravda + spravedlnost – férovost = Spider Jerusalem. Přístup dokonalý, tetování dokonalé, sidekickové dokonalí. Jeho jméno bez chyby.“
Toť posvátná slova génia filmu, režiséra Darrena Aronofskyho. Fanoušci, kteří viděli Rekviem za sen, Wrestlera nebo meditativní sci-fi Fontána ví, o koho jde. Není prvním, kdo sepsal chválu na úvod jednoho z alb Transmetropolitanu (v minulosti to byl třeba Patrick Stewart alias kapitán Picard). Ačkoli se toto komiksové veledílo musí smířit spíše s pozicí mimo hlavní proud komiksové Vltavy, nad takovou pochvalou a uznáním se za mořem rudne studem víc, než v krajských zastupitelstvech v roce 2012. Již sedmé pokračování v češtině, které připravilo nakladatelství BB/art, dosvědčuje, že i u nás si zuřivý reportér z budoucnosti vydobyl svůj životní prostor.
V minulém albu dostal Spider Jerusalem vyhazov z redakce deníku Slovo. Politická zlovůle prostřednictvím prezidenta Calahana potřebovala zacpat ústa pravdě. Její zvěstovatel však za ni nepřestává bojovat a chystá odvetu. Čas úplného rozuzlení této ústřední zápletky série ještě nenadchází, naopak čtenáře spíše čeká návrat ke kořenům, a to nejen v názvu prvního příběhu v albu. Hlavní postava ustupuje i s dějovou linií mírně do pozadí. Warren Ellis tak získává prostor pro oživení atmosféry každodenního života jeho imaginárního Města.
Příběhy na stránkách Transmetropolitanu mají k utopické idylce stejně daleko jako Indiana Jones do hajného na Starém Bělidle. Speciální prostor komiksového žánru autoři excelentně využívají k zobrazení těchto vedlejších příběhů. Ihned po otevření na čtenáře zaútočí fascinující kompozice, ve zprávách se na obrazech pomalu odehrává sebevražda muže se třemi ženskými ňadry a soulož mladé dvojice, načež vše uzavírá jednání dvou baronů porno-průmyslu. Tento úvod nenechá nikoho na pochybách, kde se prostřednictvím popsaného barevného papíru právě ocitl.
Na tento styl si fanoušci zvykli v prvních dílech série. Vše se samozřejmě opírá o hlášky, které v sedmém pokračování buší se silou měsíc zadržované ejakulace pubescenta. Humor drsných průpovídek se sice nevytratil v žádném z doposud publikovaných svazků, nicméně lehce ustoupil do pozadí a teď se opět vrací. Tudíž lze znovu očekávat přívalový smích doprovázený bolestmi břišního svalstva. Což podporuje celkový dojem z jakéhosi tvůrčího comebacku k počátkům futuristických příběhů.
Výše zmíněné umožnilo palčivěji promluvit jednomu z hlavních autorských záměrů Warrena Ellise, sociální kritice zostřené optikou života v budoucnosti. Na první pohled se každý vyděsí barvitostí a zrůdností této vize nadcházejících časů, ale ještě děsivější je uvědomit si, že sci-fi tentokrát jen splnila jeden ze svých primárních cílů. Poukázala na něco, co se klube za rohem, kam se jen bojíme podívat. Transmetropolitan vše křičí hlasem znásobeným futuristickým megafonem, ovšem jeho nepříjemný zvuk je slyšet i na ulicích současných měst.
S rukou na srdci nezbývá než říct, že Transmetropolitan – Všechno, nebo nic je jedním z nejlepších alb z této komiksové série. Je dobře, když se i po několika dílech nevytrácí tah na branku, protože jen málo autorů dokáže vytrvat a nenechat své nápady vyčpět. Zůstává sice pravdou, že Warren Ellis a jeho dvorní kreslíř Darick Robertson na své sedmidílně cestě lehounce klopýtli, ale v aktuálním kusu se jejich um rozhodně vrací. Naopak. Nejen že plně uspokojili čtenáře, navíc opět se vrátili do nejvyšší ligy. Její další kolo si rozhodně nepůjde nechat ujít!
- Warren Ellis, Darick Darick: Všechno, nebo nic (Transmetropolitan 7)
- BB art, 2012
- obálka: Darick Robertson
- 144 stran, 399 Kč