Sandman Neila Gaimana se ponořil do Údobí mlh, Neil Gaiman: Údobí mlh (Sandman 4) – bar. verze
Rozhodnout o věci, kterou Sandman nikdy nechtěl, může být opravdový oříšek. Obzvláště, když se týká Pekla a plete se do něho samo Nebe.
Poslední vydaný díl komiksové série Sandman v češtině, v pořadí již čtvrtý, nabídne to nejlepší z umění jednoho z nejlepších tvůrců fantasy současnosti. Pestrá peleta ocenění posbíraných autorem, stejně jako řada filmových a televizích zpracování jeho díla, mluví za vše. Aktuálně si popularity užívá seriál na motivy Gaimanova románu Američtí bohové. Sandman je však titulem, který je pro autorovu tvorbu tím nejvíce formujícím, jak sám uvádí.
Pokud by snad o umu britského spisovatele někdo pochyboval, úvodní slovo posledně vydaného komiksu v češtině čtenářům vysvětlí některé základní parametry Gaimanovy tvorby. Hluboká erudice v mytologii, sečtělost a autorská genialita, s níž si na stránkách svých příběhů hraje s neskutečnou lehkostí a zároveň obdivuhodnou propracovaností. Tímto způsobem alespoň v úvodním komentáři věc zhodnotil spisovatelův kolega Harlan Ellison. Vzhledem k tomu, že Sandman původně vycházel již v 90. letech, jsou bonusové materiály k aktuálnímu vydání příjemným doplňkem. Kromě zmíněného úvodu pak najdeme na závěr vtipně zpracovaný profil nejen hlavního autora, ale i spolupracujících výtvarníků.
Údobí mlh čtenáři nabídne zejména polohu Sandmanovských příběhů, v nichž hlavní postava hraje prim. Řada dílčích epizod totiž Pána snů používá mnohdy jen jako postavu v pozadí a dějem pohybují vedlejší postavy. Tentokrát je však děj celé knihy velmi ucelený a navázaný na titulní figuru komiksu.
V tomto pojetí vynikne tenká hranice mezi mytologií a realitou, na které Gaimanovy postavy tančí. Sandman je antropomorfizací snu, podobně jako jeho sestra Smrt, a jako takové mají velmi lidské vlastnosti, emoce a chování. Pokud komiks čteme dnes, takřka třicet let od jeho vzniku, vynikne i doba, během níž tyto postavy vznikaly. Jejich lidská stránka je totiž vykreslována v image 90. let a ta už působí dnes lehce exoticky. Vydavatelům tak za publikování Gaimanova zásadního počinu dnes patří smeknutí klobouku i za tento drobný detail.
Po obsahové stránce si čtenář užije také další významnou postavu komiksové historie, a tou je Lucifer, který vstoupil do žánru právě prostřednictvím Sandmana, ale následně si pak vysloužil vlastní a velmi ceněnou komiksovou sérii. V Údobí mlh zjistíme, proč opustil Lucifer peklo a jak tím Sandmanovi zkomplikoval život.
Přestože dějová linka v komiksu není nikterak výrazná, na samotné čtení se odlehčenost příběhu takřka neprojevuje. Každá postava a takřka každá pronesená věta má nějakou hlouběji ukotvenou podstatu. Přestože se například řeší povaha pekla, o jehož reálné existenci bude přesvědčena asi menšina čtenářů, tak zároveň nejde opomenout pocit, že se zároveň hovoří o něčem důvěrně známém pro každého z nás.
A takový je celý Sandman. Přestože se jedná o z principu velmi fantaskní počin, zároveň se jde o něco velmi blízkého duši každého fanouška. Tento základní motiv náročnějších kusů fantasy žánru ovládá Neil Gaiman skutečně mistrovsky. Údobí mlh je toho důkazem a vyniká i ve srovnání s předchozími mistrovskými kusy autora.
- Neil Gaiman: Údobí mlh (Sandman 4) – bar. verze
- Crew, 2019
- Překlad: Viktor Janiš
- Obálka: David McKean
- 222 stran, 512 Kč (v e-shopu Fantasye již za 530 Kč)