Rytíř temného slunce je skutečný epos mezi gamebooky, Swen Harder: Rytíř temného slunce
Přestože zlatá éra gamebooků je už dávno za námi, díky neúnavné práci nakladatelství Mytago se tenhle typ knih pomalu vrací zpět do módy. Po reedici několika dílů z edice Fighting Fantasy a novém vydání série Lone Wolf přišlo na řadu něco skutečně obrovského a netradičního. Nejnovějším počinem nakladatelství je totiž překlad německého gamebooku Rytíř temného slunce, který má více než 1350 odkazů.
Příběh se sestává ze sedmi běžných kapitol, jedné bonusové kapitoly a velkolepého finále. Začátek působí svěže a zajímavě – hlavní hrdina se bez vzpomínek a vysvětlení vzbudí nad mrtvolou vysoce postaveného hierarchy a nezbude mu nic jiného, než se dát na zběsilý útěk. Když poté opět ztratí vědomí, probere se ve vězení v temné věži nespočet kilometrů daleko od místa, kde se původně nacházel.
Časem se samozřejmě vše vysvětlí a kusé vzpomínky zapadnou dohromady, jen je škoda, že po určité době začne příběh nabírat víc a víc klasických klišé. To graduje až do samotného závěru knihy, kde nejlepší možné zakončení s sebou nese i nejvíce patetické odhalení. Na druhou stranu takové podání příběhu evokuje vzpomínky na staré klasické gamebooky a kdo je má rád, třeba bude z Rytíře temného slunce o to více nadšený.
Hlavní sílu gamebooku představuje mimo rozsahu jeho systém, který je nadmíru propracovaný a kniha je tak regulérní hrou. I když rozsáhlý osobní deník čtenáře nejspíš zpočátku zaskočí, nová pravidla jsou dávkována po kapitolách, a proto má i nováček dost času na to, aby vše postupně zpracoval. Systém obsahuje i možnost dobrovolného zvýšení obtížnosti, od kterého se pak (v kombinaci s dosaženým koncem a speciálními body nasbíranými cestou) odvíjí závěrečné ohodnocení hráče.
Swen Harder v pěti bodech:
- Narodil se roku 1974 v německém Hesensku.
- Spoustu let pracoval jako redaktor pro počítačové a konzolové hry.
- Poté, co této práce zanechal, stal se testerem u známé společnosti Nintendo.
- Je velikým fanouškem fantastiky ve všech podobách a kromě počítačových her má rád i ty deskové.
- Stojí například ještě za bonusovým 21. svazkem série Lone Wolf.
Kostek ke knize není třeba, protože jsou natisknuté na jednotlivých stránkách a náhoda se simuluje náhodným zalistováním. Souboje jsou řešeny elegantně, navíc hráč ani nepřátelé nemají zbytečně příliš životů, a proto se kniha čte velmi pohodlně a děj rychle ubíhá. Během dobrodružství lze také narazit na zpestření v podobě hádanek (z nichž některé využívají ilustrace jako svoji součást) anebo ve formě nových nečekaných mechanik, a tak se čtenářovo dobrodružství nestane po chvíli stereotypním.
I mistr tesař se někdy utne
Nic ale není dokonalé a ani Rytíř temného slunce se tomuhle pravidlu nevymyká. Kupříkladu se nekoná žádný rozsáhlejší úvod do reálií knihy a závěrečný glosář je vzhledem k rozsahu dost strohý, takže si čtenář nemůže svět užít naplno. Navíc se často mluví o místech, která ale nejsou znázorněna na mapě, takže není jasné, kam přesně se hlavní hrdina vydává.
Díky počtu odkazů a jejich vzájemnému propletení navíc jednotlivé sekce nenavazují na sebe úplně perfektně a také se při překladu nepodařilo vyhnout chybám (errata je už dostupná na webu nakladatelství). Dalším důsledkem velikosti knihy je také fakt, že některé volby působí iluzorně a zbytečně. Proto není neobvyklé, že se čtenář ocitne mezi volbou A a B, přičemž po zvolení B zjistí, že vede přímo k A.
Chyby a slabší příběh sice zamrzí, ale provedení je velmi dobré (ilustrace v klasickém stylu gamebooků má na svědomí Fufu Frauenwahl), systém excelentní a rozsah monstrózní. Takže se čtenář po dohrání vůbec nebude divit tomu, že v rodném Německu vyhrál Swen Harder cenu Deutscher RollenSpielPreis a že tam byl Rytíř publikován hned v několika verzích. Jde o výjimečné dílo mezi gamebooky.
- Swen Harder: Rytíř temného slunce
- Mytago, 2017
- překlad: Michal Smrkovský
- obálka: Fufu Frauenwahl
- ilustrace: Fufu Frauenwahl
- 640 stran, 499 Kč (v e-shopu Fantasye již za 449 Kč)