Růženky: Král a princ hororu uvrhli na svět spánkovou kletbu jako z pohádky, Stephen King, Owen King: Růženky
Co se stane, když po celém světě ženy v jeden moment usnou, ale na rozdíl od Růženky je polibek z pravé lásky nedovede probudit? Stephen a Owen Kingovi se podívali na pohádkový motiv a vytvořili z něj napínavý thriller, který se nebojí ostře kritizovat společenskou situaci v USA.
Jablko nepadá daleko od stromu, dalo by se o potomcích Stephena Kinga říct. Joe Hill se od své debutové Černé krabice pravidelně umísťuje mezi nejprodávanější žánrové autory a Owen King by se brzy mohl zařadit po bok svých příbuzných. Spolupráce s jinými autory pro Stephena Kinga není nijak cizí, již v minulosti spolupracoval s Peterem Straubem, Neilem Gaimen nebo synem Joem na krátké povídce. Může z firmy „otec a syn“ vzejít literární zážitek, který jména autorů slibují?
Růženky k tomu mají správné predispozice – lákavý námět, sociální kritika, meta hrátky s pohádkovými archetypy a masivní promo kampaň. Přesto je kniha ve výsledku nevyvážená a nedokáže uspokojit každého, kingofily především.
Stephen King v pěti bodech
- Začínal jako knihovník v univerzitní knihovně v Maine.
- V roce 1973 debutoval svým románem Carrie, který je dodnes řazen mezi žánrovou klasiku.
- V minulém roce vyšla filmová adaptace kultovního románu TO, který se zařadil mezi nejvýdělečnější horory všech dob.
- Se svým druhým synem Joem Hillem napsal krátkou novelu In the tall grass.
- V roce 2019 se českého vydání dočká temný Outsider a poslední příběh z městečka Castle Rock – Elevation.
Kniha popisuje spletitou mozaiku mezilidských vztahů napříč generacemi na pozadí celosvětové epidemie, která ochromí svět. Ze záhadného důvodu po celé planetě postupně usnou všechny ženy. Na rozdíl od Růženky jejich těla pokryje zvláštní hmota tvořící kokon, který není radno porušovat. Společnost záhy rychle upadá do spárů anarchie, z které povstane jediná příčetná žena – Tajemná Evie. Žena, na kterou kletba nepůsobí a je neustále obklopena zvláštním druhem můr. Jak tato žena souvisí s kletbou a proč se může kdykoli probudit?
Autoři využili základní pohádkový motiv se spánkovou kletbou a využili ji k vytvoření nekompromisní sociální kritiky současné Ameriky. Ameriky, která je zmítána válkou genderu a narůstající xenofobií. Stephen King se již několikrát v minulosti obul do politického systému v USA, ať už to bylo v kultovním románě Svědectví nebo Pod kupolí. Oproti Růženkám sociálně kritické motivy vždy sloužily pouze jako katalyzátor pro přidání napětí a zrychlení děje. U Růženek je tomu přesně naopak.
Owen King v pěti bodech
- Je nejmladším potomkem Stephena a Tabithy Kingových.
- Stejně jako jeho rodiče se během studia na střední škole začal věnovat psaní.
- Vydal román All in This Together a Double Feature.
- Růženky jsou jeho prvním velkým románem a první příležitostí pracovat s vlastním otcem.
- V současné době se podílí na výrobě seriálu podle knihy Cliva Barkera The Great and Secret Show.
Pod tíhou kritiky zdravotnictví a utlačování ženských práv se zapomíná na zodpovězení hlavních otázek, které kniha od samotné anotace klade. Spolu s tím přichází mírné zklamání, které závěr šumící do prázdna neodvrátí. Naštěstí Kingovic duo nezapomnělo na atmosférické vykreslení úpadku společnosti a postupnou profilaci jednotlivých postav.
Stephen King se za doprovodu svého syna po detektivní trilogii Billa Hodgese vrací k thrillerovému žánru, který jej proslavil. Kniha pracuje s oblíbenými Kingovo atributy rámovanými pohádkovým motivem, jenž zůstává ve finále nevyužitý. Růženky jsou román se zajímavým námětem nastavujícím zrcadlo současné společnosti a pokládajícím otázky bez odpovědí, což je od firmy „otec a syn“ málo. Aby mohl román působivě útočit na společenskou situaci v USA, bavit pohádkovým námětem ve světě thrilleru, bylo by potřeba přidat dalších tři sta stran. Takhle jsou Růženky na půli cesty mezi snahou o sociální kritiku a žánrový experiment, který z vod průměru nevytáhne ani brilantní psychologie postav.
- Stephen King, Owen King: Růženky
- Beta Dobrovský, 2018
- Překlad: Linda Bartošková
- 710 stran, 479 Kč (v e-shopu Fantasye již za 431 Kč)