Půlměsíční trůn Saladina Ahmeda je fantasy na arabský způsob, Saladin Ahmed: Půlměsíční trůn
Doktor Adúla Maslúd je šedesátiletý lovec ghúlů, který by nejraději svou profesi pověsil na hřebík. V Dhamsavátu ale bohužel není nikdo jiný, kdo by po něm práci převzal. Jeho učedník derviš Rasíd bas Rasíd není moc zkušený a na Adúlův vkus i dosti upjatý. Ve městě navíc přibývá vražd způsobených ghúly. Když potom doktor a derviš objeví dívku z pouště, jejíž kmen vyvraždili, není pochyb, že za všemi násilnostmi stojí někdo velmi mocný.
Prvotiny to nemají nikdy jednoduché. Málokteré z nich se podaří vymanit z průměru a přinést do žánru něco nového. Knize Půlměsíční trůn od Saladina Ahmeda, která byla nominována na ceny Nebula a Huga za rok 2013, se to povedlo jenom z poloviny. Fantasy z Blízkého východu
Saladin Ahmed je americký spisovatel arabského původu, není tedy divu, že pro svoji prvotinu vytvořil svět na základech arabské kultury. Díky tomu má Půlměsíční trůn šanci zaujmout v přehršli historických fantasy zasazených do středověké Evropy. Dalším nemalým kladem je, že tu o arabské kultuře píše rodilý Arab a na knize se to pozná.
Vyzdvihnout se také musí počet úhlů pohledů, ze kterých Ahmed příběh vypráví. Dostatek prostoru tu má všech pět nejdůležitějších postav a to na méně než čtyřech stovkách stran. Za menší vadu lze považovat poměr ženských a mužských protagonistů, přičemž ženy jsou zde lehce znevýhodněny, což se ale dá považovat jako důsledek toho, do jakého světa je Půlměsíční trůn zasazen.
V hlavní roli stařec Adúla
V dnešní době, kdy jsou ve většině knih hlavními postavami náctiletí chlapci či dívky, je velmi odvážné zvolit si jako svého hrdinu starce Adúlu s realistickým pohledem na svět. Jeho protiklad zde zosobňuje náctiletý Rasíd bas Rasíd, pobožný derviš z Nebeské lóže. Ten na rozdíl od Adúly věčně doufá jen v to nejlepší a je plný ideálů.
Saladin Ahmed v pěti bodech
- Narodil se 4. října 1975 v Detroitu, USA.
- Vyrůstal v Dearbornu, městě s významnou arabsko-americkou komunitou.
- Českým čtenářům se poprvé představil povídkou Tajemství chatrče Abdela Jameely vydané v časopise XB 1 (5/2011).
- Jeho první kniha Půlměsíční trůn byla nominována na cenu Nebula a Hugo za rok 2013.
- Kromě prózy píše také poezii.
Zpočátku má Půlměsíční trůn velmi pomalé tempo, ale od doby, kdy Adúlu s Rasídem zachrání Zamia Banú Laith Badáví, badavínka z pouště, jejíž kmen byl vyvražděn, dostává kniha svižnější tempo. Zamía chce svůj padlý kmen pomstít, ale zjišťuje, že sama na to nestačí. Když pochopí, že stejnému nepříteli čelí i Adúla s dervišem, nezbyde jí nic jiného, než přijmout jejich pomoc.
Saladin Ahmed dokázal také velice dobře popsat situaci, která v Dhamsavátu nastala. Celé město je totiž rozděleno mezi kalifovy přívržence a odpůrce, za něž lze považovat veškerý chudý lid, v jejichž čele stojí zloděj, který si říká Sokolí Princ. Tato postava není nepodobná dobře známému Robinu Hoodovi, ale na rozdíl od něj dokáže být velice krutá a nebojí se obětovat i vlastní muže.
Kámen úrazu Saladina Ahmeda
Kámen úrazu u Půlměsíčního trůnu spočívá především v tom, co od něj čtenář očekává. Pokud čeká epickou fantasy, tak se šeredně přehmátl, protože jde spíše o detektivní příběh ve fantastickém světě, skombinovaný se stylem meče a magie.
Bohužel ať se snaží Saladin Ahmed sebevíc, i přes exotičnost prostředí se mu úplně nedaří zbavit všech klišé, která současná fantasy obsahuje. Tím asi nejpatrnějším problémem je hlavní záporák. Kromě prologů uvozujících jednotlivé části knihy nemá čtenář prakticky šanci poznat jeho názory nebo touhy. Těch pár stránek, i když pěkně brutálních, k tomu opravdu nestačí. Z nebezpečného vraha pak zůstává spíše imaginární nepřítel, který chce jako obvykle ovládnout celý svět.
Druhým velkým problémem je plochost postav. Za celou dobu čtenář nenajde ani jeden moment, kdy by postavy vystoupily ze své role, natož aby se nějak výrazněji změnily. Adúla pořád vtipkuje a na všechno nadává, Rasíd naopak stále moralizuje a snaží se ze všech sil udržet na uzdě své city k Zamíe a ta zase jako správný vyvrhel nehodlá jen tak někomu věřit.
Dílo, které neokouzlí všechny
Saladin Ahmed dokázal, že umí poutavě psát, ale od díla, které bylo nominováno současně na ceny Huga i Nebula, člověk čeká něco víc než to, co autor předkládá. Prostředí není propracované, postavy jsou příliš jednotvárné a příběh ničím nepřekvapí. Půlměsíční trůn může oslovit převážně ty, kteří s fantastikou začínají, ale ostříleného knihomola oslní jen těžko.
- Saladin Ahmed: Půlměsíční trůn
- Gorgona, 2013
- překlad: Vojtěch Sedláček
- obálka: Dominik Broniek
- 374 stran, 299 Kč (v e-shopu Fantasye již za 269 Kč)