Připravte se na jednu malou, lokální apokalypsu, Petr Heteša: Tanec na sopce
Když se lehce vyšinutý a hodně geniální člověk rozhodne vytvořit umělou bytost, ne každému to přijde jako dobrý nápad. Snad proto se to veřejnost dozví až ve chvíli, když vše zdárně dokončí. A výsledek jeho experimentů, desetiletá Gina, pak zůstává naživu jen ze dvou důvodů. Vědcům připadá fascinující a mají jen jeden exemplář, takže veškeré testování musí brát na zřetel její zranitelnost. Nikdo zatím netuší, jak moc zranitelný je kvůli Gině samotný Baltimor.
Gina má adoptivní rodiče, kterým se její současná situace vůbec nezamlouvá. Raději by měli svou holčičku doma. A protože mají co nabídnout na oplátku, dostane se jejich problém až k muži jménem Rafael Polanczyk. Jeho specialitou jsou neřešitelné problémy (ostatně jinak by nepracoval pro jednoho z největších majitelů kasin a podniků nabízejících masáže a jiné relaxační techniky) a zdá se, že s tou správnou přípravou zvládne Ginu zachránit během několika málo dnů. Nic jiného od profesionála čekat nelze. Jenomže potom se všechno kolosálně povede a Rafael zjistí, že namísto poděkování a prémií od svého zaměstnavatele na něj čeká spousta naštvaných lidí, kterým něco dluží. Nevědomky se tak dostane do situace, kdy nezachraňuje jenom sám sebe, ale i celé město. Gina totiž není jen dokonale vyrobená dívka. Ona je zároveň důkazem, že její stvořitel Baltimor bytostně nesnášel a rozhodl se ho vymazat z povrchu zemského. Aby se mu to nepovedlo, bude se muset pan Polanczyk opravdu předvést. A čas běží.
Petr Heteša ve čtyřech bodech
- Narodil se roku 1959.
- Vystudoval Fakultu architektury VUT Brno.
- Pracuje jako architekt.
- Několikrát získal Cenu Karla Čapka.
Základem je dokonalá práce, která se pokazí tím, jak dobře je provedená. Trochu ironické. Zvlášť, když si dává hlavní hrdina opravdu záležet na přípravě. Tu a tam musí něco slíbit, což později hraje velice důležitou roli pro stupňování napětí. Nejenomže musí znovu najít a unést Ginu, on mezitím ještě musí splnit všechny sliby, některé velice rychle. Což mu pochopitelně zainteresovaní lidé rádi a často připomínají. Jednoduchý způsob, jak vygradovat děj. Stačí zařídit, aby měl hlavní hrdina spoustu práce a málo času. Dalším důležitým prvkem je nechat ho neustále se přemisťovat po šíleně chaotické aglomeraci Baltimoru budoucnosti. A odhalovat všechna tajemství hezky kousek po kousku tak, aby bylo finále náležitě na poslední chvíli.
Tohle všechno pochopitelně ještě nestačí. Žádný příběh není kompletní bez sympatických postav, logického děje, akčních prvků a zábavných hlášek. Jenomže tohle je kniha Petra Heteši, což samo o sobě slibuje všechno zmíněné. Děj je poměrně jednoduchý, s minimem odboček, které zároveň mají vliv na hlavní linku vyprávění. Hlavní hrdina je něco mezi detektivem a akčním hrdinou (obě polohy má autor nacvičené dokonale) a není problém začít mu fandit.
Největší tajemství celého příběhu může a nemusí být zřejmé, autorovi se povedlo ho celkem efektně schovat tak, že ho vlastně vůbec neschovával. Jedinou věcí, která může trochu mrzet, je komornější finále. Na druhou stranu, ne každá kniha musí končit epickým soubojem přes třicet stran. Tanec na sopce představuje povedený román splňující všechno, co od Petra Heteši čekáte. A kdo neví, co to znamená, může se se stylem tohoto autora seznámit právě touto knihou.
- Petr Heteša: Tanec na sopce
- Brokilon, 2024
- Obálka: Juraj Maxon
- 427 stran, 348 Kč (v e-shopu Fantasye již za 313 Kč)