Počítačová hra Armada změní nejen život jednoho středoškoláka, ale ovlivní i přežití celého lidstva, Ernest Cline: Armada
Zackův život se příliš neliší od každodenní reality jeho spolužáků. Den co den se probíjí nudnými hodinami ve škole, které ho dělí od maturity a neví si rady s budoucností. Trápí jej výbuchy vzteku při zmínkách o smrti jeho otce i kvůli poměrům ve třídě. Jediné, co mladíka dokáže nadchnout, je hraní počítačových her. V nich se stává opravdovým hrdinou. A válí hlavně v nejnovějším hitu Armada, kde brání Zemi před emzáky s chapadly.
Milovníci klasické akční sci-fi nebo její military obdoby, která líčí boj za svobodu a existenci lidského rodu s nepřátelskými ufouny, si jistě užijí i druhou knihu od spisovatele Ernesta Clinea. Po nadmíru populárním debutu Ready Player One, k němuž autora inspirovala popkultura počítačových her a jejich hráčů spolu s 80. léty 20. století, si fanoušci joysticků i virtuální reality budou libovat nad posledním knižním svazkem s obdobným námětem.
Román Armada si naplno vychutnají zejména dospívající ctitelé mrazivého kosmu, vesmírných cest a dechberoucích laserových soubojů na monitorech počítačů (jako vítaná protiváha aktuálně oblíbených popelkovských knižních sérií). Avšak napínavé snové dobrodružství maturanta Zacka, jehož trápí hlavně ztráta otce i jeho problematický odkaz, s nímž jej poutá snad jen pařanský zápal, potěší i jejich dospělé protějšky nebo čtenáře, kteří PC hrám dosud nepropadli.
Počítačové hry jsou zábava, která může zachránit svět
Středoškolský student Zack Lightman dělí svůj monotónní život mezi školu (kde ho trápí bývalka i šikana spolužáka), domov (trpí ztrátou otce za nedůstojných okolností) a mnohem příjemnější návštěvy Starbase Ace, kde brigádničí. Hlavně tam paří milovanou Armadu ve společnosti majitele Raye (geeka, co válí Terra Firmu). Oba patří k elitě bojovníků Obranné aliance Země, kteří pomocí dronů vzdorují olihním mimozemšťanům.
Tak to jde den za dnem, až si Zack na obloze všimne stíhačky, co jako by z monitoru vypadla emzáckým dronům z Armady. Což je nemožné a mladík se snaží přesvědčit sám sebe, že blázní. Stejně jako jeho zesnulý otec, který věřil v konspirační spojení armády s fantastickou popkulturou. Vzápětí ale na školním dvoře přistane skutečný raketoplán OAZ s Rayem na palubě a ten jej vyzve, aby se přidal ke skutečné Alianci. Zackův otec se totiž evidentně nepletl a lidstvo se brání útokům opravdových ufounů. Jeho poslední záchranou jsou nejlepší pařani světa.
Když se představy geeka změní ve skutečnost, málokdy je to dobře
Svět Ernesta Clinea, který stvořil pro svého hlavního hrdinu v Armadě, je stejně nezáživnou realitou, jakou se aktuálně potácí většina čtenářů. Těžko říci, kolik z nich si alespoň jednou (stejně jako Zack) nepředstavilo, že se zčistajasna promění v prostředí z některé jejich oblíbené knihy (komiksu, filmu, seriálu či nějaké hry). A je patrně lhostejné, zda by důvodem proměny byla choroba, vzedmutí magie, přírodní katastrofa nebo útok cizí rasy.
Ernest Cline v pěti bodech
- Americký spisovatel, scenárista, táta a geek na plný úvazek.
- Vystřídal řadu povolání – dělal kuchaře v bufetu, kuchal ryby, pracoval ve videopůjčovně pro náročné diváky nebo jako počítačový technik, nakonec však začal psát.
- Debutem se mu stal fenomenálně úspěšný román Ready Player One, který vyšel ve více než třiceti zemích a jen v USA ve více než milionu výtisků.
- Rovněž jeho další román Armada je bestseller New York Times a chystá se jeho zfilmování, jako tomu bylo u jeho literárního předchůdce.
- Aktuálně žije s manželkou, dcerou, vozem DeLorean cestujícím v čase a velkou sbírkou klasických videoher v Austinu v Texasu.
Jediný rozdíl mezi středoškolákem Lightmanem a průměrným milovníkem literární fantastiky je v tom, že Zackova realita se opravdu změní ve svět jeho nejoblíbenější PC hry Armada. V jediném šíleném okamžiku, kdy na školním pozemku přistane vesmírný koráb Pozemské aliance, si mladík uvědomí, že sen je skutečností, jeho otec měl skvělý instinkt, přátelský mentor Ray mu lhal a on i svět jsou někým a něčím zcela jiným, než většina lidí tuší.
Hlavně však zjistí, že právě on je jedním z těch, kdo se musí pokusit zastavit mimozemské útočníky, ale přesvědčí se i o tom, že bojovat ve hře a ve skutečnosti je dost odlišné. Třebaže Pozemšťané s Europany zápolí jen pomocí dronů, nepochopitelná a neodvratná válka si vybírá první tragickou daň. Země i její obyvatelé jsou v bezprostředním ohrožení a většinou sotva (ne)dospělí hráči military her nejsou skutečnými vojáky, což je až bolestně jasné.
Nestává se často, aby v armádě Země bojovala jen hrstka civilů
Děj knihy Armada je vsazen do důvěrně známé reality a Ernest Cline dovádí tento lákavý dobrodružný nápad k dokonalosti. V jeho brilantním světě se plní sny čtenářů a zároveň i noční můry autorových postav. Ústřední hrdina je totiž vržen do středu tornáda změn, jež se v teple pokoje nad stránkami sci-fi románu či před monitorem počítače zdají cool, ale ve skutečnosti jsou strašlivé.
Zackova cesta za poznáním vlastní ceny, budoucností, hrdinstvím a pravdou o minulosti jeho rodiny je sama o sobě dost zajímavá a díky/kvůli převratným událostem souvisejícím s mimozemskou invazí se stává ještě o poznání napínavějším příběhem. Díky známému prostředí, sympatickým postavám, strhující akci, napínavým zápletkám i lecjakému překvapení nemají čtenáři žádný problém vcítit se do příběhu a pořádně si jej užijí.
Druhý Clineův román je založen hlavně na kulisách a detailech z klasické sci-fi, jíž ve vyprávění zastupují kosmické souboje i honičky, nucené útěky nebo klasické pozemní válčení na Zemi a jiných planetách. Kromě obvyklých akčních vědecko-fantastických scén od první do poslední stránky má k dispozici ještě další benefity v podobě sugestivního líčení hraní her i jejich atraktivního přerodu ve „skutečné“ vesmírné bitvy.
Protiváhu dynamickým akčním sekvencím, díky nimž se svazek čte jedním dechem, činí rozplétání rodinných tajemství, konspiračních teorií i rodící se láskyplné vztahy jednotlivých postav tváří v tvář možnému brzkému konci. Military space opera Armada je, přes občasné klišé i maličko předvídatelný příběh, povedeným literárním kouskem, který ocení milovníci technické, akční nebo military science fiction a potěší i čtenáře, kteří si užívají zábavné oddychové vyprávění.
- Ernest Cline: Armada
- Knižní klub, 2016
- překlad: Naďa Funioková
- obálka: David Dvořák
- 352 stran, 349 Kč (v e-shopu Fantasye již za 314 Kč)