Osud je černý jezdec, George Elliotová
S knihou Osud je černý jezdec George Eliotové se podíváme do Anglie 19. století, do doby, která odkládá plášť romanticky zabarvených příběhů odehrávajících se v malebně vykreslených přírodních scenériích. Naproti tomu se ocitáme v mlhou obestřené chmurné části reálně probíhajícího světa, v době marného hledání štěstí a spokojenosti, které jsou nahrazeny pouze samotou a neporozuměním.
Nejde o román, ale dvě rozsáhlejší povídky. V první, nazvané Opona
budoucnosti, se s jistou dávkou smrtelné grotesknosti a nádechem děsivé
tajemnosti vypravujeme na cestu životem mladého muže, který na sklonku
života vypráví svůj podivný příběh. S výhledem blízkého konce,
zatím co se tvořivý mozek rozechvívá pocitem nepravosti, promlouvá
osamělý básník, který za celý svůj život nestvořil žádné dílo.
Coby nemilovaný syn svého otce nezažil nic než popichování stran svého
vzezření a nadání, byl nucen svou defektivitu nahrazovat horlivým studiem
veškerých vědních oborů, přestože jej zajímala pouze četba a poezie.
Jeho básnická vnímavost nemohla nalézt prostor, kde by se mohla ventilovat,
a proto vznikala mezi ním a společností stále se zvětšující, fatální
propast.
Rozbití běžného stereotypu se dostavuje ve chvíli, kdy začíná
plánovat cestu po evropských městech. S vizí magické Prahy dostává
podivný záchvat, v němž se mu toto dosud nespatřené město vyjevuje jako
nekončící most, nad nímž se klenou prázdné pohledy zčernalých soch,
oděných do starobylých hávů, s hvězdami kolem hlavy… sen
o podivuhodném městě, zcela neznámém jeho představivosti.
Vladimír po znovunabytí vědomí zjišťuje, že tento podivný záblesk
zvláštního světla, jenž se vynořil jednoho večera, se navrací a
proměňuje do soustředné schopnosti, díky níž již nemusí hledat detaily
svého života poztrácené v důsledku chorobné méněcennosti. Vladimír
poznává své prokletí a cestu do pekel vlastní duše – je schopen
předvídat věci budoucí, chování blízkých i jejich nejtajnější
myšlenky a touhy.
Že se tato schopnost stane jeho zatracením, spatřuje záhy, neboť ví, že každý ve svém životě toužíme ponejvíce po něčem skrytém a nejistém, aby si naše duše stále mohly zachovat pochybnost, naději a úsilí, jež jsou dechem našeho života. Vidina veškeré odhalené budoucnosti, byť prožité s ženou jeho vlastnímu vědomí nečitelnou, se stává pouze stagnováním a čekáním na těch několik posledních hodin na smrtelné posteli. Život se mění v utrpení, manželství v odloučení a všechno ostatní v zapomenuté vzpomínky.
Druhá povídka překvapí nejen humorným námětem a přístupem
k vyprávění, ale především celkovou odlehčeností v protikladu
k ponurému příběhu prvnímu. Vypráví o chlapci, který si pro sebe
vysnil báječný život a rozhodl se podstoupit nejprve několik nepravostí,
aby posléze mohl s čistým štítem – neposkvrněnou minulostí a
s pozměněnou identitou – začít žít tak, jak si dobře prosperující a
spravedlivě smýšlející člověk může zasloužit.
Bratr Jakoubek je sladkým vyprávěním o cukrářském povolání, které ale
bohužel není ani společensky vlivné, ani vhodné pro stoupající ambice
Davida Levého. Bohužel ten s unáhleností inspirovanou mlsným jazykem
přesto s cukrářstvím svázal svůj život. Jeho duše byla plná
netrpělivého pocitu, že by se měl stát něčím význačným, a tak je
zcela vyloučeno, aby se smířil s malicherným životním údělem, jako to
dělali ostatní lidé. Vydává se do Ameriky, země možností, s pomocí
několika dukátů svých rodičů. Jeho slabomyslný bratr Jakoubek mu však
nejednou zhatí plány a donutí jej s nepořízenou znovu a znovu začínat
žit svůj vysněný sen úctyhodného cukráře. Jindy urozené paničky zase
raději přenechají výrobu zdobnějších lahůdek specializovanému
komerčnímu orgánu. Civilizační pokrok je nevyhnutelný – muži mají
stále méně peněz a ženy stále více posedávají a klevetí.
Obchod s cukrovím přeci jen může zase znovu kvést, znovu se hlavní hrdina
pokusí být poctivým cukrářem a mistrem dalších forem kuchařského
umění. Osud je příliš mocný pán, jeho cesty nemůžeme obejít, ani po
nich utíkat, vždy nás dožene tak, jako vždy dohnal Davida Levého a uvázal
mu kolem pasu zástěru. Ano, jen lidé, kteří nikdy neokradli svou matku a
nikdy nevykládali nevinné lži, mohou být doopravdy šťastni.
Dvě krátké povídky George Eliotové, které se nám prostřednictvím
nakladatelství Čas dostávají do rukou, jsou milými literárními
hříčkami. Autorka v nich ukazuje, jak široký výběr témat dokáže
s nadhledem rozpracovat do napínavých a čtivých příběhů – dokáže
přimrazit děsivě mysteriózním líčením rozpadajícího se života jedince
na pokraji propasti smrti, kterou již dávno zahlédl díky schopnosti svého
vnitřního „zraku“.
Na druhé straně autorce není cizí sepsat humornou parodii na společenské
konvence a předpoklady tehdejšího anglikánského života, který byl tak
upjatý a morálně neporušený, že člověku s jakoukoli poskvrnou nedovolil
zapadnout a fungovat. Vždy se s nelíčeným podezřením stává terčem
pomlouvačných spekulací.
Kniha je vyváženým literárním dílem z doby, kdy jazyk byl ještě
vybroušeným diamantem a forma insignií umožňující vřazení
k náležitému žánru.
- Eliot, George: Osud je černý jezdec
- Nakladatelství Čas, Praha 2010
- překlad: Kristýna Julinová
- obálka: Alena Laňková
- 152 stran / 229 Kč