Neuromancer, William Gibson
Jsou knihy, které nedočtete. Pak jsou ty, které sice dočtete, ale celou dobu máte neodbytný pocit ztráty času. U mnoha dalších pokrčíte rameny a řeknete: Hm, dobrý… Pak je velká skupina těch, co se vám opravdu líbí, ale za půl roku už nevíte, o čem byly. No a pak jsou knihy, které vám vypálí mozek z hlavy. Rozšrotují vám ho na kaši tak, že se z toho ještě dlouho nemůžete vzpamatovat. Lapáte po dechu a víte, že nezapomenete. A přesně takový je Gibsonův Neuromancer. I po všech těch letech…
Tak jako má punk dvě nezpochybnitelné ikony – Sex Pistols a The Clash, má i kyberpunk dvě nejzářivější hvězdy – Williama Gibsona a Bruce Sterlinga. A tak jako punk vylétnul, rok dva válcoval hudební scénu a nakonec jako Ikaros s popálenými křídly zase rychle slétl, rozmělnil se a ztriviálněl, stejně tak byla i éra kyberpunku krátká. Metafora s hadem hryzajícím si svůj ocas je trefná – v době, kdy byl kyberpunk na vrcholu, byl už vlastně mrtvý. Jenže nebýt jej, fantastická literatura by dnes vypadala úplně jinak.
Caseova cesta do virtuálního ráje
Hlavním hrdinou Gibsonova románu Neuromancer je Case. Špičkový
kovboj – hacker kyberprostoru či, chcete-li, virtuální reality plné dat,
matrixu. Jeho úkolem je pronikat do dobře střežených datových sítí
korporací a krást, vypouštět viry a zametat po sobě stopy. Jenže stačí
dobře mířený zásah ruským mykotoxinem – a kyberprostor je pro Casea
pasé. Stane se z něj věčně zfetovaná troska čekající na smrt a
potácející se temnými ulicemi Chiba City, plnými ztroskotanců, prostitutek
a jiných bizarních biotechnologicky upravených postaviček. (Nezapnutý
neón nedaleko hlavního vchodu nabízel LEVNÉ BYDLENÍ pod shlukem japonských
znaků (…) na dně průhledné šachty čekal výtah (…) připevněný
k budově bambusem a epoxydem. Case vstoupil do plastikové klece (…) měl tu
najatou rakev na týdenní smlouvy od chvíle, kdy přijel do Chiba… Vyšel na
dvorek, který tu sloužil jako hala i jako trávník. Uprostřed čtvercového
koberce zeleného plastikového pažitu seděl u konzole ve tvaru C japonský
kluk a četl si učebnici. Bílé laminátové rakve byly uloženy do rámů
z obyčejných lešenářských trubek. Šest řad rakví, deset rakví
v každé řadě (…) V čísle 92 nebylo nic než standardní kapesní
počítač Hitachi a malá lednička z bílého polystyrénu. Lednička
obsahovala zbytky tří desetikilových kostek suchého ledu…)
Propustkou z tohoto pekla a Caseovou záchranou se stane nabídka od
zvláštního člověka jménem Armitage, který zaplatí operaci, po níž Case
bude zase moct pracovat. Jenže Case ví, že podepisuje smlouvu
s ďáblem – bude se muset stát členem Armitagova týmu. A společně
s dívkou Molly a mrtvým kovbojem Čárou Dixem, jehož konstrukt se může
stále pohybovat matrixem, dostanou úkol, o kterém toho ví pramálo. Jen to,
že budou zase krást a pronikat firewallem své doby, LEDEM, a že v pozadí
všeho se skrývá umělá inteligence s nejasnými záměry jménem
Wintermute.
Hypnotický trip matrixem
Pokud vám mnohé z toho připomnělo film Matrix, máte pravdu. Molly
v zrcadlovkách, jejíž oči Case nikdy nezahlédne, je předobraz Trinity.
A i sám Case má v sobě mnoho z Nea. Matrix je pocta
kyberpunku – a potažmo tedy i Neuromancerovi, protože přebírá
jeho charakteristické znaky. Strhující, hutný děj, podobný spíš
nekončícímu tripu, dunící elektronické hudbě s ohlupujícím
hypnotickým rytmem, v němž se není kde nadechnout a vy musíte tančit,
dokud nepadnete. Temnou a dusivou atmosféru prostředí lidské spodiny,
převzatou z knih drsné školy třicátých let dvacátého století, a naopak
takřka sterilní prostředí dlouhověkých nudících se milionářů,
udržujících se naživu pouze pomocí přístrojů nebo implantátů. A také
kyberprostor, matrix, studený, odosobněný, ale přesto nesmírně
vzrušující, a vzbuzující závislost. (Grafická reprezentace dat
abstrahovaných z bank všech počítačů lidského systému. Nedomyslitelná
komplexnost. Linie světla seřazené v neprostoru mysli, shluky a souhvězdí
dat. Jako světla města (…) Prosím, modlil se, teď… Šedý kotouč, barva
nebe nad Chiba (…) začíná rotovat, stále rychleji, stává se z něho
světle šedá koule. Roste… A rozkvétá pro něho, žert tekuté neónové
origami, jež nechce odhalit jeho bezrozměrný domov, jeho zemi, průhlednou 3D
šachovnici roztaženou do nekonečna. Vnitřní zrak se otevírá pohledu na
stupňovitou šarlatovou pyramidu Eastern Seaboard Fission Authority, jež plane
za zelenými kostkami Micubiši Bank of America a vysoko a velmi daleko viděl
spirálová ramena vojenských systémů…)
Samozřejmě není možné pominout dobu, kdy byl Neuromancer napsaný,
tedy v roce 1983. Epocha osobních počítačů byla v plenkách a po
všeobecně rozšířeném internetu ani vidu, ani slechu. O to víc udivuje
Gibsonovo vizionářství, v mnoha směrech sice trochu verneovsky naivní, ale
přesto v odhadech věcí budoucích velmi trefné.
Neuromancer byl ve své době revolučním počinem, který neměl
obdoby, protože spojoval novátorství s řemeslnou zručností a silný
příběh s moderními technologiemi, doposud ve fantastice nevídanými. Proto
se stal legendou. Je jen málo knih, které by si plné hodnocení zasloužily
stejně jako Neuromancer.
- William Gibson: Neuromancer
- přeložil: Ondřej Neff
- obálka: Martin Zhouf
- vydal: Laser-books, Plzeň 2001
- 280 stran, 149 Kč
Recenze je převzata z magazínu Pevnost 3/2007.
14. dubna 2010, Jiří Popiolek