Nerdgasmus, ale žádný příběh. Popletli autorům duchové Ascalonu hlavy?, Matt Forbeck, Jeff Grubb: Duchové Ascalonu (Guild Wars 1)
Hned na úvod je třeba říci, že se jedná o knihu na motivy počítačové hry. Už to samo o sobě sebou nese své klady i zápory.
Duchům Ascalonu je třeba vyčíst velmi zvláštní dějovou linku, která se zprvu vleče jako tuhá guma, aby se na samém konci rozeběhla jako čínský rychlovlak. Hlavní zápletka je sice načrtnutá už na první stovce stran, ale k jejímu uskutečnění se hlavní hrdinové dostávají po nekonečném putování až na konci knihy.
Nelze říci, že by prvních dvě stě stran trmácení se úžasnou krajinou světa Guild Wars čtenáře nějak odrazovalo, či dokonce nudilo, avšak vzhledem k tomu, že celá kniha má stran dvě stě padesát, celkový dojem na čtenáře působí, jako by autoři nejprve děj natahovali a natahovali, aby si nakonec uvědomili, že redakční vedení jim dalo jen omezený počet stránek, a tak zbytek příběhu prostě narvali do malinkého prostoru, který ještě zbýval.
Matt Forbeck v pěti bodech
- Už od třinácti let začínal hrát RPG, což ho později inspirovalo k tvorbě.
- Spolu se Shanem Hensleym vytvořili Pinnacle Enterteiment Group.
- Duchové Ascalonu jsou první kniha, jíž napsal s Jeffem Grubbem.
- Podle všeho by měla vyjít druhá kniha série Guild Wars.
- Píše převážně sci-fi a fantasy.
Již zmíněnému světu Guild Wars nelze vytknout prakticky nic. Je promyšlený jak z hlediska historického, tak lidského. Současná situace vychází z předem vymyšlených dějin, z nichž se pak odvíjí i vzájemné vztahy mezi jednotlivými rasami (nepřátelství lidí a charrů, povýšenost asurů, nevinná zúčastněnost silvari). Téměř všechny historické události jsou přitom autory maličko nešikovně vykládány nejprve z pohledu lidí a poté charrů, jejich nepřátel – nepochybně malá inspirace ze Sapkowského Zaklínače. Obě zmíněné myšlenky jsou odkazem počítačové hry, stejně tak jako netradiční a pokřivená dějová linka.
Co však není poukazem PC hry, je psychologie postav. Ač se autoři mohli inspirovat ve zmíněné gamese, zbytek už se prostě neobešel bez jejich vlastních zkušeností, či alespoň slušného nadání. Zvláštností je, že jedna každá rasa představuje určitou lidskou vlastnost (ať už to tvůrci Guild Wars zamýšleli nebo ne). Například asurové (malincí, velmi inteligentní), jsou typickým představitelem lidské hamižnosti a podlé chytrosti, nezastavující se před ničím, a nebýt jejich vynalézavosti, dávno by vyhynuli. Charr zase reprezentuje agresivitu, krutého bojovníka, jenž se nevzdá, dokud neporazí všechny nepřátele. Silvari je mladý, naivní, ale nesmírně zvědavý človíček.
Jeff Grubb ve čtyřech bodech
- Mimo psaní se živí také jako designer her.
- Pracoval například na RPG Dragonlance.
- Spolu se svou manželkou jsou autoři trilogie The Finder’s Stone, jež je součástí románů Forgotten Realms.
- Jeden z jeho románů rovněž napsán na motivy slavné hry World of Warcraft.
Tvůrci těchto plemen dokázali dotáhnout „rasový problém“ až do úplného extrému. Už v žádném případě nelze říci, že se bytosti liší jen barvou pleti, či drobnými estetickými rozdíly. V Guild Wars je každá rasa originál. Možná díky tomu mohou příslušníci většiny z nich putovat v jediné skupině a říkat si hlavní hrdinové. Oni se totiž vzájemně doplňují. A stejně tak jako jsou rozdílní oni, člověk sám uvnitř sebe prožívá podobné rozkoly, jako členové zmíněné skupiny mezi sebou. Přísně vzato hlavní hrdinové dohromady tvoří jednoho jediného člověka.
A to i přesto, že ve skupině jeden příslušník lidské rasy je. Ten má sám o sobě důležitý úkol – ačkoli je ostatními spíše opovrhován a považován za méněcenného – dovézt skupinu do rozvalin města Ascalonu… Samotná myšlenka Ascalonu je zvláštní a až typicky fantaskní. Duchové, kteří dokáží zabíjet a v každém vidí svého nepřítele. Město vyhlazené jediným mocným kouzlem. Je to vlastně jakýsi svět ve světě, neboť Ascalon silně připomíná post-apokalyptickou oblast jako například Pásmo, či přesněji Zónu.
I když Piknik u cesty, ve kterém se Pásmo objevuje, měl mnohem propracovanější děj, nelze Duchy Ascalonu rovnou odsoudit. Naopak. Skvělé pracování s jednotlivými rasami, výborná představivost autorů a i celková čtivost vytvořily slušný román na motivy počítačové hry. Jen čtenáři, kteří jsou zvyklí mezi řádky hledat hlubší smysl, mají tentokrát smůlu.
- Matt Forbeck, Jeff Grubb: Duchové Ascalonu (Guild Wars 1)
- Fantom Print, 2013
- překlad: Kateřina Niklová
- obálka: Richard Anderson
- 256 stran, 249 Kč (v e-shopu Fantasye již za 224 Kč)