Mrtvý nebo živý, Mark Millar, J. G. Jones
Co se stane, když se spojí Mark Millar (Superman: Red Son, Ultimates, Civil War) a kreslíř a perfekcionista J. G. Jones? Odpověď je snadná. Precizní kresba a nezapomenutelné dialogy.
V několika posledních měsících se na českém trhu objevilo několik velmi podařených komiksů. Crew se opravdu činí, a tak jsme si mohli vychutnat opravdu zajímavé záležitosti. Namátkou to jsou: dotisk Sandmana, nový X-men, „divný“ (ale geniální) Maxx, ale především temná detektivka Batman: Rok jedna a v zahraničí oslavovaný Mrtvý nebo živý. A teď si zkuste z této nabídky vybrat jeden, ten nejlepší…
Mrtvý nebo živý (v originále Wanted) vycházel jako šestidílná minisérie nakladatelství Top Cow v letech 2003 a 2004. Čtenáře zavedl do světa Wesleyho Gibsona. Wesley je typický loser. Holka mu zahýbá, pracuje jako asistent zástupce šéfredaktora časopisu Štítná žláza, myslí si, že má snad všechny nemoci světa, a noci tráví stahováním porna a hledáním příznaků stresu. Po seznámení se s Kočkou (tak, že Kočka vystřílí celou restauraci, kde právě Wesley obědvá) se však jeho život od základu změní. Wesley pozná, že svět, ve kterém žil, není jen plný uřvaných nadřízených, Kolumbijců, kteří ho urážejí, a bodře halekajících sousedů. Je také plný superpadouchů a superhrdinů. Jedním ze superpadouchů byl jeho otec a je na čase, aby Wesley převzal otcovo žezlo.
Věru nevím, co na komiksu chválit dřív. Mark Millar je prověřená firma a Mrtvý nebo živý je komiks prolezlý hláškami a vtipnými, ale i drsnými dialogy. Jsme ve světě superpadouchů, takže vulgární mluva je doplněna mučením, neskutečnou brutalitou a hektolitry krve. Millar zde zřetelně ukazuje, proč je jedním z nejlepších komiksových scénáristů dneška. Na rozdíl od jiných právě on dokáže psát komiksy o superhrdinech, a přitom se mu podaří vtěsnat do (na první pohled) jednoduchého příběhu i jakési poselství. Nelekejte se, Mrtvý nebo živý není ani zdaleka nějak hlubokomyslné dílo, při pohledu na některá jména postav (Sračkoun, Psychomrd, Pan Držkus) to ani nejde, ale myslím, že na začátku příběhu, při nahlížení do Wesleyho života, Millar celkem solidně reflektuje některé mezilidské problémy.
Kresba komiksu je rovněž výtečná. Jones je známý detailista a mnohé scény měl ve více verzích, kdy pak s Millarem vybírali tu nejvhodnější. Jonesova kresba komiksu dává určitý filmový ráz, mimika a gesta postav spolu s drsným obsahem dělají z Jonesovy kresby pastvu pro oči. Jones rovněž řešil barvu a letterting. Paulu Mountsovi poslal poznámky týkající se obarvení kresby („Drž to depresivní a ušpiněné – jako v Blade Runnerovi) a pro Robina Spehara navrhl rozmístění bublin, aby nekryly žádné důležité části obrazu.
Nesmím opomenout ani kulisy, v nichž se Wesleyho příběh odehrává. Temný, depresivní svět, ve kterém před lety sehráli rozhodující souboj superhrdinové a superpadouši. Superpadouši zvítězili, ovšem místo toho, aby na světě zavládl choas, vytvořili superpadouši Bratrstvo a stáhli se do pozadí. Všem lidem vymazali paměť, takže nikdo neví ani o jejich existenci, ani o válce, kterou vedli se superhrdiny. Celý komiks je protkán odkazy na Marcel či DC a v postavách lze rozeznat parodie na některé „oficiální“ záporáky (Tučňák, Joker, Clayface).
Toto vše je Mrtvý nebo živý. Spojení rádoby vážného komiksu o proměně utlačované kancelářské krysy v NĚKOHO s parodií a temnou vizí světa, kde vládnou superpadouši. Okořeňte to brutalitou, skvělými dialogy, vizuálně přitažlivou kresbou a na závěr solidním zvratem a dostanete výjimečný komiks, kterým Mrvý nebo živý nepochybně je.
- Mark Millar (scénář), J. G. Jones (kresba): Mrtvý nebo živý
- vydal: Crew, Praha 2007
- přeložil: Štěpán Kopřiva
- obálka: J. G. Jones
- 192 stran / 549 Kč