Mrazivě výborný thriller Vězněná. Pavel Renčín je zpátky, Pavel Renčín: Vězněná
Po vydání své vrcholné trilogie Městské války se na čtyři roky odmlčel, ale nyní se jeden z nejtalentovanějších autorů tuzemské fantastiky vrací s útlým, avšak vydatným thrillerem Vězněná. Potvrdil své kvality? Obstál ve srovnání se Stephenem Kingem, k němuž ho přirovnává křiklavý marketingový slogan? Rozhodně ano.
Praha, současnost. Středoškolský učitel češtiny Martin Drást neprochází zrovna růžovým obdobím. Je sám, prášky zapíjí alkoholem, v práci jde všechno od desíti k pěti. V hlavě má čím dál tím větší chaos, propadá se do nekonečného deliria. A v posteli vedle sebe noc co noc spatřuje ženu, kterou nezná, i když by měl. Katastrofa je na spadnutí.
Malá Mája se má naopak skvěle. Je léto, její rodiče se rozhodli na nějaký čas uchýlit do malebných hvozdů Šumavy a dívku poslali napřed. Jenže pan Šváp, u kterého otec zajistil bydlení, se malé hrdince od začátku nezdá. Všechno na chvíli zase vypadá báječně, když rodiče dorazí, ovšem pak se provalí, že za šumavskou dovolenou vlastně stojí pokus o emigraci z komunisty ovládaného Československa. A třebaže Mája nakonec všechny své kamarádky obrečí a podvolí se odchodu na Západ, celou rodinu pohltí zlo.
Není křivdy, není nápravy
Vězněná začíná jako nenápadný, velmi civilní román s jednou hlavní postavu, kterou si člověk okamžitě oblíbí – řeč je o zvídavé Máje – a s druhou, jež sice není dvakrát sympatická, přesto se s ní lze ztotožnit – však si skoro každý prodělal nějaké těžké období stejně jako Martin Drást. Pavel Renčín píše svižně a čtivě, nikde žádná natahovaná pasáž, úhledně po kapitole střídá mezi dvěma dějovými liniemi, aby se čtenáři sblížili s oběma hlavními protagonisty.
A pak, ve chvíli, kdy už vše vypadá na thriller až příliš sluníčkově, přijde zlom a ze stránek knihy vyhřezne skutečná událost, již se spisovatel při psaní inspiroval, dokreslená Renčínovou imaginací a vyspělým autorským stylem. Po většinu doby se kniha drží přísně v mezích reality bez fantastických prvků (tedy pokud mezi ně nepočítáme halucinace a deliria hlavních hrdinů) a hlásá mocné sdělení, že těch největších krutostí jsou schopni lidé, ne nadpřirozeno. Zvěrstva páchaná ve jménu zla autor popisuje do drásajících detailů, přesto si v nich samoúčelně nelibuje a vždy je používá pouze jako prostředek pro gradaci děje a vývoj hlavních postav. V rozhovorech ostatně sám říká, že ho na podobných příbězích nejvíce fascinují přeživší oběti a hlásí se k heslu: „Když není křivdy, nemůže být nápravy.“
Pavel Renčín v pěti bodech
- Narodil se v roce 1977 v Praze.
- Debutoval v roce 1999 povídkou Stvořitel, která byla spolu s několika pozdějšími texty shrnuta ve sbírce Beton, kosti a sny.
- Jeho první román nesl název Nepohádka a odehrával se „za zády všedního českého světa, v místech, kam se nedíváme, nebo která prostě nevidíme.“
- Jako jeho dosud nejambicióznější dílo lze jednoznačně označit trilogii Městské války a s ní související román Labyrint.
- Pracuje v marketingu.
Ve správný moment se navíc román dále vyvíjí a přináší závěr, v němž se dle očekávání obě dějové linie chytře spojí v jediný příběh. Byť posledních několik desítek stran může čtenáře zklamat kvůli způsobu, jakým autor ze situace vybruslil – tedy za použití fantastických prvků, které tudíž překlápí předchozí thriller v nadpřirozený horor – lze finále také číst jako reálný příběh vyprávěný očima Drásta v deliriu, které mezi fakta přikresluje abnormálno. Buď jak buď, díky čtivosti a perfektně vystavěné atmosféře i takový závěr sráží hodnocení Vězněné jen minimálně.
Sokem skutečně i Kingovi
Výsledkem je velmi vyzrálý román, jaký v tuzemské literatuře chyběl. Spojuje současnost a komunistickou minulost země, odehrává se na panelákovém sídlišti i v hlubokém lese, tedy na dvou místech, která jsou řadovému Čechovi tak bytostně blízká. Je snový a brutální a zároveň překvapivě civilní a obyčejný. Dokazuje, že každý z nás má v sobě temnou stránku, s níž se lze vypořádat, pokud se o to budeme snažit, a že za své neúspěchy a poklesky nelze vinit ostatní. A rovněž že ať už se nám stane cokoli, touha přežít je nezlomná. To vše v krátkém, svižném a čtivém balení (navíc s výbornou obálkou!).
Pavel Renčín ve Vězněné názorně doložil, že se v Městských válkách nevyčerpal, a novou knihou vykročil do ještě zajímavější etapy svého literárního života. Stephen King v něm má – alespoň na tuzemském trhu – nezpochybnitelného soka.
- Pavel Renčín: Vězněná
- Argo, 2015
- obálka: Milan Malík
- 234 stran, 279 Kč (v e-shopu Fantasye již za 251 Kč)