Military sci-fi v literatuře, ve světě i u nás
Z hlubin vesmíru se vynořují štíhlé válečné lodě. Jejich palubami zní jekot sirén a posádky spěchají na bojová stanoviště. Věže osázené těmi nejmodernějšími zbraněmi se otáčejí směrem k nepříteli. Temnota náhle rozkvétá vražednými výboji energie. Dvě impozantní flotily se pouštějí do boje. A hluboko dole pod nimi, na malé červené planetě, dosedají do prachu první výsadkové moduly, aby ze svých útrob vyvrhly komanda vojáků v hi-tech zbrojích…
Military sci-fi patří v současnosti mezi čtenářsky oblíbené
subžánry fantastiky. Jak už napovídá název, hlavním motivem jsou zde
válečné konflikty odehrávající se v dobách příštích. Autoři mnohdy
předkládají nepříliš radostné vize budoucnosti lidstva, které je často
nuceno bojovat o holou existenci či se utápí v mocenských bojích, kde je
válka jen pokračováním politiky. Zdá se, že naše rasa je příliš
agresivní, než aby mohla žít dlouhodobě v míru. To ovšem nemusí být
úplně špatné, protože případní útočníci z vesmíru by s námi
rozhodně neměli lehkou práci.
Subžánr military sci-fi je překvapivě velice flexibilní a disponuje
značným rozpětím námětů a zavedených schémat. Děj se může odehrávat
nejen v supermoderních kulisách, kde se to hemží umělými inteligencemi a
stroji, ale i v téměř domácky blízkých reáliích nedaleké budoucnosti.
Atraktivní jsou zejména boje ve vesmíru a konflikty s mimozemskými
civilizacemi nebo války s roboty a umělými inteligencemi, které se
stávají příliš nezávislými či nepřátelskými. Lidé ovšem mohou
válčit i sami mezi sebou, ať už se jedná o války proti tyranům, za
různé ideály či jen boje o moc v rámci politických hrátek a třenic.
Liší se také optika, skrz kterou se autoři na příběh dívají: od
neskrývaného militarismu přes patetický patriotismus až po stejně
neskrývaný odpor k válce.
V těchto příbězích bývají často zdůrazňovány hodnoty jako smysl pro
povinnost, statečnost, sebeobětování, bratrství ve zbrani. Hlavními
protagonisty proto většinou bývají vojáci a důstojníci, kteří musejí
projít cestou od zelenáče až k ostřílenému profesionálovi, případně
si postupně vydobýt prestiž, respekt a vyšší hodnosti. Vítězství ale
nebývají dosahována jen pomocí zbraní, ale rovněž díky taktice,
obětavosti a morální uvědomělosti postav. Tak jak tomu je třeba ve
Hvězdné pěchotě.
Hvězdná pěchota: ikona i vlajková loď
Military sci-fi není tak mladá, jak by se mohlo zdát. Některé její prvky
můžeme najít v příbězích George T. Chesneyho či ve Válce
světů (1898) H. G. Wellse z konce devatenáctého století. Ale do
dnešní podoby se tento subžánr rozvinul až po druhé světové válce, na
čemž má zásluhu především Robert A. Heinlein. Jeho Hvězdná
pěchota (1959) je považována za esenci military sci-fi. Čím tato kniha
tak oslovila čtenáře? Především autenticitou a poutavým příběhem,
který autor vede jako jakousi „zpověď“ hlavního hrdiny. Tím je mladík
Juan Rico, který se přihlásí k Mobilní pěchotě. Projde drastickým
výcvikem, jenž ho změní jak po fyzické, tak po psychické stránce.
Skutečným vojákem se ovšem stane až po první bojové akci. Ta je vlastně
prologem dlouhé a krvavé války s mimozemskou civilizací Brouků. Rico se
účastní dalších bojů a postupuje v hodnostech. A spolu s ním čtenář
odkrývá mentalitu vojáků i mechanismy fungování armády.
Hvězdná pěchota je poměrně drsná až krutá, a zaujme především svou živostí. K té přispívají postřehy a komentáře hlavního hrdiny, jenž nikdy nic neskrývá ani nezastírá. Autor do knihy samozřejmě narouboval své představy ohledně ideálního společenského zřízení, etiky a odpovědnosti jedinců, které nejsou právě vstřícné vůči demokracii a právům jednotlivce, ale pod tím vším balastem jde o život mladého muže, který se dostal do armády a zažil válku. Je nutné mít na zřeteli, že Heinlein román napsal v roce 1959, tedy uprostřed studené války, což se v něm samozřejmě odráží. Autor dovedně hraje na strunu patriotismu, nechybí zde patos ani hrdinství či sebeobětování. Není pochyb o tom, že Hvězdná pěchota je nadmíru militaristicky zaměřená, což ale nesnižuje její hodnotu.
Od Berserkrů ke Stárnoucímu slunci
Jen o několik let později napsal Fred Saberhagen první příběh v hlavní
roli s ničivými válečnými roboty zvanými Berserkři. Ti byli kdysi
sestrojeni mimozemskou civilizací hodlající dobývat vesmír. Jenže ona
civilizace nakonec podlehla svým výtvorům a od té doby Berserkři
vyhledávají a likvidují veškerý organický život. Až jednoho dne narazí
na lidstvo…
Výchozí premisa poskytla Saberhagenovi dostatek námětů a stala se velmi
vděčným tématem, které postupně rozvinul do desítky románů a několika
povídkových sbírek. Berserkský cyklus se nevyznačuje velkými
vesmírnými bitvami, ale soustřeďuje se spíše na menší,
„komornější“ střety. Knihy přitom mají nejen napínavý děj, ale
i jistý humanistický podtext.
Lidstvo hraje důležitou roli i v trilogii s prvky military Stárnoucí
slunce (1978–1979) z pera C. J. Cherryhové, kde je ve válce
s obchodnickou rasou regulů. V románech jde pak o rozdělení mocenských a
ekonomických sfér vlivu. Regulové však sami nemají k válčení vlohy,
takže je zastupují cvičení válečníci mri, řídící se mnoha podivnými
zvyky a rituály. Problémy nastávají, když prohrávající regulové
chtějí uzavřít s lidmi mír. Aby ho dosáhli, neváhají zradit i mri.
Cherryhová nabízí zajímavě vypointovanou ságu plnou tajemství, s velmi
dobře prokreslenými charaktery a podmanivou atmosférou. Největším kladem
její trilogie je ovšem téměř geniální vcítění se do nitra hrdinů
s ohledem na jejich rasu.
Věčná válka: protiváha Hvězdné pěchoty
V předchozích řádcích jsem přeskočil jedno z nejvýznamnějších děl
military sci-fi – Věčnou válku (1975) Joea Haldemana. Ta totiž
tvoří jakousi protiváhu Hvězdné pěchoty. Haldeman čtenáře
zavádí do světa, kde lidstvo objevilo možnost cestování ve vesmíru
pomocí kolapsarových skoků. Záhy však narazí na potíže v podobě
válečnické rasy Tauranů. A tak se rozhoří válka, do které je zatažen
i ústřední protagonista, William Mandella. Ten do armády nechce, ale
nezbývá mu nic jiného. Projde výcvikem a nakonec se dostane i do skutečné
bitvy, která připomíná spíše krvavou lázeň. Po první akci je
propuštěn, ale později znovu a znovu povoláván. Nastává pro něj jakási
válka bez konce…
Není možné si nepovšimnout, že Věčná válka využívá
podobných motivů jako Hvězdná pěchota. Jenže Mandella, na rozdíl
od Rica, válku nikdy nepřijme za svou a přes veškeré zrůdnosti, jichž je
nucen se dopouštět, je sám spíš obětí než agresorem. Tam, kde Heinlein
přichází s patriotismem a vznešenými ideály, nasazuje Haldeman obrazy
nesmyslnosti a hrůzy války prostřednictvím pečlivě vykreslených,
děsivých detailů. A Mandella, jako jakýsi věčný Ahasver, tak musí
neustále procházet peklem. Dokonce mu ani není dopřán plnohodnotný vztah
se ženou jeho srdce, takže není divu, že je frustrovaný a plný odporu.
Ve Věčné válce se naplno projevuje Haldemanův negativní postoj
k válce a promítají se v ní i jeho zkušenosti z vietnamského
konfliktu. Román je stejně podmanivý jako Hvězdná pěchota, stojí
však na opačné straně spektra.
Vzhůru hrdinové, je třeba zachránit svět!
V roce 1985 se v románu Navigátor na scéně objevil Wilf Brim,
mladý carescrianský navigátor, jenž se zapojí do války Impéria proti Lize
Temných hvězd. Spolu s ním tak mohou čtenáři okusit „slasti“ bojů ve
vesmíru i na planetách. Wilf si však užívá do sytosti nejen válčení,
ale prožije i nemálo milostných dobrodružství, což v tomto subžánru
bývá spíše výjimkou. Cyklus, jehož autorem je Bill Baldwin, se postupně
rozrostl do sedmi svazků, přičemž se v něm stále výrazněji projevuje
paralela ke druhé světové válce. Ligeři tu ztělesňují nacisty,
Imperiálové Angličany a Medvědi z planety Sodeskaya Sověty.
Ve stejném roce se o military otřel i Orson Scott Card a jeho Enderova
hra (1985) si rázem získala přízeň čtenářů. Card v ní totiž
nabídl netradiční nápad zpracovaný s mistrovskou dovedností. Hrdinou je
zde chlapec Ender. Původně opovrhovaný outsider se v Bitevní škole stane
excelentním studentem procházejícím úspěšně jednou herní simulací za
druhou. Cílem těchto her je ovšem přetvořit ho v dokonalého válečníka
a nelítostného zabijáka. Zemi totiž hrozí další invaze termiťanů a
Ender ji může zachránit, bude-li dostatečně schopný a připravený.
Kniha nabízí nejen zábavu, ale nutí i k zamyšlení. Představa, že je
možné tvarovat s tak nelítostnou cílevědomostí dítě v živou zbraň,
je stejně děsivá jako bizarní. Autor navíc v příběhu emotivně popisuje
chlapcův vnitřní svět, což dává jeho románu další rozměr.
I Enderova hra tak vyznívá protiválečně.
V roce 1986 poprvé vysílá Lois McMaster Bujoldová na cestu cti a slávy
svého oblíbence, Milese Vorkosigana. Pořádně mu to však ztíží, když mu
přisoudí malý vzrůst a značné zdravotní problémy. Miles se však
nevzdává, ačkoliv pro něj není nepřijetí na vojenskou akademii žádným
důvodem k radosti. V románu Učedník války (1986) se však
ukazuje, že je to počátek velkého dobrodružství, během něhož získá
nevídané bojové zkušenosti. A to netuší, že jeho osudy Bujoldová
rozvine do více než desítky knih. Některé Milesovy eskapády přitom mají
blízko k military, jiné pak spíše k dobrodružné sci-fi, či se nesou
v duchu politických intrik. Každou však autorka podává velmi poutavě,
s ohromným entuziazmem a hravostí.
Jen o dva roky později se v rámci Známého vesmíru přihlásil
o slovo Larry Niven s Válkami s Kzinty. V nich se lidé musí
potýkat s agresivní a válečnickou rasou Kzintů, víc než dva metry
vysokých, kočkovitých mimozemšťanů s dlouhou rudou srstí. Ti byli
původně zaostalou rasou, která ovšem získala přístup k moderním
technologiím, čehož využívají k expanzivní válečné politice. Proto je
konflikt s lidmi naprosto nevyhnutelný a projevuje se mnoha formami a
způsoby. Série je zajímavá tím, že se jedná o sbírky povídek různých
autorů editovaných Nivenem, což jí propůjčuje překvapivou rozmanitost a
barvitost.
Přichází Honor Harringtonová
Sága o Honor Harringtonové Davida Webera patří k tomu nejlepšímu, co
může military sci-fi nabídnout. Jeho hlavní hrdinka je ovšem i živým
důkazem toho, že válečnictví nemusí být pouze výsadou mužů.
Čtenáři se s Honor poprvé setkali v románu Stanice Bazilišek
v roce 1993, kdy také Weber představil vesmír později familierně
nazývaný Honorverse. V něm jsou hlavními protivníky bohaté
Hvězdné království Mantichora a Lidová republika Haven, která by ráda nad
Mantichorou získala kontrolu. Ke splnění tohoto cíle je Haven odhodlána
využít všech prostředků, od intrik a špinavých úskoků až po přímé
válečné akce.
A tak se Honor Harringtonová jako kapitánka válečné lodi mantichorského
námořnictva záhy setkává s havenskými praktikami. Daří se jí však
nejen vyhýbat léčkám protivníků, ale také se projevuje jako skvělý
taktik a stratég. Proto není divu, že postupuje v hodnostech až na
admirálské posty. Ani Honor však není neomylná, a navíc má nepřátele
i v samotné Mantichoře, takže zažívá i pády. Je však odhodlána pro
ochranu vlasti a jejích spojenců kdykoliv nasadit život a jít do bitvy.
Právě líčení bitevních scén patří k tomu nejlepšímu, co cyklus
nabízí. Weber se inspiroval skutečnými námořními střety, proto jeho
popisy působí nejen barvitě, ale i věrohodně. Špatně si však nevede ani
jako fabulátor různých spiknutí, politických hrátek a intrik. Zápletky
jeho románů jsou důkladně propracované a zdařile dotvářejí dojem
reality.
Cyklus o Honor Harringtonové má už více než desítku knih a v samotném
Honorverzu se rozjíždí několik dalších příběhových linií.
Weber ochotně spolupracuje s dalšími autory a umožňuje, aby do jeho světa
zasadili vlastní texty.
Od námořníka k žoldákovi
V roce 1994 startuje románem Praporčíkova naděje další cyklus
válek ve vesmíru. Jeho autorem je David Feintuch a hrdinou Nicholas Seafort.
Autor děj Seafortových dobrodružství zasadil do budoucnosti, kdy je lidská
společnost výrazně ovlivněna náboženstvím. Hlavní postava je námořní
důstojník, který se snaží za všech okolností dostát svým povinnostem,
což pro něj není lehké. Seafort je totiž nejistý a jeho nadřízení ho
berou s despektem, což ještě posiluje jeho vnitřní rozervanost a sklony
k sebelítosti. Není tedy divu, že většina knih cyklu vyznívá v poněkud
depresivním duchu.
Autorem, který military skutečně miloval a věnoval se jí v podstatě celý
život, byl Rick Shelley. Ten v Útoku na Buchanan (1995) otevřel
téma války mezi Federací a Druhým Společenstvím. Na tu v jeho románu
doplatí nezávislá planeta Buchanan, jež se stane dějištěm krvavých
bojů. Podobné schéma autor aplikoval i u volného pokračování
Coventry v plamenech (1996). Shelleyho hlavním dílem je však cyklus
otevřený románem Kadet (1998), v němž sleduje vojenskou kariéru
Lona Nolana, absolventa prestižní vojenské akademie, který se snaží
udržovat pořádek v kolonizovaných světech. Cyklus charakterizuje vysoká
autenticita a důkladná znalost vojenského života.
Princ Roger MacClintock, což je hlavní postava Pochodů Davida
Webera a Johna Ringa, na rozdíl od již dříve zmíněného Seaforta
žádnými komplexy méněcennosti netrpí. A proč taky? Je syn císařovny
vládnoucí ohromnému impériu, takže z něj vyrůstá rozmazlený a
nezodpovědný parchant. Když ale jeho loď v románu Pochod
vnitrozemím (2001) po sabotáži ztroskotá na zaostalé planetě, stojí
náhle před závažným rozhodnutím: jestli se chce dostat domů živý, bude
muset změnit své priority i přístup k ostatním.
V Pochodech Weber s Ringem představují příběh plný
dobrodružství, v němž se prolíná barvitost barbarského světa
s moderní technologií, jíž disponují Rogerovi lidé. Jenže ani
supermoderní technika nevydrží věčně a na planetě Marduk jsou podmínky
opravdu značně nestandardní.
John Ringo se věnuje i klasičtěji pojatým military sériím. Jednou z nich
je rozsáhlý Odkaz Aldenaty, v němž mimozemšťané na Zemi
v utajení dlouhodobě posilují lidskou agresivitu a bojeschopnost, aby
získali dokonalé válečníky schopné ochránit ostatní rasy. Invaze
Posleenů je však donutí vytáhnout trumf – nastává čas, aby zazněl
Chorál před bitvou (2000).
Pozor na syndiky i slimáky
S novým tisíciletím se objevují i nové tváře. Jednou z nich je Robert
Buettner, který debutoval románem Sirotčinec (2004). Jason Wander se
v něm přihlásí do armády, aby nemusel do vězení. Země je totiž
ohrožena zákeřnými mimozemskými slimáky. Jason prodělá tvrdý výcvik a
následně se dostane do expedičního sboru, který má slimáky na Ganymedu
vyřídit. Už cesta na místo určení není jednoduchá a následný boj
o Ganymed se mění v krvavou lázeň… Buettnera k napsání knihy
inspirovala Hvězdná pěchota, což je z ní jasně patrné. Snažil
se jí však dát jiné vyznění, související s jeho vlastním pojetím
smyslu válčení a důvodů, proč jdou vojáci do boje. Sirotčinec
působí velmi civilně, opravdově a autenticky. Na jeho úspěch autor
navázal v dalších čtyřech dílech série, které sledují další Jasonovy
osudy.
Do vesmíru se vrací také Jack Campbell (pseudonym Johna G. Hemryho) v cyklu
Ztracená flotila. Autor se zde odpichuje od klasického motivu dvou
válčících stran, Aliance a Syndiků. Lidé prohrávají, a proto se
odhodlají k riskantní akci. Při ní naleznou záchranný modul, v němž
objeví už více než sto let pohřešovaného kapitána Gearyho, který se
mezitím stal jakýmsi národním hrdinou a idolem. Akce skončí katastrofou a
Geary je nucen ujmout se velení flotily. Ukazuje se přitom, že kapitán má
daleko do své zidealizované verze, je ovšem mnohem lidštější. Cesta
ztracené flotily domů je anabází plnou impozantních bitev i drobných
potyček. Campbell přitom sází na věrohodně podané postavy i prokreslené
vztahy, stejně jako na poutavé líčení válečných operací. Jeho Geary
není žádný superman, ale o to sympatičtěji působí.
Military a herní světy
Světy a univerza původně vyvinutá pro hry, ať už klasická RPG či
videohry, jsou mnohdy neobyčejně vhodná prostředí pro vznik rozsáhlých
knižních cyklů. Jedním z nich je i Wing Commander, v němž se
lidstvo potýká s bojovnou rasou Kilrathi. Sérii otevřeli v románu
Nálet bez návratu (1993) William R. Forstchen s Christopherem
Stasheffem. A Forstchen má na svém kontě i několik dalších knih
z tohoto drsného světa.
Univerzem, jež se stalo pro military opravdovou „zemí zaslíbenou“, je
Warhammer 40.000. Ten vznikl na konci osmdesátých let na zakázku
společnosti Games Workshop, jež chtěla přenést hru Warhammer do
sci-fi kabátu. Už samo motto naznačuje vše: „V děsivé temnotě
budoucnosti není nic než válka!“ Ačkoliv tento vesmír obývá
povícero ras, spisovatelé se soustřeďují především na lidskou populaci.
Jednou z vůdčích osobností knižní řady je Dan Abnett, který do
Warhammeru 40.000 vpochodoval s komisařem Gauntem a jeho Duchy
z Tanith v románu První a jediní (1999). Tato jednotka je
posledním pozůstatkem zničené planety a pod vedením Gaunta se vrhá
z jednoho boje do druhého. V cyklu autor dovedně kombinuje rychlou akci
s prokreslenými bitevními scénami.
William King přispěl sérií Hvězdný vlk, v níž přivedl na
scénu Ragnara, za pomoci genetického štěpu zdokonaleného a upraveného
člena elitní kapituly Hvězdných vlků. Také Gav Thorpe si vzal do
W4k vlastní jednotku. Jeho Třináctá legie (2000) je však
trestným praporem bojujícím z donucení pod velením nemilosrdného
plukovníka Schaeffera. Akce tohoto uskupení bývají spíše záškodnickou
činností ve stylu Tuctu špinavců, což dává Thorpemu široké
spektrum námětů i prostředí. A to jsou jen tři příklady z mnoha.
V poslední době se také výrazněji projevuje vliv počítačových her
v military sci-fi. Jednou z nejlepších sérií je Halo, vytvořené
na základě dnes již kultovní hry. Otevírá ji román Zkáza cíle
(2001) Erica Nylunda, v němž lidstvo urputně bojuje o planetu Cíl
s mimozemskou Smečkou. Příběh překvapivě zdařile odráží atmosféru
hry a je akční „rubačkou“ v tom nejlepším smyslu slova. Halo
však není jedinou hrou, která se dočkala novelizace. Stačí zmínit třeba
stále se rozšiřující počet knih ze světa StarCraftu, kde se to
válčením jen hemží, román Command and Conquer –Tiberiové
války nebo dvoudílnou sérii Mass Effect.
Military sci-fi u nás
Ačkoliv ve světě se tomuto subžánru věnuje poměrně dost spisovatelů,
u nás doma platí spíše za popelku. Existuje sice několik zdařilých
povídek na téma války v budoucnosti, na rozsáhlejší texty si však
troufne jen málokdo.
Jedničkou v oblasti military sci-fi je určitě Robert Fabian. Ten se válce
v budoucnosti věnoval již v debutovém románu Mariňáci (2000),
jehož děj vychází z klasického schématu: jednotka elitních mariňáků
dostane rozkaz vypravit se na vzdálenou planetu, kde se osazenstvo výzkumné
stanice ocitlo v problémech. Mariňáci přistanou u stanice a následně
začíná drsná řežba, jako vystřižená z akčních filmů. Syrový
příběh plný akce a bojových scén, v nichž se autor soustřeďuje nejen
na to, aby stříkala krev, si ihned získal přízeň čtenářů. Fabian
později na úspěch Mariňáků navázal dvoudílným Carpe
Diem (2005) odehrávajícím se ve stejném vesmíru. V centru dění je
zde opět námořní pěchota, pro kterou má autor evidentně slabost, a román
je znovu veden ve vysoce akčním tempu. Zatím poslední Fabianovou knihou
tohoto ražení je Semper fi (2009), jež je volným pokračováním
předchozího titulu. Na scéně se opět objevuje námořní pěchota, ovšem
míra válečné akce je menší než u předchozích románů. Zároveň je
znát, že autor přesáhl rámec válečné science fiction.
Další výraznou postavou military sci-fi je Tomáš Bartoš. I ten se
prosadil hned svou prvotinou Žoldnéři (2006), v níž představil
technologický svět budoucnosti, kde se války vedou s pomocí žoldnéřů a
elitních profesionálů. A jedna taková parta profíků má pro jistou
korporaci obsadit tajnou laboratoř jejího konkurenta na Plutu. To je ovšem
pouhý začátek příběhu plného překvapení a tvrdých bojů. Bartoš klade
v románu velký důraz na technické detaily, neopomíná však ani důkladné
prokreslení postav. Žoldnéři nabízejí rychlé akční
dobrodružství, které se postupně mění v téměř regulérní válku.
Prvky military sci-fi později Bartoš uplatnil i ve svém příspěvku do
série Agent JFK, v novele Renegát.
Pokračováním diplomacie (2009), laděným do stylu Honor
Harringtonové, přispěl svou troškou do mlýna Jan Kotouč. Děj románu
se odehrává čistě v režii lidské rasy, která kdysi obsadila vzdálený
sektor galaxie, kde vytvořila státy, jež nyní soupeří o nadvládu nad
bohatou, nově objevenou hvězdnou soustavou. Autor v knize poměrně zdařile
mísí bitevní scény s politikou a nevyhýbá se ani důkladnějšímu
prokreslení jednotlivých aktérů.
Nakonec jsem si nechal dva svazky z Edice Pevnost. Malou elitní jednotku
využil pro své účely i Shigor Birdman v Misi, která musela
selhat (2005). Také zde zuří nelítostná válka mezi lidmi a
mimozemšťany, přičemž ostřílená jednotka „Nowakových pirátů“
vyráží na další z rutinních akcí, která se ovšem najednou mění
v boj o holý život.
A bitvou vesmírných lodí se ve Flotile Země (2006) zase zabývá
Patrick Zandl. I on využívá motivu mimozemšťanů, kteří se jako obvykle
pokoušejí zničit naši rodnou planetu, v čemž se jim lidé snaží
zabránit. Zajímavostí knihy je využití češtiny jako oficiálního jazyka
flotily, stejně jako různé drobné vtípky dokreslující jinak
akční děj.
Článek je převzat z magazínu Pevnost 1/2010.
12. dubna 2010, Martin Fajkus