Mass Effect 4: Klam, William C. Dietz
Nový titul ze světa Mass Effectu má skvělé načasování, protože přišel v době vydání třetího dílu herní série a jedné z nejočekávanějších her roku. Nabízí tak skvělé zkrácení času při čekání než nastřádáte dostatečný obnos na pořízení hry, popřípadě nasytí hlad po dalším příběhu těch, kteří už Mass Effect 3 dohráli.
David Anderson a Kahlee Sandersová se neustále snaží bezvýsledně přesvědčit Radu Citadely, že Smrťáci jsou reálnou hrozbou. Hendel Mitra se snaží udržet naživu a v bezpečí Gillian Graysonovou. Ta mu to ale nehodlá usnadnit, protože se rozhodla pomstít smrt svého otce – a to znamená jít po krku Záhadnému – mocnému tajemnému vůdci prolidské teroristické organizace Cerberus. Ten na oplátku zase pošle svého fanatického elitního zabijáka Kaie Lenga, aby ho hrozby v podobě Gillian zbavil. Do toho všeho se ještě přimíchá pirátská královna Omegy Aria T’Ĺoaková, pátrající po vrahovi své dcery a Biotické podzemní hnutí, které se snaží získat dostatečný vliv a prostředky na to, aby mohli sesadit Radu Citadely nahradit ji vládou složenou z biotiků.
Přečtěte si EXKLUZIVNÍ UKÁZKU Z KNIHY KLAM
Na první pohled se zdá, že tomuto dílu by více slušel název toho předchozího – Odplata, vzhledem k tomu, že motivy pomsty zde hrají nemalou roli. Ale po přečtení je jasné, proč William C. Dietz (ten nahradil Drewa Karpyshyna, autora předchozích dílů) zvolil Klam. Protože pro samé podvrhy, podvody a intriky, které splétají snad všechny postavy, není nikdy jasné, jak se celý příběh vyvrbí. Jednotlivé postavy mezi sebou uzavírají nejrůznější dohody a aliance, ale ani v nejmenším jim nedělá problémy je neustále porušovat, pokud to alespoň v náznaku prospěje jejich cílům. Naštěstí ne všichni jednají zcela oportunisticky, trojice Kahlee, Anderson a nevýrazný Hendel Mitra představují výjimky, i když i oni umí hrát pěkně tvrdě. Hlavně když si myslí, že to pomůže jim blízkým lidem. A nijak zvlášť je netrápí, že pro své soukromé účely využívají prostředky Rady Citadely.
Série Mass Effect na Fantasyi:
I když kniha je koncipovaná jako samostatná, neznalost předchozích dílů může čtení značně zkomplikovat. Autor se totiž příliš nezdržuje s nějakým vysvětlováním a opakováním toho, co se stalo, a jde rovnou na věc. A tak může vzniknout zmatek v motivacích jednotlivých postav a ve vztazích mezi nimi. Naopak pokračování příběhů známých hrdinů rozhodně potěší zkušené matadory obeznámené z knižní podobou světa Mass Effectu. I když návaznost na herní příběh je jen malá, hráče každý střípek určitě potěší, zvlášť když poodkryje závoj obestírající vznik Záhadného armády mechanicky modifikovaných lidí, kteří se objevují v nedávno vydaném třetím díle. Klam tak může trochu zalátat díru v srdci fanoušků, kterou herní studio Bioware zanechalo neuspokojivým koncem hry.
William C. Dietz v pěti bodech:
- žije se svou ženou v městečku Gig Harbor ve státě Washigton
- výrustal v Seattlu a byl armádním lékařem Námořní pěchoty
- půl roku žil v Africe a za svůj život procestoval šest kontinetů
- napsal přes třicet románů, přispěl i do známých světů jako Star Wars, Starcraft, Halo, Hitman a Mass Effect
- napsal scénáře pro hry Legion of Dammed a Resistance: Burning skies
Styl knihy se nevyhnutelně trochu proměnil, ubylo akce a přibylo intrik, Dietz se taky soustředí trochu na jiné postavy – Anderson a Kahlee Sandersová ustupují do pozadí a na výsluní se hřejí mladí biotici, hlavně Gillian a Nick Donahue. Naštěstí zůstaly všechny důležité ingredience, jež vesmírné dobrodružství potřebuje – napětí, překvapení a postavy, které čtenáři přirostou k srdci. Nechybí ani akční finále, které skončí, světe div se, nerozhodně. Mass Effect opět potvrzuje, že patří ke špici knižní produkce z herních světů a nic na tom nemění ani změna autora – prostě další vesmírné dobrodružství se vším všudy.
- Dietz, William C.: Mass Effect 4: Klam
- Nakladatelství: Fantom Print
- Překlad: Jakub Mařík
- Obálka: BioWare
- 288 stran, 209 Kč (v e-shopu Fantasye již za 188 Kč)