Kterým divochům lze věřit?, Otomar Dvořák: Bůh s tančícími ústy
Otomar Dvořák je dlouhodobě fascinován tajemnem a hrůzou, které můžeme nalézt tam, kde chybí civilizace. Někdy může jít o prostředí středověkých Čech, jindy zase o místa, jež pro Středoevropana zavánějí těžkou exotikou. Tři již v minulosti publikované povídky nás v novém svazku zvou na výlety do Jižní Ameriky, oblasti Karibiku a na Havaj, kde je magie živá a primitivní kmeny dosud neztratily kontakt se svými božstvy. Pozor, nikdo nám nezaručuje bezpečný návrat!
Bůh s tančícími ústy obsahuje příběhy, které se společně objevily ve sborníku Bod návratu. První povídka Hora démonů sleduje Čechoslováka, který v 70. letech následuje svého ztraceného profesora do jihoamerických And, kde jej místní indiáni zavádějí stále hlouběji do území ovládaného příšerami. Jako kdyby dost problémů nedělali místní vojáci a povstalci… Druhý příběh Mano Kanaka konfrontuje skupinu amerických vojáků krátce po japonském útoku na Pearl Harbor s havajským nadpřirozenem. A konečně v titulním Bohu s tančícími ústy je výzkumník v oblasti záhad zatčen v Karibiku pro podezření z vraždy a jeho snoubenka pozná svět tajemna daleko blíže než on.
Výběr textů k novému soubornému vydání je sice tematicky logický, ale ve výsledku jsou vůči sobě navzájem nevyrovnané. „Hora“ ze 192 stran zabírá více jak polovinu, „Mano“ má lehce přes padesát stran a „Bůh“ pouze necelých třicet. Naštěstí to odpovídá rozdílu v jejich kvalitě.
Otomar Dvořák v pěti bodech
- Český spisovatel, novinář, dramatik a příležitostný herec.
- Je autorem literatury faktu týkající se historických a přírodních záhad či tajemných míst v krajině, a také několika netradičních cestopisů.
- Významnou částí jeho tvorby jsou beletristická díla z oblasti historie, sci-fi, fantasy a hororu.
- Píše také televizní scénáře, divadelní hry a písňové texty.
- Spolupracuje na rozhlasových a televizních pořadech Stanislava Motla z cyklu Stopy, fakta tajemství a televizní sérii pro mládež Záhady Toma Wizarda.
Hora démonů je uspokojivým vyprávěním napínavé výpravy. Fantastické prvky v ní klidně mohou dlouho zůstat v pozadí, ale přesto je můžeme tušit a právem očekávat bombastický závěr, který poodhalí osud dřívějších výzkumníků a vysvětlí povahu prastarého tajemství. Zážitky současného hrdiny jsou doprovázeny profesorovými zápisky, čímž se prohlubuje náš zájem o cíl protagonisty.
Mano Kanaka je vyprávěn ze dvou pohledů paralelně – jednak skupinkou vojáků, jednak jedním jejich zajatým spolubojovníkem. V obou perspektivách cítíme, jak se na naše nešťastníky chystá cosi temného. Je to spíš pohled zajatého jednotlivce, jenž obsahuje větší náboj, patrně i díky jistému erotickému motivu. Bohužel, pointa není až tak silná nebo neočekávatelná.
Závěrečný Bůh s tančícími ústy je jednoznačně nejslabší. Začíná i pokračuje poměrně zmateně a vůbec nemáme dost času, abychom blíže poznali hlavní hrdinku. Závěrečný střet s nadpřirozenem se opět snaží o vyvolání naší hrůzy, ale, ruku na srdce, použité strašidlo je až moc abstraktní.
Kdyby bylo na mně, jmenovala by se sbírka Hora démonů po nejspíš jediné části, která skutečně stojí za opakované přečtení. Zbytek krátké antologie určitě pomůže k ukrácení času, nejedná se však o nejlepší důkaz Dvořákových schopností.
- Otomar Dvořák: Bůh s tančícími ústy
- Čas, 2017
- Obálka: Alena Šulcová
- 192 stran, 229 Kč (v e-shopu Fantasye již za 206 Kč)