Komiks Zero: Kdo je víc? Autor nebo hlavní postava?, Aleš Kot: Zero 1 a 2
Druhý díl komiksové série Zero, který nedávno vyšel i v českém překladu, připomíná ne zcela obvyklou otázku: Je důležitější scénář a grafické provedení, nebo fakt, že úspěšnou knihu napsal v Americe etablovaný mladý český autor? Podívejme se na oba první díly série Aleše Kota.
Tajných agentů ve službách všemocných, tajemných a poloilegálních agentur má fantaskní svět komiksu nepočítaně. Český komiksový scénárista, který uspěl Americe a píše pro nejrespektovanější nakladatelství, je ale jen jeden. A jmenuje se Aleš Kot.
Zero je jeho první autorská komiksová série a na konci roku 2015 v české republice vyšel její druhý díl s podtitulem V srdci všeho. Ten první s názvem Krize byl přitom velmi slušným startem. Čtenáře seznámil s Edwardem Zerem, který je od dětství učen, aby nebyl člověkem. V rámci výcviku mu bylo přátelsky a stranou sděleno, že jednou zachrání svět, o svém poslání a jednání ale začíná pochybovat. Potají.
Je těžké rozeznat správné od špatného, tedy pokud autor s těmito pojmy vůbec operuje. Příběh komiksu Zero ale není moc důležitý. Není to nic, co bychom už nečetli nebo neviděli. Vizionářská není ani práce se scénářem, přesto je v lecčems neokoukaná a povedená. Zaujme především promyšlenou chaotičností. Vyprávění je nesoudržné v čase i místě a skáče z jednoho historického konfliktu do druhého, přičemž ty slouží jen jako kulisy a Edward Zero vždy střílí za třetí stranu.
Aleš Kot v pěti bodech
- Narodil se v roce 1986 v Ostravě.
- Ve třiadvaceti letech se přestěhoval do Los Angeles, kde se trvale usadil.
- V roce 2011 nabídl dva původní náměty na komiksové minisérie vydavatelství Image Comics. Oba byly přijaty.
- V roce 2012 vydal první autorskou komiksovou knihu Wild Children, která svérázným způsobem zkoumá vzdělávací systém, jenž Aleši Kotovi nikdy moc nevyhovoval. Kniha se dostala mezi deset nejprodávanějších grafických románů.
- V roce 2013 si ho coby žádaného scénáristu najala nakladatelství DC Comics i Marvel.
Každá kapitola je kreslena jiným grafikem, což obě knihy tříští ještě více a v rukou máme kaleidoskop kresebných stylů. Pro nezkušeného (nebo konzervativního) čtenáře to může být matoucí, ve výsledku je to ale nesmírně odvážný a zábavný krok, který nutí čtenáře k soustředění.
A co víc, eklektická různorodost umožňuje vidět příběh Edwarda Zera z různých perspektiv. S každou další kapitolou vidíme život agenta jinou optikou, kresba nutí zpomalit ve čtení, přestože díky nízkému počtu hlavních postav nehrozí, že se ztratíte. Vizuál se povedl. Všechny (velmi rozdílné) přístupy ke kresbě k příběhu sedí, a pokud lze někoho vyzvednout, je to Tradd Moore (Zero 1: Krize), v jehož stylu se mísí lehká grotesknost a karikatura se secesní elegancí, velikášstvím i noblesou.
A jak je to s tím dějem a knihami? Jak už bylo napsáno, jednička je velmi slibným rozjezdem série, který čtenáře chytne a na poslední straně ohromí velikostí celého příběhu. Zato dvojka spíš rozehrává zbytečně dlouhé postranní děje, aniž by prozradila cokoliv důležitého. Pokud by jednotlivá vydání knihy nedělily dlouhé měsíce, to seriálové natahování by asi nebylo tak zřetelné.
Podle humbuku, který se kolem série Zero v médiích odehrál, by se zdálo, že Česká republika dala světu revolučního scénáristu, jenž coby talentovaný mladík dobyl svět amerického komiksu, a občas se vrátí do Česka ukázat skalpy respektovaných kreslířů. Aleš Kot přitom „pouze“ napsal a zkonstruoval moderní špionážní thriller, který nechal opatřit grafickými prvky a postupy, jež nejsou u tuzemského (a vlastně i zahraničního) komiksu úplně běžné. Je ale jasné, že kdyby se neprosadil v zahraničí, vrstevnatou a graficky rozmáchlou sérii typu Zero by si v tuzemských podmínkách dovolit nemohl.
|
|