Komiks Daredevil: Muž beze strachu 2 je epické vyznání lásky k prohnilému městu, Brian Michael Bendis, Alex Maalev: Daredevil: Muž beze strachu 2
Daredevil je krapet netradiční superhrdina a vydavatelé z něj byli rozpačití už v roce 1964, kdy vyšel jeho první sešit. Koho by mohl vzrušovat slepý superhdina? Co je přitažlivé na chlápkovi v rudém kostýmu s bílou holí v ruce? Scénárista Brian Michael Bendis ale tento paradox maximálně využil a Daredevilův příběh přetavil v uchvacující psychologický komiksový román a Matt Murdock (Daredevilovo občanské jméno) se díky němu stal jednou z nejkomplexnějších postav superhrdinkého komiksu dneška. Druhý omnibus Muž bez strachu se soustředí na Daredevila a jeho vztah k prohnilé Hell's Kitchen.
Hell's Kitchen čtenářům ukáže tvář New York City, kterou možná ani nechtějí poznat. Vlastně, mohla ukázat. Gentrifikace proměnila jednu z nejživelnějších a nejnebezpečnějších čtvrtí NYC v trendy lokalitu s rostoucím nájemným. Skladiště, které ve dvacátých letech minulého století sloužily jako ilegální palírny alkoholu, se proměnily v loftové byty, mezi jejichž nájemníky lze najít jména jako Robert De Niro nebo Sylvester Stallone. Komiksoví fanoušci vědí, že si tuto lokalitu zamiloval i legendární scénárista a kreslíř Frank Miller, kterému Daredevil vděčí za velkou popularitu z přelomu 70. a 80. let.
V uplynulých dekádách byl život v Hell's Kitchen ale divočejší. V době prohibice tu černý trh s ohnivou vodou jen kvetl, o zábavu se starala početná skupina irských přistěhovalců, kteří se rekrutovali z dělnické třídy a stali se pro čtvrť signifikantní. Dobová literatura dokonce píše o irském slumu. Když v 50. letech v Hell's Kitchen našli svůj domov i imigranti z Portorika, vnikl kulturní konflikt, na jehož pozadí se odehrává například muzikál West Side Story (1957).
Místo s vlastními zákony musí mít vždy někoho, kdo je určuje, a v případě Hell's Kitchen to byla mafie. Samozvaní vládci podsvětí město vysávali a živili zároveň. Kdo nebyl s nimi, byl proti nim. To je ideální prostředí pro zrod tajemného hrdiny a tím nejznámějším z Hell's Kitchen je Daredevil. Podobně u nás za fašistické okupace vznikl Pérák. Z babského tlachání a hospodských historek povstal maskovaný hrdina s pružinami na nohou, kterého fašisté považovali za reálnou hrozbu.
Co je realita a co je skutečnost?
Matt Murdock přišel při dopravní nehodě o zrak a mafiáni mu zabili otce, když s nimi odmítl dál spolupracovat. Kvůli Hell's Kitchen přišel o hodně, ale právě to mu dalo impulz ke snaze své okolí změnit. Zjistil, že město potřebuje pomoc a začal na sobě pracovat. Naučil se znovu číst a psát, aby mohl studovat práva a čelit zločinu v rámci zákonů, noci trávil v tělocvičně a rejděním po střechách zašlých domů. Dvojí život mu zůstal i v dospělosti. Přes den coby právník vysekával z problémů své superhrdinské kamarády a po setmění se proměnil v jednoho z nich.
Hell's Kitchen má natolik barvitou historii a silný genius loci, že i když plynule přejde z reality do fikce, nikdo si toho skoro nevšimne. Na místech typu Hell's Kitchen je nejpřitažlivější, že smazávají hranici skutečností a fantasií. A podobný pocit se vtírá i při čtení Muže beze strachu. Příběh je tak chytře vystavěn, že se postava Daredevila zdá skoro reálná.
Uhrančivá kresba připomíná dobrý film
Tomu silně pomáhá i originální kresba Alexe Maaleva. Tři sta padesát stran je pokryto expresivní a přitom nečekaně konkrétní kresbou. Chvíli mají čtenáři pocit, že se jedná skoro o fotografie, Maalev ale dokáže nervózními tahy tužky bravurně vystihnout atmosféru každé situace. K neuvěření jsou především detailní grimasy a gesta postav, které mají stejnou vypovídací hodnotu jako bubliny s textem. Jako by člověk sledoval film s vynikajícím obsazením.
Geniálně je pak zpracován rozhodující souboj mezi Daredevilem a Kingpinem. Bendis se rozhodl vzdát holt svým oblíbeným kreslířům Daredevila a každého nechal nakreslit jedno okno. Na několika stránkách lze nalézt akční průřez Daredevilovou grafickou historií, což mimo jiné vystihuje zlomovost souboje. Po všech těch desetiletích hry na kočku a myš, právě teď, s každým úderem a s každým oknem, se to láme. Kardinální řez. Vše zastřešuje komentář ke každému kreslíři v dovětku knihy.
Kdo vládne našemu městu?
Ale zpět k obsahu. Bendis mezi řádky naznačuje, že každé město potřebuje k životu kmotry. U New Yorku, jehož historie a rozkvět je s podsvětím nerozlučně spjat, to platí dvojnásob. Komiks pokládá otázku, kdo že to vlastně řídí město a tedy i životy. Vzápětí bez ostychu odpovídá, že je to zločin a lidé držící v rukou jeho otěže. Mafiánům se pomalu dostalo statusu nedotknutelných polobohů, pravdou ale je, že dobrými skutky jen vykupovali tuny svinstva, které páchali na stejných lidech, jimž dávali chléb zadarmo. Dnes by se tomu nejspíš dalo říkat kvalitní PR.
Superhrdinové, superpadouši a mafiáni jsou především součástí popkultury a snového světa, jejich potyčky a motivace se ale s realitou srovnat dají. Bez slov jako kmotr a mafie se dnes neobejde prakticky jediný komentář politické scény, hrdiny jsou všichni Smetanové, Týcové nebo děvčata v pestrobarevných kuklách. Společnost potřebuje vedení a vzory, a když je nenachází ve vládnoucí garnituře, svoji náladu projektuje do lidí, kteří se statusu hrdinů alespoň přiblížili.
Situace v naší republice je o to smutnější, že naši političtí vůdci nejsou přitažliví vůbec. K noblesním mafiánům mají stejně daleko jako homo sapiens ke superschopnostem. V tak tristní politické kultuře se může stát národním hrdinou i řidič linkového autobusu z Olomouce. To nevěstí nic dobrého.
Daredevil: Muž beze strachu 2 je mimo jiné zamyšlením nad tím, co lze pro své okolí udělat dobrého a kde leží pomyslná čára, kam až lze zajít. Kniha říká, že klidně daleko za tolerované hranice. Daredevil na stránkách omnibu překročil mnohá superhrdinská tabu. Přestože věděl, že už je to moc, situace si to vyžadovala. Je to superhrdina, kterého to stálo mnoho úsilí, ale nakonec z New Yorku vykopal všechen odpad – a že ho tam bylo. Menší skutky tak pravděpodobně může vykonat každý. Není třeba být superhrdinou, stačí jen nesedět na zadku a nestýskat si na internetu.
- Brian Michael Bendis, Alex Maalev: Daredevil: Muž beze strachu 2
- BB/art, 2011
- překlad: Tomáš Jeník
- obálka: Alex Maalev
- 448 stran, 990 Kč