Kameňák Alana Moorea definuje pravidla šílenství. Dvojnásobná dávka Jokera zabíjí, kol.: Batman – Kameňák a jiné příběhy
Úsměv! Vyletí Joker, kousne vás do frňáku a pokusí se vás přivést k šílenství! Dva skvělí komiksoví scenáristé + dva přímočaré příběhy o Batmanově arcirivalovi = dvojnásobné čtenářské potěšení.
Není pochyb. Nakladatelství Crew se povedl majstrštyk. V jediném kompletu totiž parta kolem Jiřího Pavlovského vydala nejen legendární batmanovský komiks Kameňák (The Killing Joke), v němž Joker chladnokrevně zmrzačí Barbaru Gordon, aby se poté pokusil komisaře Jima Gordona dohnat k šílenství, ale také neméně pozoruhodný příběh Muž, který se směje (The Man Who Laughs) od milovníka drsné školy Eda Brubakera. Ale všechno pěkně popořádku.
Pointa vtipu
Kameňák v češtině vychází podruhé, poprvé však v barevném provedení. Navíc od premiérového časopiseckého uvedení z roku 1997 v původní Crwi uběhlo už dobrých šestnáct let, a tak se teď s Mooreovým příspěvkem do dějin Gothamu seznamuje prakticky nová čtenářská generace.
Alan Moore v pěti bodech
- Představovat Alana Moorea je téměř kacířství, neboť tohoto legendárního britského komiksového tvůrce zná snad každý fanoušek komiksu.
- Moore je tím mužem, který dal v 80. letech světu Strážce – Watchmen.
- V češtině vyšla celá řada jeho komiksů včetně Ztracených dívek a především Bažináče.
- Některá jeho díla byla zfilmována Hollywoodem, namátkou Liga výjimečných, Strážci či Z pekla.
- V posledních letech získala kultovního významu maska Guye Fawkese z komiksu V jako vendeta, kterou mj. využívá skupina Anonymous, ale objevuje se i během lokálních protestů a stávek po celém světě.
A je to seznamování navýsost příjemné. Joker se totiž rozhodne přesvědčit Gotham, že k tomu, aby člověk zešílel, stačí prožít jediný špatný den. Ke svému experimentu však potřebuje vhodného pokusného králíka. Zavděk Batmanova nemesis nevezme nikým menším než komisařem Jimem Gordonem, jehož zlomení by přirozeně dokázalo, že i sebezásadovější člověk může během jediného mávnutí netopýřího křídla propadnout osvobozujícímu šílenství.
Střípek příčetnosti
Už fakt, že se pod tenhle příběh podepsal hrdý anarchista a komiksový rebel Alan Moore, dává čtenáři tušit, že na něj po otevření knihy nečekají žádná bezduchá jatka. Na rozdíl od batmanovských komiksů vydaných v poslední době vsází Moore na promyšlenou dějovou linku, která se nutně nesnaží nasytit čtenáře předepsanou porcí násilí. Toho nabízí naopak poměrně málo, avšak o to koncentrovanější dávka je. V centru zájmu se chechtá Joker, jehož Moore překvapivě představuje spíše jako oběť a bez okolků odhaluje důvody smíškova šílenství. Navíc si pokládá zásadní otázky celého batmanovského univerza: Zbyl v Jokerovi ještě alespoň střípek příčetnosti? A skutečně musí souboj Jokera s Batmanem skončit smrtí jednoho z nich?
Britův scénář doprovází kresba jeho krajana Briana Bollanda, který původní mustr dle vlastních představ i nově koloroval. Bollandova tenká linka a ostré obličejové rysy včetně výrazných netopýřích uší přímo bodají čtenáře do očí, zatímco vybledlé retrospektivní pasáže působí jako scény z dobového černobílého filmu s Humphreym Bogartem. Radost pohledět.
Puknout smíchy
Jenže tím dobrodružství s Batmanem ani zdaleka nekončí. Jak už bylo zmíněno, legendární příběh doplňuje po všech stránkách modernější Brubakerův Muž, který se směje. Příběh zobrazující první setkání Batmana s mužem, jemuž média přiřknou přezdívku Joker, zahajuje obyčejné vyšetřování, které však zvedne žaludky i zkušeným policejním harcovníkům. Hnijící oběti nahromaděné v jednom odlehlém skladu totiž zjevně zemřely smíchy. Vzápětí se bláznivý mladý muž se zelenými vlasy nabourá do televizního vysílání a ohlásí brzkou smrt vlivného gothamského podnikatele.
Brubakerův komiks se odehrává ve větším tempu než Kameňák, má širší herecký záběr a tančí na podstatně větším prostoru, čímž však přirozeně trpí jednotlivé postavy. Jestliže Kameňák působí jako komorní skandinávské drama, Brubakerova jednohubka chutná jako dobře napsaná americká krimi, která tradičně víc zdůrazňuje, co se děje na stránce samotné, nikoliv bezprostředně za ní. Napomáhá tomu i kresba Dougha Mahnkeho (Maska Omnibus), jehož Bruce Wayne vypadá o něco starší a zachmuřenější, než bylo v poslední době u gothamského milionáře běžné. Džentlmensky uhlazený vzhled zdobí i Jokera, díky čemuž postava neplánovaně kontrastuje s rozcuchaným hnízdem Bollandovy verze. Dává to však smysl. Pokud měl Joker k příčetnosti někdy blízko, pak spíše na počátku své kriminální kariéry (Muž, který se směje), stěží však na jejím vrcholu (Kameňák).
Kameňák a jiné příběhy je povedený komplet, který by neměl chybět ve sbírce žádného komiksového fandy bez ohledu na věk či superhrdinské vyznání. Nabízí dva přímočaré, v mnohém odlišné příběhy a jeden krátký bonus z pera Briana Bollanda. Poměr ceny a menšího počtu stran sice píchne u srdce, s ohledem na kvalitu a úžasnou výtvarnou stránku obou komiksů se však jednoznačně vyplatí rozbít prasátko. K tomuhle kousku se totiž člověk bude neustále rád vracet.
- kol.: Batman – Kameňák a jiné příběhy
- Crew, 2013
- překlad: Richard Podaný
- 132 stran, 499 Kč (v e-shopu Fantasye již za 449 Kč)