Kam spěje český komiks?,
Mezinárodní festival KomiksFEST! letos oslavil kulatiny, když ve dnech 21. až 25. října proběhl hned desátý ročník, jehož program byl – jak je již tradicí – obtěžkaný zajímavými zahraničními i tuzemskými hosty. A k němuž – jak je již tradicí – vyšel i půvabný katalog.
Letos se v katalogu neskrývá tak populární jméno jako v jeho loňském předchůdci – tím samozřejmě myslím Alexe Maleeva, který byl loni jednoznačnou hlavní hvězdou festivalu coby autor velice dobře známý i v mainstreamovém světě komiksu (ilustroval komiksy Vrána, Daredevil a další díla). Nebo myslím Dave McKean, který hostoval v roce 2011. I přesto by si letošní katalogový přívěšek k festivalu neměli nechat ujít fanoušci, kteří to s komiksem (nebo dokonce undergroundovým komixem) myslí doopravdy vážně. Anebo jsou alespoň zvědaví, jak vypadá současná tvář tuzemského komiksu.
I tentokrát katalog samozřejmě obsahuje ukázky prací zahraničních hostů, jimiž byli autoři jako Joakim Pirinen, Lene Ask, Paulo Monteiro, Alessandro Sanna nebo Catarina Gomez. Především se však soustředí na tzv. Generaci 2.0 československého komiksu (v jistých ohledech jsme bratry stále!), jak mladé autory narozené především v devadesátých letech pojmenoval ve své eseji Vojtěch Čepelák.
Na první pohled může být patrné, že tuzemský komiks nejspíše čekají světlejší zítřky – přinejmenším v zahraničních podmínkách. Tento dojem ve vás navodí článek Terezy Drahoňovské shrnující právě úspěchy českých autorů za hranicemi mateřské vlasti, který správně dodává, že v českém prostředí se komiksoví autoři svou láskou uživí jen obtížně z důvodu malého trhu a především vinou ne zcela kvalitního PR komiksových nakladatelství.
Mnohem větším příslibem než jména autorů, kteří již uspěli (Aleš Kot, Jaroslav 99 apod.) jsou však dílka tvůrců Generace 2.0, jež povětšinou teprve čeká zkouška ohněm, která má za úkol prokázat, zda bude komiks jejich hlavní životní náplní. Jejich díla překvapují svou vyzrálostí a zaujmou hravostí jak narativní, tak – a to především – výtvarnou. Najdeme mezi nimi skutečně talentované malíře (což je snad ještě lepší termín než ilustrátoři), stejně jako kreslíře ve stylu pseudo-mangy (tedy spíš než přímo k manze vizuálně připodobnitelné ke komiksům mangou ovlivněným, jako je třeba Scott Pilgrim).
Díky záplavě mnoha stylů a tónů od dokumentárně laděných komiksů po parodické hříchy se při čtení katalogu KomiksFESTu 2015 může snadno zdát, že budoucnost českého komiksu je přinejmenším barvitá. A to je dobrý základ pro úspěch.
- KomiksFest! 2015
- Labyrint, 2015
- 96 stran, 199 Kč (v e-shopu Fantasye již za 179 Kč)