Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677
Vážení zákazníci, 28. 4. 2023 trvale zavřelo pražské knihkupectví Fantasya. Osobní odběry na prodejně už není možné vyřídit. Omlouváme se a děkujeme za pochopení.

Jsou tu další Hry s příběhem. Volání divočiny vyslyšeli v mnoha domácích RPG světech, ed. Jan Č. Galeta: Hry s příběhem - Volání divočiny

ant.: Hry s příběhem - Volání divočiny

Divočinou je temnota zeleného hvozdu i asfaltové ulice velkoměsta, divoká je příroda i touhy lidí či nadpřirozených bytostí. Divočina hrozí smrtícími kouzly a útoky neznámých monster, ale skýtá také bezpečí a svobodu pro psance na útěku. Pokaždé však nabízí inspiraci pro temné a nebezpečné, vždy však napínavé příběhy s očekávaným i šokujícím koncem.

Ctitele tuzemské literární fantastiky potěšil před nedávnem již třetí sborník povídek odehrávajících se v populárních tuzemských herních světech. První vyšla roku 2011 antologie Hry s příběhem – Zločin a trest roku, další kniha s podtitulem Ocel a krev spatřila světlo světa v roce 2012 a koncem roku 2016 i sbírka Hry s příběhem – Volání divočiny.

Nejnovější sborník povídek spojujících téměř ryze české světy RPG (tzv. hry na hrdiny) obsahuje jedenáct povídek, které se odehrávají v sedmi odlišných realitách. Za existenci vděčí třinácti autorům, kteří jsou žánrovým čtenářům známí z mnoha fantaskních povídek či románů. Zatímco první antologii spojoval zločin a další pro změnu boj muže proti muži, poslední se inspiruje herními povoláními, jako je hraničář, druid nebo potulný rytíř.

Hry s příběhem si pohrávají s postavami i se čtenáři

Prvním světem, do něhož kniha zavítá, je fantasy Taria a v ní se odehrávající příběh s názvem Váha přísahy, který je nadmíru povedeným úvodem. Na zemské stezce zmizí šlechtična, ale naštěstí se za ní vydá trojice mnichů bojujících s temnou magií. Příběh je mrazivý, napínavý a skrývá nejedno nepříjemné překvapení. Jinou realitou podobného žánru jsou Immortal Fighters (čs. internetový portál pro Dračí doupě online) a podstatnou roli zde hrají cechy, jak se čtenáři v povídce Krkavec a vlk přesvědčí během krvavého stíhání žoldáckých obchodníků elfy.

Další žánrovým světem je Asterion, který hostí hned čtyři vyprávění. Zatímco Dcery lesa popisují dobrodružství bojovníka a lučištnice při jejich návratu do dívčina domova v dryádím lese, Mé jméno bude znít k četným fanouškům vrací pragmatickou telepatku Magnólii v dalším průšvihu. Život lovce je krátkou hříčkou líčící setkání divochů a bílých mužů, zato Šarlatová křídla smrti vyprávějí o pořádně temném střetu válečného běsnění se středověkou vědou.

Obsah antologie Hry s příběhem – Volání divočiny

  • Taria: Váha přísahy – Josef „Armon“ Straka;
  • Asterion: Dcery lesa – Radovan Kolbaba, Mé jméno bude znít – Hanina Veselá, Život lovce – Jakub Štádler; Šarlatová křídla smrti – Jana „Elinor“ Poláčková;
  • Příběhy impéria: Řezno 1872 – Jonáš a Kryštof Ferencovi;
  • Svět potomků bohů: Volání jaguára – Barbora Legátová; Ozvěna starého příběhu – Michaela Portychová;
  • Immortal fighters: Krkavec a vlk – Jan Hamrlík;
  • Unknown Armies: Tropický kraj divů – Lucie a Petra Lukačovičovy;
  • Imaginárium: Kelpie – Ondřej Netík.

Herní koncept Příběhy impéria ve steampunkovém balení zavede čtenáře do viktoriánské Anglie okořeněné magií i hýřivými šviháky. Jeden takový musí, v povídce Řezno 1872 s maličko nevyužitým potenciálem, splatit dluh z minulosti tam, kde paranormálno není v kurzu. Jinou realitou je Svět potomků bohů, v němž účinkují polobožští hrdinové i jejich rodiče, a Volání jaguára, které ukazuje poutavou iniciaci jedné takové bytosti, zatímco Ozvěna starého příběhu líčí variaci na jeden ze známých soubojů člověka s bohem.

Soudobou realitou jsou importované Unknown Armies, kde má mystika s magií mnoho podob. Tropický kraj divů například popisuje střet kouzel města s přírodní magií nebo techniky. Posledním světem antologie se pak stalo Imaginárium, netradičně určené pro divadelní hraní RPG s charaktery poněkud extrémnějšími. Například Kelpie čerpá z Erbenovy dobře známé předlohy, ale přináší i leccos navíc.

Svět dýmu a bohů se poměřuje s klasickou fantasy

Jak je patrné i jen z krátkého shrnutí, tradičnějšího pojetí ve stylu klasické či historizující fantasy se ve sborníku drží jen zhruba polovina vyprávění. Zbytek možná překvapí leckoho, kdo se příliš nevyzná v našich RPG herních světech. Notoricky známé Dračí doupě a jeho mutace zde nahradily úžasně barevné, často soudobé reality, v nichž padá většina klasických pravidel a snoubí se tradice s nejryzejší novostí.

Komu se zdály hraničářsko-elfsko-trpasličí příběhy omezující, může se zhluboka nadechnout steampunkového dýmu a rozehrát partii s potulným rytířem či detektivem, nebo přizvat do hry boha kteréhokoli pantheonu. Ještě modernějšími verzemi pak představují vyprávění ze současnosti, k nimž se dá přidat jakýkoli již zmiňovaný prvek a vytvořit zcela originální příhoda či svět.

Jan „Čenis“ Galeta v pěti bodech

  • Narodil v 80. letech 20. století v Ostravě, získal titul v oboru dějiny umění a bydlí poblíž Brna.
  • Léta byl součástí týmu Asterion a podílí se na jeho tvorbě pro RPG skrze herní příručky i časopisy (Dech draka). Přispěl i do fanzinů Imladris a Palantír.
  • Fantasy povídky publikoval v časopisech (Dech draka, Pevnost), knižně ve Zrození Modrého měsíce, Městě přízraků, Wilth Ahwa a Temných časech.
  • Vydal též tři romány – Lvi Lucemburští, Cesty snů (se Zbyňkem K. Holubem) a Šíp v zádech.
  • Do sborníků Hry s příběhem přispěl dvěma povídkami – Stíny Erinu (ve svazku Zločin a trest) a Takže taková je válka (ve svazku Ocel a krev), Volání divočiny editoval.

Kromě snad až překvapivé pestrosti je pro většinu povídek typický poměrně temný pohled na tu kterou realitu či alespoň konkrétní vyprávění. Málokterý příběh má šťastný konec, a pokud ano, je vykoupený nejednou obětí či nemalou bolestí. Dalším, co by se dalo nalézt ve většině příběhů, je poměrně neradostný pohled na budoucnost magie a kouzelných tvorů či nelidských ras. Většina autorů jim zjevně nedává příliš mnoho času.

Přestože by sborník mohl být určen zejména pro znalce a ctitele jednotlivých herních světů, či alespoň RPG obecně, jistě zaujme i ostatní milovníky fantastiky. Téměř všechny povídky se dají číst bez znalosti jednotlivých realit a pokud by snad čtenář bloudil, každý ze světů je uveden krátkou charakteristikou i zběžným shrnutím jednotlivých vyprávění a v závěru jsou pro úplnost uvedeny také medailonky jednotlivých autorů.

23. dubna 2017, Olga Buriánková

Hry s příběhem - Volání divočiny

Hry s příběhem - Volání divočiny
Vložit do pytle na zboží  Koupit 289 Kč 260 Kč