Jiskřička naděje v záplavě démonů, Peter Newman: Tulák
Stačilo pouhých osm let, a svět se změnil k nepoznání. Byl doslova zaplaven démonickými podstatami vystoupivšími z hlubin Trhliny, prokleté propasti v zemi. Zlo nedokázali zastavit ani nejlepší bojovníci z řad lidí vybavení nejnovější technikou, a tak si démoni vzali lidská těla i duše. A lepší zítřky lidského pokolení vzaly spolu s veškerou nadějí hodně rychle za své.
Naděje pro lidstvo však žije, i když o ní lidé nemají nejmenší tušení. Je jí muž, Tulák. Nese meč legendární bojovnice, se kterým dokáže být rovnocenným protivníkem i nejmocnějším nepřátelům. Peter Newman v Tulákovi prezentuje zajímavého hrdinu – Tulák (lepší jméno pro něj za celou knihu nikdo nevymyslí) není ani hromadou svalů, ani supermozkem; a aby toho nebylo málo, je navíc němý. Přesto má svůj zjevný cíl cesty a dodržuje morální zásady, od kterých se neodkloní ani v nejvypjatějších situacích.
Hlavního hrdinu kromě legendárního meče na jeho cestě provází ještě další netradiční společníci – malé batole a tvrdohlavá koza. Tuto nesourodou skupinu vypouští autor do světa, přičemž jediné, co čtenáři vysvětlí hned na počátku knihy, je, jak hlavní hrdina přišel ke koze. Zbytek je velmi pozvolna objasňován až v průběhu knihy; jen důvod Tulákovy němoty zůstává prozatím neobjasněn.
Děj knihy je vyprávěn ve dvou linkách. První z nich zachycuje Tulákovo putování v současnosti, zatímco druhá se retrospektivně vrací k počátku celé démonské invaze před osmi lety a pokračuje směrem k počátkům neradostné cesty. Newman tvoří čtenářsky atraktivní a fascinující svět. Tulák balancuje na hranici fantasy a sci-fi; vyobrazený svět připomíná ze všeho nejvíce postapokalyptickou krajinu. Snoubí se zde pokročilé technologie s pseudostředověkem, do kterého svět upadl po invazi. Lidé i démoni mají pokročilé technologie, ale mnohdy jim nerozumí, a už vůbec je nedokáží vyrobit; a tak jim nezbývá než pracovat v nehostinných podmínkách na polích s pomocí motyk a krumpáčů.
Co se děje za zdí
Zajímavou součástí světa jsou města a vesnice. Cesty mezi nimi jsou lemovány smrtícími nástrahami a stráženy různými monstry, a ani uvnitř zdí to není o nic lepší. Vychytralí poskoci démonů, mocenské půtky a boj o nejvyšší místo v hierarchii vládnoucí třídy za jakoukoliv cenu – to vše je na denním pořádku. Věřit nelze vůbec nikomu, lidé jsou jen prázdné nádoby bez špetky morálky a peníze a majetek jsou silnější než čest a lidství.
To vše je navíc podtrženo zajímavým jevem – za drobnými výhodami a protislužbami se nepachtí pouze utlačovaní lidé, ale o vliv a otroky se mezi sebou navzájem přetahují i nejmocnější nelidští vládci. Vrcholem je město, které má jiného pána ve dne a jiného v noci, což sebou nese každodenní (tedy, spíše každopůldenní) výměnu standard, vývěsních štítů a dalších nezbytností spjatých s aktuálním vládcem. Někdo bojuje otevřeně, někdo se snaží ukrást svůj díl vlivu skrytě s pomocí špinavých intrik, záleží jen na naturelu každé ze znesvářených stran.
Newman vsadil na silné karty – příběh se opírá o dvě hlavní devízy. První z nich je atmosféra. Ačkoliv svět není prokreslen pomocí nepřeberného množství popisů, je zobrazen natolik detailně a barvitě, aby působil na čtenářovu obrazotvornost a zaujal ho. Ruku v ruce s podmanivou atmosférou kráčí také autorova fantazie. Zplozenci zla jsou ztvárněni opravdu nápaditě, čtenář se doslova těší na každou novou lokaci už jen proto, že v ní očekává nové, fantastické (ne)bytosti.
Peter Newman v pěti bodech
- Peter Newman vyrůstal v Londýně, kde vystudoval činohru a pedagogiku.
- Původně pracoval jako učitel dramatické výchovy na střední škole, dnes se živí jako instruktor firewalkingu.
- Tulák je jeho debutovým románem, celkem má mít sága o Tulákovi tři díly
- V roce 2016 vyšel v originále druhý díl trilogie The Malice (Zlo)
- Závěrečný díl Seven (Sedma) je plánován na rok 2017.
A tímto světem prochází Tulák se svojí malou skupinkou. I hlavní hrdina je v rukou páně Newmanových zajímavou „hračkou“. Je tvrdý, ale díky své němotě pro okolí naprosto nečitelný. Lidé se snaží jeho mlčení interpretovat po svém, ale autor byl velmi skoupý v možnostech nahlédnout pod slupku mlčícího muže. Neodhaluje téměř nic z jeho vnitřního světa, soustředí se pouze na cestu, a tak na konci knihy zůstává hlavní hrdina stejnou záhadou jako na jejím počátku. Právě tato nečitelnost však může být problémem, protože čtenáři ztěžuje ztotožnění se s putujícím.
Oživením textu je Tulákova společnost. Každý z členů má totiž vlastní cíle. Zatímco Tulák se chystá k boji, dítě může začít křičet a chtít jídlo nebo mu přijde řinčení zbraní směšné; a ve stejné chvíli nemyslí koza na nic jiného než jak překousat vodítko a zmizet. Text díky tomu dostává humorný nádech a punc odlehčení, autor však podobnými legráckami šetří, aby text neztratil plynulost a naléhavost.
O Tulákovi lze říci mnoho pozitivního. Kniha je originální, nabitá událostmi (přestože se jedná o první díl ze tří), a odehrává se v podmanivém světě. Díky retrospektivní lince se ve čtenáři probouzí chuť objevovat, během současného dění pak doslova hltá každé slovo a vychutnává atmosféru a jímavě zpracované lokality. A tak jediné stížnosti mohou směřovat k „přepálenému“ konci knihy a několika nelogičnostem, nebo lépe řečeno nepřesnostem v interpretaci Tulákova mlčení, ale to se prostě stává, když má někdo potřebu mluvit za jiné. Otázkou zůstává, zda autor nevystřílel všechnu munici do dalších dílů, i když v samém závěru si otevřel celou novou část světa k objevení a prostoru tedy zůstává dost.
- Peter Newman: Tulák
- Host, 2016
- Překlad: Jakub Klaina
- Obálka: Jaime Jones
- 400 stran, 329 Kč (v e-shopu Fantasye již za 296 Kč)