Jestli jsi geek, tahle kniha tě pohltí. Ready, Player One?, Ernest Cline: Ready Player One
Bible všech geeků, nerdgasm. Asi tak by se dala stručně popsat kniha Ready Player One, která u nás vychází už podruhé. Poprvé sice poněkud zapadla, tentokrát by však – i díky připravovanému filmu pod taktovkou Stevena Spielberga – mohla konečně zazářit.
V roce 2044 si lidstvo žije poněkud depresivně. Životní prostředí je v háji, fosilní paliva došla, zuří neutuchající globální ekonomická krize, nůžky mezi chudými a bohatými se rozevřely víc než kdy předtím. Naštěstí je tu OASIS, dokonalá virtuální realita, do níž se člověk může ráno nalogovat a večer si jen odskočit vyspat se do reálného světa, než se zase ráno vrátí. Lidé tu chodí do školy, pracují, prožívají lásky, přátelství, životní porážky… a samozřejmě hrají jednu velkou nekonečnou hru.
Tou nejnapínavější ze všech je však hon na indicie, které povedou k úplně ultimátní výhře. Hlavní tvůrce OASIS, který mentálně ustrnul v 80. letech, kdy prožíval pubertu, před svou smrtí vyhlásil závod. Ten, kdo odhalí všechny nápovědy a projde všemi zkouškami, se stane majitelem jeho neskutečně bohaté společnosti a co víc, dostane administrátorská práva k OASIS.
Nyní, po nekonečných pěti letech, někdo konečně objevil první indicii a odstartoval chaos. Ten někdo byl hlavní hrdina knihy Wade Watts (ve virtuální realitě pod přezdívkou Parzival), osmnáctiletý obézní středoškolák, který žije u své tety a ujíždí na úplně všech věcech, na nichž ujížděl i sám tvůrce OASIS.
Bible pro geeky
Bylo jen otázkou času, než někdo, kdo vyrůstal v osmdesátkách a na hraní počítačových her, napíše science fiction o tom samém, díky níž mu všichni geekové celého světa padnou k nohám. Ernestu Clineovi se to jednoznačně podařilo. Od prvních stran hází jeden odkaz za druhým a vy budete jeho text hltat, ať už jste zrovna fanoušci televizních seriálů, fantasy a sci-fi knih, 80. a 90. let, anebo – a to samozřejmě především – počítačových her ve všech jejich podobách. Autor se nezastavuje a trousí aluze na Pána prstenů i Stopařova průvodce, Wheddonverse i Jestřábí ženu, konzole Atari i Schoolhouse Rock, Neon Genesis Evangelion i Monty Pythony, Star Wars i Sherlocka Holmese… Mám pokračovat?
Ernest Cline v pěti bodech
- Narodil se v Ohiu v roce 1972 a pubertu prožíval v 80. letech.
- Několik let se vášnivě věnoval slam poetry.
- Tak potkal i svou ženu, básnířku a spisovatelku literatury faktu, Cristin O'Keefe Aptowicz.
- Zprvu psal spíše scénáře, teprve v roce 2011 mu vyšla první kniha Ready Player One.
- Na úspěch debutu navázal dosud jediným dalším románem Armada, který se opět točí kolem videoher a jednoho vyvoleného mladíka.
Cline navíc chápe, že znát úplně všechny fenomény je nemožné (obzvlášť vzhledem k tomu, že jeho knihu budou číst geeci jak patnácti-, tak čtyřicetiletí), a proto nezřídka řadu narážek vysvětluje. Pravověrní fanoušci toho kterého tvůrce se u toho zatetelí blahem nad svými znalostmi, nezasvěcení naopak získají mnohé nové tipy na možné budoucí obsese. Dokážete si představit lepší knihu?
Hrdina, který je typickým geekem stejně jako čtenář, a který musí prožívat první lásku svého života přes virtuální realitu už je pak jen třešničkou na dortu. Cline také umně pracuje s konceptem, kdy se chlapec zamiluje, dívka ho nechce, chlapec upadne do deprese a pak se rozhodne změnit sebe i svět. Nebo alespoň ten virtuální, v němž jde nyní o všechno. Přece nenechá milovaný OASIS zločinným nadnárodním korporacím, které by chtěly na uživatelích vymáhat měsíční poplatek.
Prvotina se nezapře
Ready Player One bohužel doplácí na to, že jde o autorovu debutovou knihu, a tak román při podrobnějším zkoumání oplývá snad všemi typicky začátečnickými chybami – velmi pomalým rozjezdem děje (kniha nabere na spádu a akčnosti až v druhé polovině), plochými a pro někoho možná i nesympatickými postavami, nekonečnými popisy a chvilkovými nápady, které už ale dál nerozvíjí, nevyužitým potenciálem vztahu dystopického světa a virtuální reality nebo třeba minimem přímé řeči na úkor přebytku hrdinova vnitřního monologu.
Ve výsledky tedy nakonec jde o velmi jednorozměrnou knihu – od začátku do konce se všechno soustředí jen na hlavního hrdinu, který kráčí po víceméně přímočaré cestě za cílem vyhrát jednu velkou počítačovou hru (a k tomu srdce své vyvolené) a přitom o sto šest trousí odkazy na hry a popkulturu. To je na skutečně dobrý román trochu málo.
V tuto chvíli je ovšem třeba se zamyslet – když vám bude někdo s kadencí rotačního kulometu servírovat kousky z vašich oblíbených fenoménů jeden přes druhý bez ladu a skladu, bude vám ta začátečnickost autorova vyprávění vlastně vadit? Stihnete si toho vůbec všimnout, zatímco si budete plnými doušky užívat knihu o tom, jak někdo hraje počítačové hry tak, jako vy už tisíckrát předtím? Nemyslím si. Síla myšlenky „jé, tobě se to líbí taky?“ je totiž tak silná, že přehluší všechno ostatní. A nerdgasm tedy bude ničím nerušen.
Jestli jsi geek…
Nadpis recenze tedy ani v nejmenším nelže: jestli jsi geek, tahle kniha tě pohltí. Nejsi-li, nedá se svítit, pravděpodobně jí neporozumíš a nebudeš ani trochu chápat, co na ní vlastně ostatní vidí. A jsi-li literární kritik nebo náročný čtenář? Odlož své nároky a jdi se chvíli nezávazně bavit, však si to zasloužíš. Ready Player One.
- Ernest Cline: Ready Player One
- Knižní klub, 2016
- překlad: Naďa Funioková
- obálka: David Dvořák
- 426 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)