Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677
Vážení zákazníci, 28. 4. 2023 trvale zavřelo pražské knihkupectví Fantasya. Osobní odběry na prodejně už není možné vyřídit. Omlouváme se a děkujeme za pochopení.

Jakou cenu má budoucnost lidstva?, Simon Jimenez: Ztracení ptáci

ztraceni ptaci

Planeta Země to má za sebou. Zase. Zdá se, že největším hybatelem příběhů budoucnosti je totální devastace domovského světa. Naštěstí v této verzi se vybraným lidem povedlo přesídlit do vesmírných stanic. A později se našlo i mnoho obyvatelných planet, díky čemuž lze na konec života na Zemi pohlížet jako na smutnou kapitolu dějin. Otázkou ovšem je, dokáže-li se lidstvo ze svých chyb poučit. A jestli není občas cena za pokrok příliš vysoká.

Kapitánka Nia svou práci miluje. Což je pochopitelné, neboť má díky své vesmírné lodi mnohem větší svobodu než jiní. A díky technologii, která umožňuje mezihvězdné cestování, je Nia zdánlivě nesmrtelná. Čas mezi destinacemi pro posádku lodi plyne pomaleji než v realitě. Pak se ale objeví tajemný chlapec, jehož schopnosti mohou být základem pro instantní přesun v prostoru. Pokud ovšem Nia a její zaměstnankyně nepřijdou na způsob, jak chlapce ochránit před nenasytnou korporací, stane se z tohoto zázračného hocha jen další oběť pokroku. Dokáže malá skupinka lidí vzdorovat všehoschopnému korporátnímu molochu? A je život jednotlivce nadřazen možnostem, které by nová technologie přinesla celému lidstvu?

Simon Jimenez ve čtyřech bodech

  1. Narodil se roku 1989.
  2. Studoval na Emerson College.
  3. Jeho debut Ztracení ptáci byl nominován na Arthur C. Clarke Award a Locus Award.
  4. Žije ve Spojených státech.

Simon Jimenez se pustil do opravdu megalomanského projektu. Zatímco vypráví příběhy svých postav jakoby mimochodem popisuje budoucnost lidstva. A aby toho nebylo málo, nespokojí se s pouhým lineárním vyprávěním. Nebo s jedním stylem. Výsledkem je kolekce příběhů, v nichž vždy něco chybí. První kapitola například existuje výhradně proto, aby čtenáře seznámila se skutečností, že některé planety fungují coby zdroje surovin pro vesmírné stanice. Život zde je fádní a trochu připomíná jistý druh nevolnictví. Jedinec se narodí a zemře na jednom místě, přičemž jeho budoucností je pracovat a pracovat. Pokud se mu to zdá málo, může si u toho ještě zpívat. Autorovi se zde nicméně daří ve zkratce demonstrovat rozdíly v plynutí času mezi planetou a vesmírnými cestovateli.

Ačkoli většina prostoru se věnuje osudům kapitánky, objeví se i poněkud dlouhá retrospektiva popisující raný život jisté Fumiko, díky níž lidstvo dokáže přežít pomalou smrt Země. Zatímco se čtenářům představuje složitý vztah mladé dívky se svou marnivou matkou a s osudovou láskou, zmínky o umírající planetě dovedou lehce navodit tu správnou depresivní atmosféru. Celý tento výlet do minulosti nicméně vykreslí pouze malou část Fumičina života. A protože tato žena se má stát důležitou součástí příběhu o zázračném chlapci, bylo by lepší, kdyby se autor neomezil na jedinou retrospektivu, ale zaměřil se například na několik kratších epizod, které by přiblížily měnící se vztah mezi Fumiko a jejím zaměstnavatelem. V době hlavní dějové linie se totiž čtenáři dozví jen to, že Fumiko korporaci nesnáší a že u svých společnic preferuje jistý vzhled připomínající její první známost.

Největším nepřítelem knih s nevyužitým potenciálem je často jejich rozsah. Buď jsou příliš krátké, nebo naopak zbytečně dlouhé. V tomto případě jde o kombinace obou problémů. Autorův námět sráží skutečnost, že se nedokázal věnovat těm částem příběhu, které mají největší potenciál vtáhnout čtenáře do děje. Řečeno jednoduše: to nepodstatné je příliš dlouhé, to důležité se často odbývá několika větami. Ztráta některých postav nemá takový dopad, neboť se s nimi čtenáři nestihli seznámit. Jiné postavy zase vykresluje Simon Jimenez detailněji, aniž by měly jejich osudy nějakou větší souvislost s hlavní dějovou linkou. A dobře nepůsobí ani nejasné přechody mezi retrospektivou a současností nebo dočasná změna vyprávění, kdy jeho část má podobu psaných zpráv jednoho ze členů posádky.

Ztracení ptáci představují zajímavou, leč neúplnou knihou, v níž potenciál převáží nad realizací. Přesto odhalují autorovu nezměrnou fantazii a kreativitu, které snad v příštích dílech najdou ještě lepší uplatnění.

  • Simon Jimenez: Ztracení ptáci
  • Host, 2023
  • obálka: Andrej Nechaj
  • překlad: Jan J. Škrob
  • 384 stran, 469 Kč (v e-shopu Fantasye již za 422 Kč)
7. února, Tomáš R. Tokoš

Ztracení ptáci

Ztracení ptáci
Vložit do pytle na zboží  Koupit 469 Kč 422 Kč