Jak se neleknout literatury v několika snadných krocích, Ursula K. Le Guin: Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků
Čím se liší fantastická literatura od té takzvaně realistické? Proč takové množství lidí považuje samotné čtení knih za pomalu svatokrádežné plýtvání časem? Co lze najít mezi řádky téměř každé pořádné pohádky? A jak snadno se dá objevit naprosto originální fantasy? Na všechny tyto otázky existují jednoduché odpovědi, které díky legendě světové fantastiky nemusíte hledat.
Zdá se to být nadmíru absurdním tvrzením. Američané a strach z draků? Během minuty by každý dovedl vyjmenovat minimálně desítku veleúspěšných knižních a televizních sérií, které pobláznily celý svět. Zároveň lze namítnout, že tato sbírka vybraných esejí a přednášek pojednává o situaci dávné minulosti (vždyť titulní text pochází z roku 1973). Dnes je fantasy (sci-fi a vůbec fantastika) mnohem váženější žánr. Anebo ne?
Již první text dokazuje, že ani dnes nemusí být všechno jinak. Proč se Američané bojí draků popisuje v prvé řadě fenomén útěků před realitou a jak se k tomuto staví mnoho dospělých. A pochopitelně nesmí chybět ani lehce genderový prvek – správný chlap nečte, protože je to ztráta času. Dnes by se možná dalo poznamenat, že vymyšlené příběhy stále ještě lákají zejména pro vidinu generovaného zisku.
O něco více do hloubky jde přednáška Některé předpoklady o fantasy. I když hned první předpoklad (hrdinové jsou bílí a když ne, tak alespoň na obalech knih ano) se možná začíná pomalu vytrácet. Nicméně představy o fantasy jako o středověku (romantické verzi této doby pochopitelně) a věčném boji dobra se zlem se stále vyskytují ve většině příběhů. Stálo by za úvahu, zda změna těchto předpokladů někdy dokáže pozměnit názor na umělecké kvality fantastiky.
O názorech kritiků a široké veřejnosti na fantastiku se autorka rozepsala v textu trefně nazvaném Kritici, netvoři a fantastové. Vtipně vysvětluje, proč byl pro tolik čtenářů Harry Potter (a podobné tituly) originálním a jedinečným příběhem. A zároveň se dívá i na to, proč fantastika je neprávem nepočítána mezi umělecky hodnotnou literaturu.
Ursula K. Le Guin v pěti bodech:
- Narodila se roku 1929 v Berkeley.
- V roce 1966 debutovala románem Rocannonův svět.
- Mezi její nejznámější série patří cyklus Hain a Zeměmoří.
- Získala 24 cen Locus Award a bezpočet dalších literárních ocenění.
- Často se ve svých dílech zaměřovala na boření stereotypů v literatuře.
Autorka pochopitelně popisuje situace z amerického prostředí, které se od toho našeho tu více, tu méně liší (například onen puritánský étos užitečného života), nicméně v principu je pohled dospělých na fantastiku na obou stranách Atlantiku obdobný. Většina jejích postřehů za uplynulé roky neztratila na aktuálnosti a čtenáři si mohou snadno najít nejnovější důkazy pravdivosti jejích tvrzení. Jedním příkladem za všechno je úspěšnost nálepky podle skutečných událostí.
U některých názorů lze polemizovat, ale žádný nenechá čtenáře jen tak otočit stránku bez toho, aniž by se nezamysleli. A to je hlavním přínosem této sbírky. Nakladatelství Gnóm navíc odvedlo výtečnou práci nejen při výběru textů a jejich překladech, ale i uvedení reálií českým čtenářům neznámých. Proč číst fantasy nemusí nikoho přesvědčit, aby vzal tento žánr na milost. Ale zcela určitě dokáže motivovat k zamyšlení a k vyhledání alespoň několika z desítky zmiňovaných titulů.
- Ursula K. Le Guin: Proč číst fantasy
- Gnóm!, 2019
- Překlad: Jakub Němeček
- Obálka: Tomáš Kučerovský
- 192 stran, 189 Kč (v e-shopu Fantasye již za 170 Kč)