Impérium vrací úder, Kryštof Ferenc, Jonáš Ferenc: Příběhy Impéria – Vzpoura automatonů
Svět Impéria, který byl původně vytvořený jako součást české hry na hrdiny, se už několikrát dostal na stránky knih, zejména skrze díla jeho duchovních otců bratrů Ferencových. Tentokrát se ale rozhodli rozšířit Impérium do dalšího média – komiksu.
Přestože se poslední dobou česká komiksová kultura rozjíždí značným tempem, původních českých děl bychom nenašli opravdu mnoho, a to ještě z ranku spíše starších klasiků typu Toman, Saudek. Takže každý nový přírůstek si nepochybně zaslouží pozornost. Tím spíše, že pokus bratří Ferencových je navázán na svět stolního RPG, což je opravdová výjimka. Navíc nejde o klasický fantasy svět, ale Impérium těží zejména z žánru steampunku/arcanepunku, který v poslední době v českých luzích a hájích sílí. Komiks je tedy hned v několika ohledech unikátní.
Jde o dílo velmi útlé, opravdovou jednohubku, a to i na poměry komiksu. Patrně je to dáno zejména snahou eliminovat náklady na výrobu, a tak je příběh skutečně stručný, dalo by se říci až schematický. Na tak malém prostou ale patrně ani není možné předvést nějaké zásadnější zvraty či komplexitu příběhu. Těšit se tak můžete na poněkud neklasickou družinu hrdinů, kteří se vydají osvobodit královnu víl, a tak zachránit svět Férie, okořeněný drobnou origin story hlavního padoucha.
Podobně jako v příběhu, ani s komiksovým médiem autoři nijak neexperimentují a nevyužívají ani jeho specifických možností zajímavým způsobem propojit text a obraz. To samozřejmě neznamená, že to nefunguje, naopak obraz výborně podporuje atmosféru, ale žádnou výraznější funkci než ilustraci prostředí děje nemá. Místy se tak ke čtenáři vkrádá dojem, že jde o velice bohatě zajímavě ilustrovanou povídku než komiks. Ale abychom byli k autorům spravedliví, podobným způsobem funguje i značná část angloamerického komiksu – a je to právě originální využití možností komiksového média, co odlišuje mainstream od špičkových tvůrců.
Kresebný styl připomínající secesi velmi dobře sedí k prostředí Impéria, ale bohužel kresba trochu trpí určitými neduhy. Zatímco tělesné disproporce se dají vysvětlit světem a specifickým kresebným stylem, horší je to s dynamickými pasážemi textu, ve kterých se místy končetiny postav podivně ohýbají v nepřirozených úhlech, což trochu shazuje akční scény. Místo lapaní po dechu a stahování půlek napětím, tak čtenář spíše kroutí hlavou při usilovné snaze si představit, na jakém druhu jógy postavy ujíždějí. Prozrazuje to menší zkušenosti kreslíře, jelikož zatímco poklidnější scény zvládá s přehledem, akční pasáže vyžadují větší vykreslenost a preciznější kompozici.
Celkově jde o zajímavé dílo, které vplulo do neprozkoumaných vod, ale samo o sobě komiksového fajnšmekra nemá moc čím zaujmout – funguje zejména velice dobře jako ilustrace steampunkového světa. Jeho hráčům může poskytnout dostatek materiálů pro jejich představivost, ale ani v poměrně úzkém českém rybníce komiksových tvůrců ničím nevyniká, což je škoda. Zajímavý pokus tak vyšel trochu naprázdno.
- Kryštof Ferenc, Jonáš Ferenc: Příběhy Impéria – Vzpoura automatonů
- Mytago, 2017
- Obálka: Kryštof Ferenc, Jonáš Ferenc
- 80 stran, 329 Kč (v e-shopu Fantasye již za 296 Kč)