Hellboy 8 si odpočinku moc nedopřeje. Temné síly ho pronásledují i na rekonvalescenci, Mike Mignola: Temnota vábí (Hellboy 8)
Při ordinérní procházce ho tři čarodějnice zavedou do prokletého lesa, odkud se dostane až do matičky Rusi, jíž vládne Baba Jaga a Kostěj Nesmrtelný. Mike Mignola se vrací s postmoderním koktejlem mýtů a zkroušeného démona tentokrát poslal do staré Rusi.
Hellboy je výjimečnou postavou světového komiksu a tak trochu navazuje na přelomového Bažináče z pera Alana Moora. Obě postavy navenek působí jako monstra, po bližším seznámení se ale ukáže, že v nitru jsou dobráci. Příběhy Hellboye i Bažináče pracují s mytologií a hororem a kladou důraz na akci. V pozadí se ale vždy skrývá silný příběh o hledání identity ztraceného jedince, hlavní postava je spíš pozorovatelem, kterého unáší proud událostí. Hellboy jen o poznání víc kouří, pije a kleje.
Hellboy je synem amerického kreslíře a scénáristy Mika Mignoly. Na svět ho přivedl v roce 1993 (Hellboy: Sémě zkázy), jeho datum narození ale určil na 23. prosince 1944, kdy ho z pekla vyvolal obskurní spolek nacistů. Vzhled malého démona ale naznačuje, že se s cestou, která mu byla předurčena, nesmířil. Mohutné rohy si od dětství pevně piluje, stejně jako zálibu v civilizačních neřestech. Každý je svého osudu strůjcem.
A když ne úplně strůjcem, může osud alespoň systematicky ignorovat. To přijde vhod především v situacích, kdy se naplnění osudu rovná zkáze lidstva. Místo popíjení drinků a bafání doutníků si Hellboy užívá společnosti nadpřirozených bytostí dvojího založení: Jedni se ho snaží coby nástroj zkázy využít, druzí jako nástroj zkázy zničit. Harpyje, vodní netvoři, mořské panny, dávno mrtví, čarodějnice, kouzelníci, nacisté, víly, trolové, skřeti a upíři. Výčet připomíná spíš lexikon strašidel než komiks. Takovým chodícím katalogem mýtů bude nejspíš Mike Mignola sám.
Za pestrost magických postav může jeho vášeň pro mytologii, pohádky a lidová vyprávění. Mignola je horlivě sbírá po celém světě a šroubuje je na plot o zplozenci pekla, který odmítl být nástrojem apokalypsy. Výsledkem je elektrizující svět plný zaklínadel, proměn a kleteb, kde se realita vmžiku propadá do snu nebo halucinace. Ukázkový postmoderní přístup, koktejl mýtologie a akčního příběhu. To vše dělá Hellboye nesmírně zajímavým a zábavným čtivem.
Hellboy v pěti bodech
- Hellboy je démon, podle filmového zpracování dokonce syn Ďáblův, a jeho pravé jméno zní Anung Un Rama, což znamná Zvěstovatel Apokalypsy.
- Na svět byl vyvolán na sklonku druhé světové války, 23. prosince 1944, nacistickými okultisty v čele s Grigori Rasputinem, který se snažil zvrátit rýsující se výsledek války.
- Malého Hellboye objevili Spojenci, mezi nimi byl i profesor Trevor Bruttenholm. Ten se Hellboye ujal a později založil Úřad výzkumu paranormálních aktivit a obrany (Ú.P.V.O.), kde pro svého „adoptivního syna“ připravil lukrativní a úspěšnou kariéru bijce nadpřirozena.
- Podle komiksového Hellboye vznikly i dva filmy (2004 a 2008), které se z části natáčely v také Praze. V rámci filmových adaptací komiksů snímky patří k těm lepším.
- Při natáčení navštívil Mike Mignola Prahu, která ho nadchla svou atmosférou a historií, a proto se rozhodl napsat povídku Pražský upír.
Mignolu jeho vášeň přivedla i k povídce odehrávající se v Praze, která vyšla v sedmém svazku Pražský upír (originál má o poznání méně pragocentrický název The Troll Witch and Others). Ten se nevěnuje osudu hlavní postavy, ale soustředí se na kratší povídky, v nichž se Hellboy vypořádává s lokálními strašidly.
Je škoda, že Mignola ruskou (potažmo slovanskou) mytologii nerozvíjí podobně jako v Pražském upírovi, kde má každá kapitola štědrý úvod věnující se jak mýtu, tak autorovým úpravám. Propracovanější scénář by přitom mohl docílit podobného efektu i v aktuální knize. Postava, o níž lze vydat stohy knih, zmizí dřív, než ji čtenáři postřehnou. O kolik přichází, se ukáže, když si Hellboy povídá s ruským domácím skřítkem. Kdo je Domovoj, napoví jeho chování i gesta.
Mike Mignola se v přitom v této knize věnuje už pouze scénáři, kresbu převzal Duncan Fegredo, který si Mignolův styl bravurně osvojil. Rozdíl není na první pohled znatelný. Opět se dočkáme silné a nekonkrétní kresby, kterou Alan Moore popsal jako „německý expresionismus říznutý Jackem Kirbim.“ A vůbec nebyl daleko od pravdy. Fegredův styl je jen detailnější, což není vůbec na škodu.
Knihu Hellboy: Temnota vábí můžete číst bez znalosti kontextu, série ale nabízí mnohem silnější a konzistentněší kousky. Pro nováčky je zmatečná, její spád ale napovídá energii a atmosféru, jíž jsou Hellboyovy příběhy protkány. O osudu pekelného hrdiny se nikdo nic nového nedozví, světla reflektorů míří na postavy ruských bájí jako Baba Jaga nebo Kostěj Nesmrtelný. I výjimečná série může mít slabší chvilky, přesto to není důvod se jim nevěnovat.
- Mike Mignola: Temnota vábí (Hellboy 8)
- kresba: Duncan Fegredo
- Comics Centrum, 2012
- překlad: Jan Kantůrek
- brož.: 192 stran, 549 Kč (v e-shopu Fantasye již za 404 Kč)
- váz.: 192 stran, 599 Kč (v e-shopu Fantasye již za 539 Kč)