Warning: Variable passed to each() is not an array or object in /home/html/fantasya.cz/public_html/functions/functions_forum.php on line 36
Emancipátor ~ Fantasya.cz ~ Články


       
Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677

Emancipátor, Ray Aldridge

Aldridge Ray: Emancipátor 1 - Faraoský kontrakt

Sbírka povídek Ray Aldridge Dilvermoon i při letmém, natož pak při pozorném čtení vyvolává dojem jakési snivě melancholické krutosti. Stejnou atmosféru tedy ten, kdo ji zná, očekává i od Emancipátora, trilogie skládající se z dílů s názvy Faraoský kontrakt, Vládce všeho a Orfeovský stroj.

Ovšem ta snivá melancholie vypravěčského stylu, kontrastující s líčením mnohdy neskutečně nelidských osudů a hořce krutých vyvrcholení, která je příčinou výjimečného výsledného dojmu z povídek, se v Emancipátorovi jaksi ztrácí. Ve Faraoském kontraktu ustupuje do pozadí ve prospěch akce a v dalších dvou dílech mizí takřka úplně. Snad je to i logické, nejedná se přece o povídky, ale o rozsáhle koncipovaný příběh, který nemůže být závislý jen na neskutečně sugestivním pocitu, ale nutně vyžaduje dostatečně košatý děj a silný výchozí konflikt. Faraoský kontrakt představuje pouhé rozehrání partie, která se převalí Vládcem všeho a vyvrcholí v Orfeovském stroji.

Pro začátek je sice využit nosný prvek povídek – Animální planina – a jste vtaženi do dobrodružné cesty Ruize Awa za splněním kontraktu, který uzavřel s Uměleckou ligou, největším Pangalaktickým obchodníkem s otroky. Oficiálně má na planetě Farao vypátrat a zneškodnit ilegální konkurenci, zjistit, kde se do organizace vloudil špion, a pokud možno nebýt odhalen jako agent Ligy. Pro případ prozrazení je vybaven sítí smrti – úpravou mozku, která v případě ohrožení Ruize zabije a těsně předtím odešle do Ligy veškeré údaje, které do té doby zjistil.

Po jakoby useknutém konci prvního dílu na něj navazuje Vládce všeho bezprostředně a bez zbytečných úvodů a shrnutí předešlého děje. Ruiz Aw musí použít veškeré síly a důvtipu, aby mohl pokračovat ve svém záměru obelstít piráty, Ligu a všechny ostatní, kteří jej i jeho společníky chtějí zabít. Teď právě sice uvízl na planetě Strašpytel s otrokáři v patách, ve společnosti kouzelníka, připraveného při první příležitosti zradit, a s nečekanou komplikací, kterou pro otrlého donucovače je romantická láska, ale to přece není něco, s čím by si neporadil. A co víc, jak i sám autor nezapomíná často zdůraznit, neuvěřitelně mu přeje štěstí. Snad proto se vždycky v pravou chvíli najde řešení zdánlivě neřešitelné situace a síť smrti v Ruizově mozku opět odloží jeho usmrcení, což je k podivu zvláště když Ruiz konečně pozná, co je skutečným záměrem Ligy, a od té chvíle vlastně pracuje proti ní.

Jak je ve světě Dilvermoonu zvykem, nikomu nelze věřit a spolupráce je možná jen na základě systému služeb, protislužeb, drobného nebo většího vydírání a nátlaku. Ani spolupráce Ruize Awa s místním magnátem a adeptem na proklamovaného Vládce všeho není výjimkou. Je nutné neprozradit skutečné cíle a být připraven na zradu od kohokoli. Kudla v zádech je totiž tím nejjednodušším způsobem, jak se vyhnout placení.

V Orfeovském stroji se příběhy Ruize Awa, bývalého otroka, emancipátora, donucovače a romanticky zamilovaného muže uzavírají. Už je zase uprostřed potíží a na lodi plné potenciálních sebevrahů prchá krajinou se společníky, z nichž jeden, neznámo který, má mozek upravený tak, aby pracoval ve prospěch jeho protivníků. Ukazují se další nepřátelé, další zákruty a obezličky – prostě způsob jednání pro tuto planetu typický: Jakýmikoli prostředky tě přinutím k tomu, abys udělal, co chci, a já tě při tom podrazím, kdykoli to bude jen trochu možné. Dlužno říct, že Ruiz Aw se chová ve vztahu ke svým společníkům i protivníkům naprosto stejně.

Po dalších peripetiích, během kterých se konečně prozradí, kdo že to je pomocníkem Awových nepřátel, děj vyvrcholí velkou bitvou všech proti všem. Konečně se také dozvíme, proč a jak se chtěl Publius stát vládcem všeho, proč jsou všichni tak posedlí genši ve věži Alonza Yuberra a co je míněno tím Orfeovským strojem z názvu knihy. Snad neprozradím mnoho, když řeknu, že kdo má rád šťastné konce, přijde si na své.

Tak, a slavné finále je za námi. Z předchozího, jak aspoň doufám, vyplývá, že tato trilogie nedokázala naplnit moje očekávání. I když je nabitá dějem a některé zvraty jsou opravdu nečekané, od začátku je jasné, že kdo má být oběšen, neutopí se. Už v prvním dílu se ukázalo, že autor míří někam jinam, než jak rozehrál specifika světa Dilvermoonu v povídkách. Druhý díl toto směřování potvrdil a závěrečný je už zcela obyčejná akční honička s kulisami sice dobře vymyšlenými a uplatněnými, ale také se zcela předvídatelným vyústěním děje. Bohužel to je ke škodě věci.

Od počátku to vypadá, jako by autor marnotratně rozehrával vedlejší epizody, které pak bezostyšně opouští a nechává je v podstatě bez užitku pro další děj vyšumět. Například hned úvodní scéna Faraoského kontraktu se smečkou animoidů vzbuzuje dojem, že budou v ději plnit mnohem významnější funkci než sice efektní, ale přece jen pro další vývoj příběhu bezvýznamný úkol zahájit děj.

To, že melancholicko-snivý opar čistě dekadentní krutosti z povídek Dilvermoonu se z Emancipátorské trilogie zcela vytratil, už tu bylo řečeno. Jestli to je dobře, nebo špatně – posuďte sami. Je to prostě jiné kafe než povídky. Ostřejší, černější, přímočařejší, akčnější. Děj běží svižně vpřed, odbočky a vedlejší linie vždy zapadnou tam, kam mají, jazyk neklopýtá, prohřešky proti češtině se dají spočítat na prstech jedné ruky a je nutno je přičíst na vrub nedokonalé korektury, nikoli překladatele. Dalo by se snad diskutovat o některých zvolených termínech, ale patrně vycházejí z terminologie originálu. Přesto je tady něco, co brání hodnotit Emancipátorskou trilogii stejně vysoko jako povídky. Bez té až lyrické krutosti je to prostě jenom jeden z mnoha dalších opusů řemeslně dobře odvedených, ale jinak ničím nevybočujících z houfu jiných.

K povídkám se vracím opakovaně, k novému přečtení trilogie mě přimělo jen psaní této recenze.

  • Ray Aldridge: Emancipátor (Faraoský kontrakt, Vládce všeho, Orfeovský stroj)
  • vydal: Polaris, Frenštát pod Radhoštěm 2001
  • přeložili: Ladislava Vojtková, Josef Hořejší (Vládce všeho)
  • obálky: Thomas Thiemeyer, Jim Burns (Orfeovský stroj)
  • 272, 286, 304 stran / 179, 179, 189 Kč
13. března 2007, Zdena Štouračová

Diskuze k článku

Přidat komentář

Název komentáře
Vaše jméno (povinné)
Váš e-mail
Potvrzení captcha Text, který vidíte na obrázku nalevo.

Tučné Kurzíva Podčiarknuté

Jiné HTML značky nejsou povoleny.
Citaci provedete předsazením > před každý řádek citovaného textu (např. z jiného příspěvku).

Faraoský kontrakt

Faraoský kontrakt
179 Kč 161 Kč

Vládce všeho

Vládce všeho
Vložit do pytle na zboží  Koupit 179 Kč 161 Kč

Orfeovský stroj

Orfeovský stroj
Vložit do pytle na zboží  Koupit   189 Kč