Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677
Vážení zákazníci, 28.4. trvale zavírá pražské knihkupectví Fantasya. Osobní odběry na prodejně už nebude možné vyřídit. Omlouváme se a děkujeme za pochopení.

Dvojitá porce Drizzta s pořádným nášupem!, R. A. Salvatore: Vzestup krále (Kodex společníků 2) a R. A. Salvatore: Pomsta železného trpaslíka (Kodex společníků 3)

Salvatore R.A.: Kodex společníků 02: Vzestup krále    PŘEDOBJEDNÁVKA
Salvatore R.A.: Kodex společníků 03: Pomsta železného trpaslíka PŘEDOBJEDNÁVKA

„Já se divim, Drizzte, že si ty vorkové nedaji pokoj. Spaktujou se s drowama, přítáhnou si vobry a draky, mají přesilu jak prase… No, a nakonec stejně zase dostanou po čumáku. I když je jako fakt, že tadle invaze byla jedna z jejich nejlepších. Tak na zdraví bojovníků Mithrilový síně!“

Drizzt Do´Urden a jeho stará parta se vrací! A pokud máte pocit, že řeči o staré partě, která z větší části dávno okusuje kytičky odspodu, jsou úplně mimo, pozorně poslouchejte. V rámci prvního dílu série Rozervání s podtitulem Společníci se totiž Drizztovi společníci s požehnáním laskavé bohyně Mielikki znovuzrodí a mohou si vybrat svoji životní cestu pěkně znova, od začátku. A že si znova vyberou stanout po boku svého přítele Drizzta, není rozhodně žádným překvapením.

Dobří holubi se vracejí

Velkolepý návrat starých Drizztových společníků rozhodně nelze odbýt několika slovy. Tak tedy: jak již bylo řečeno, vše začalo ve Společnících, kde je popsáno kterak se Regis, Bruenor, Catti a Wulfgar znovuzrodili a jaké cesty životem si vybrali.

Své „první“ dobrodružství prožijí v knize Noc lovce, prvním dílu série Kodex společníků, kdy se všichni společně vydají po stopách minulosti a z trosek legendárního trpasličího města Gauntlgrymu osvobodí ducha Bruenorova věrného druha, Tibledorfa Pwenta.

A nyní vše pokračuje – a to hned dvojitou porcí. Druhý a třetí díl série Kodex společníků s podtituly Vzestup krále a Pomsta železného trpaslíka totiž tvoří jeden souvislý příběh rozdělený do dvou knih.

I tentokrát sází R. A. Salvatore na starou, osvědčenou klasiku. Orkové už seděli na zadnicích dost dlouho a užívali si křehkého míru s trpaslíky. Garantem míru byl král Obould – a po jeho vraždě už nic nestojí v cestě další válce. Orci jsou od přírody cháska bojechtivá, a tak netrvá dlouho a zaženou trpaslíky zpátky do jejich domovů – podzemních jeskyní. Vítězí díky momentu překvapení i mnohonásobné přesile.

Temné stíny v pozadí

Jenže celá válka není tak úplně nápad orků. Do boje je totiž ponoukají noví, mocní spojenci – temní elfové, nebo drowové, chcete-li. Na pomoc si přizvou i ledové obry a dva mocné bílé draky, a dodávají celé invazi to, co orkům většinou chybí: taktiku, velení a kázeň. A občas se nebojí jít svým zájmům vstříc i nějakou tou úkladnou vraždou či podobnými prostředky. Nový orčí král je pouze loutkou v jejich rukou, kterou mohou využívat dokud jim bude prospěšná. A dobýt mocná podzemní trpasličí města může přinést přízeň pavoučí bohyně Lolth i postup v hierarchii drowských rodů!

Pokud jste fanoušky dobrodružství drowa Drizzta a jeho přátel, možná budete mít pocit, že tohle tu už bylo (například v sérii Lovcovy čepele), ale pravdu máte jen částečně. Pro vás ostatní bych doporučil začít výše zmiňovanými Společníky, kteří jsou počátkem restartu celé série a poskytnou vám alespoň rámcovou představu o tom, s kým máte tu čest. Sice stále zůstane pár bílých míst v tom kdo je kdo, ale jako základ a test, zda se vám série o Drizztovi bude líbit, je kniha plně dostačující.

Salvatore se v Kodexu společníků vůbec nedrží zkrátka a postupně dostává do hry snad veškeré známé postavy z poslední Drizztovy éry. Kromě Drizztovy staré bandy v reinkarnované podobě (na kterou si budete možná chvíli muset zvykat, protože zejména Regis a Catti jsou dost odlišní oproti svým minulým já) se objeví i legendární intrikán Jarlaxl, dračice, trpaslík Atrogat a zbytek výpravy, která Drizzta provázela do Gauntlgrymu poprvé… Prostě kdo má ruce a nohy, spěchá mlátit orky.

XXL balení

Salvatore se nepouští do žádných experimentů, i když ve své podstatě nelze mluvit úplně ani o klasice. Drží se toho, co funguje: schematických příběhů s cílem pobavit a snahou rychlým spádem děje a nečekanými zvraty udržet čtenáře v napětí. A protože ví, jak na to, servíruje autor dobrodružný příběh plný bojových scén a napínavých situací, kdy se hrdinové ocitají na pokraji smrti ve zdánlivě bezvýchodných situacích. Je trochu škoda, že o znovuzrozené postavy vlastně ani nebudete mít strach – představa, že téměř ihned poté, co je autor pracně oživil, je pošle zpátky pod zem, je dost přitažená za vlasy.

Co na vás však čeká a zaručeně potěší vaše srdce, je více… všeho! Postav je opravdu obrovské množství, dočkáte se bitek jednotlivců, větších skupin i rovnou celých armád. Dočkáte se i obrovského množství intrik, lstí, zákulisních bojů a pošetilých skutků s cílem zbavit svět několika odporných zrůd. Hrdinství má různé tváře a na pozadí války se neustále dějí drobné věci ovlivňující to, kdo zrovna tahá za nitky a jaký má vliv a slovo. Pokud jde o to podat boj jako živý, neustále se vyvíjející organismus ovlivněný mnoha aspekty, pak Salvatore opravdu exceluje!

R. A. Salvatore v pěti bodech

  1. Robert Anthony Salvatore se narodil 20. ledna 1959 ve městě Leominster ve státě Massachusetts (USA). Na vysoké škole studoval anglistiku.
  2. První rukopis s názvem Ozvěny čtvrté magie publikoval v roce 1982.
  3. Později se proslavil díky knihám ze série Forgotten Realms (Ztracená království) a především díky dílům s hlavním hrdinou Drizztem Do´Urdenem, temným elfem, který stojí na rozdíl od svých soukmenovců na straně dobra. Příběhy z tohoto cyklu dosáhly počtu třiceti knih. Jeho knihy se dostaly až na seznam bestsellerů New York Times.
  4. Kromě toho si odskočil ve dvou knihách také do světa Star Wars (mimo jiné sepsal román Klony útočí podle filmové předlohy) a zpracoval klasický motiv Tarzana (Tarzan: The Epic Adventures). Je podepsán i pod mnoha dalšími knihami.
  5. Salvatore je také tvůrce příběhu počítačové hry Forgotten Realms: Demon Stone, která byla vydána roku 2004 na platformy PS2, XBOX a PC.

Ale je třeba dokončit i myšlenku, že Vzestup krále a Pomsta železného trpaslíka nejsou pro autora zcela typickými díly. Obvykle se totiž mnohem více soustředí na psychologii postav – tentokrát se však zabývá především bojovými scénami a plány. Drizztovy srdcervoucí deníky jsou omezeny na minimum a ani psychologické hrátky a vnitřní duševní pochody mnohdy rozervaných hrdinů mnoho prostoru nedostávají. Díky tomu mají knihy mnohem větší tah na branku a spád není příliš rušen mnohdy patetickými prodlevami.

Jak tomu u podobných vícedílných příběhů bývá, na konci prvního dílu, Vzestupu krále, se trpaslíci, jejich lidští spojenci i Drizztova družina ocitají v pasti a prohra doslova visí na vlásku, aby se ve druhém díle, Pomstě železného trpaslíka, vše v dobré obrátilo.

Řinčíme zbraněmi

Ke cti R. A. Salvatoremu slouží, že – co se nápadů týče – rozhodně nehodlá vykrádat sám sebe. Stále se snaží vymýšlet nové bojové scény a choreografii, aby se čtenář nenudil. Hodně mu k tomu dopomáhá i prostředí, ve kterém se děj odehrává. Z nápadů upoutají zejména kejkle s Regisovým magickým vybavením a parta orků, která se snaží své nepřátele doslova a do písmene zválcovat.

Přes to všechno je škoda, že i za tu kopu knih, kterou Salvatore má na svém kontě, se stále nenaučil napsat skvělou bojovou scénu. Některé jsou dobré, některé průměrné, ale zejména velké bitvy jsou psané dost rutinérsky; filmovou terminologií bychom řekli, že kamera jen proletěla kolem bez zájmu o detail. Rámcově je jasné co a jak se událo, ale chybí tomu trocha ducha, zápalu.

Nedomyšlený a neuvěřitelný je i autorův přístup k postavám. Všechny důležité chrání jako oko v hlavě, takže ani během totálního masakru nikdo z nich nepadne. Stará nepřátelství a křivdy zůstanou tak, jak byly na počátku, aby se v nich mohlo pokračovat. V tomhle aspektu je návrat ke kořenům trochu hořký.

Sečteno a podtrženo: Vzestup krále a Pomsta železného trpaslíka jsou přímočaré a zábavné. Ačkoli nepřinesou milovníkům série mnoho nového, drží autor vysoký standard a stále čtenáře dokáže upoutat i překvapit. Drizzt a jeho přátelé se vrací v plné síle a ani armáda orků podporovaná drowy rozhodně nebude něčím, co by je mohlo zastavit! Jen ten závěr mohl být trochu… definitivnější pro některé postavy.

  • R. A. Salvatore: Vzestup krále (Kodex společníků 2)
  • Fantom Print, 2019
  • Překlad: Kateřina Niklová
  • Obálka: Tyler Jacobson
  • 384 stran, 359 Kč
  • R. A. Salvatore: Pomsta železného trpaslíka (Kodex společníků 3)
  • Fantom Print, 2019
  • Překlad: Kateřina Niklová
  • Obálka: Tyler Jacobson
  • 384 stran, 359 Kč
2. dubna 2020, Martin Bečvář

Kodex společníků 02: Vzestup krále

Kodex společníků 02: Vzestup krále
  359 Kč

Kodex společníků 03: Pomsta železného trpaslíka

Kodex společníků 03: Pomsta železného trpaslíka
359 Kč 251 Kč