Dan Černý pokřtí na Crweconu Zlatou klasiku nejslavnějších příběhů a kreslířů z Kačerova!,
Již tuto sobotu se křtí první kniha pětidílné série Zlatá klasika, kterou se vydavatelství Egmont rozhodlo vyslyšet prosby všech dospělých fanoušků komiksů od Disneyho a strýčka Skrblíka zvlášť! Každý svazek bude věnován jednomu z legendárních komiksových tvůrců. Prvním je opěvovaný Don Rosa, dříč, který dokázal udělat z hrabivého multimiliardáře nejpopulárnějšího hrdinu Kačerova.
Disneyovské komiksy nejsou jen pro děti, naopak jsou jedny z mála, které elegantně spojují prvky přitažlivé jak pro mladé, tak dospělé čtenáře a to včetně rozsáhlé fanouškovské komunity. První kniha pětidílné Zlaté klasiky je přesně takovým čtením. V 80. letech minulého století čelil americký komiks velké krizi a odlivu čtenářů pro svou přílišnou dětinskost a unylost. Superhrdiny zachránily příběhy jako Watchmen/Strážci a Batman: Návrat temného rytíře – a ty Disneyovské pak Don Rosa.
Navázal na klasické práce Carla Barkse z 50. let a dětem vrátil chytré, svižné gagy, zatímco dospělým přitažlivé postavy a satyru našich každodenních životů a problémů. Kniha začíná úplně prvním příběhem, kterým se Don Rosa roku 1987 představil čtenářům a sklidil za něj obrovský úspěch, Syn slunce. Dobrodružná honba za pokladem je napěchována vtipy, megalomanstvím strýčka Skrblíka a narážkami pro zasvěcené fanoušky ohledně jiných příběhů či reálií kačerovského vesmíru.
Kreslíř, který neměl rád myšáka Mickeyho
Rosa byl extrémně pracovitým tvůrcem, který si dělal rozsáhlé, seriózní rešerše a oproti většině jiných tvůrců miloval dlouhé příběhy. Aby se mu do omezeného rozsahu vešly, má na každé stránce mnohem více rámečků než je běžné a je charakteristický propracovaným, detailním pozadím. V tom má blízko k legendárním americkým undergroundovým tvůrcům jako je Robert Crumb či autorům satirického magazínu MAD, se kterými ho spojovala lásky k tvorbě a jisté kresební diletanství.
Rosa jako vystudovaný inženýr proto při kresbě hojně používal šablony a technická pera a měl množství autorských libůstek. Například rád do obrázků ukrýval malé kresby myšáka Mickeyho, ve kterých k němu nebyl zrovna dvakrát laskavý. Nebo do kreseb a obálek tajně vpisoval svůj pseudonym D.U.C.K., protože tvorba disneyovských komiksů byla ve skutečnosti dosti nevděčnou prací. Nemožnost otevřeně podepisovat své práce a především nulová práva včetně toho domoci se peněz z četných reprintů popisuje sám Don Rosa v textech, kterými obohatil toto vydání. Paradoxní skutečnost, která jakoby odrážela něco ze světa jeho nejoblíbenějšího hrdiny.
Edice plná legend
Důležitost, kterou vydavatelství Egmont celé minisérii připisuje, se odráží nejen ve fundovaném překladu a zpracování plném dodatků a zasvěcených vysvětlujících textů, ale i v obsažených jménech. Další chystané díly představí již zmíněnou legendu Carla Barkse a dále tyto klasické autory: Romano Scarpu, Vicara a konečně nejslavnější uzavřený příběh od Dona Rosy Život a doba strýčka Skrblíka.**
Křest první knihy** proběhne na komiksovém festivalu Crwecon v pražském klubu Cross tuto sobotu 17. 6. v pravé poledne. Křtít bude Dan Černý, slavné jméno domácí komiksové scény, který vyrostl právě na jmenovaných kreslířích, jimž ve své kresbě dodnes vyjadřuje svoje uznání.
- Zlatá klasika: Don Rosa
- vydavatelství Egmont, 2017
- překlad: Miloš Komanec
- 182 stran, 349 Kč