„CONAN PŘIŠEL AŽ MNOHEM POZDĚJI,“ vzpomíná na literární inspirace hvězda historické fantasy Juraj Červenák, PR
To, že Pevnost, známý měsíčník zaměřený na fantastiku literární, filmovou i herní, je časopis, který rád experimentuje, dokazuje i lednové číslo ročníku 2012. Kromě řady novinek přineslo také první část v pořadí již druhého pevnostního románu na pokračování. Po Renčínově Labyrintu se na stránky oblíbeného magazínu probil pistolník Callahan, přezdívaný Chřestýš, který se bude ve fantasy westernu Juraje Červenáka potýkat se zlověstnou bránou duchů…
„Říkají mi Chřestýš. Prý pro mou schopnost rychlého smrtícího úderu. Nevím. Považuji se za obyčejného lovce. Až na to, že nelovím zvířata. Mé živobytí se vyznačuje tím, že s sebou tahám malou zbrojnici a u sedla mám pytel se solí na konzervaci trofejí. Často mě totiž stopa zavede i do odlehlých končin. Třeba do Mesa Verde u arizonských hranic. V bludišti kaňonů se nedávno beze stopy ztratila jednotka kavaleristů. Proslýchá se, že jim nevzali skalpy rudoši, ale duchové a démoni, kteří číhají ve starých rozpadlých pueblech. Přízraky Prastarých, co prý vylezli na svět z podsvětí a jednoho dne se tam bůhví proč vrátili, ale cestu na povrch pořád znají. Možná se tak stalo z vůle zapomenutých bohů. A ti se, na rozdíl od Navahů, nespokojí jen se skalpy… Naštěstí nejsem pověrčivý. Což se hodí, protože hrdlořezové, kterým jsem na stopě, mají namířeno právě tam.“ – anotace románu Chřestýš Callahan a brána duchů
„Chřestýšem Callahanem“ si plníš jeden ze svých autorských
snů, psát western (byť říznutý fantasy). Čím je pro tebe tento žánr
výjimečný?
Svou ryzostí. I přes časté průniky s jinými žánry (s historickým
dramatem, cestopisem, životopisem, rodinnou ságou, ale i fantastikou) je
podstatou westernu poctivé chlapácké dobrodružství. Konflikt Dobra se Zlem,
souboj člověka s nehostinným prostředím, objevování nového, tajemného
světa, střet „civilizace“ s původní „dobou kamennou“, agresivní
pokrok versus harmonie s přírodou… Na takových příbězích jsem
vyrůstal. Než jsem se dopracoval k fantasy, hltal jsem kovbojky a indiánky.
Old Shatterhand byl hrdina mého dětství. Pak nastoupil Clint Eastwood.
Conan přišel až mnohem později.
Western, stejně jako jiné žánry, prošel od své
„rodokapsové“ podoby až k současné realističnosti poměrně velkou
proměnou. Z jakých kořenů čerpá „Callahan“?
Namíchal jsem tam úplně všechno. Od odkazů na mayovky přes „zaprášené
špagety“ až po sadistický, krví zapatlaný Západ z knih Cormaca
McCarthyho. K tomu tradiční putování k ruinám dávných civilizací –
mezi mé inspirace rozhodně patří román Davida Hamiltona Buffalo Bill a
zlato Eldoráda, filmová klasika Mackennovo zlato či zapomenutá
italská kopie Indyho Tex a pán temnot. Navíc se můj příběh
odehrává na pozadí skutečných událostí (dlouhý pochod Navahů,
objevování Mesa Verde) a vystupují tam skutečné postavy (Wetherillové,
fotograf William Jackson, novinářka Virginia McClurgová), takže je to trochu
i historický western. No a je to samozřejmě i horor a fantasy, s velkou
porcí mytologie tzv. pueblových národů, Hopiů, Zuniů a tajemných
Anasaziů.
Kdybys měl jmenovat (a okomentovat) pět nejlepších westernových
titulů (bez ohledu na to, jde-li o knihu, seriál, hru či film), které by to
byly?
Hodný, zlý a ošklivý Sergia Leoneho je pro mě úplně nejlepší
film všech dob. Epický, zábavný, drsný, i z dnešního pohledu výtečně
natočený a navíc chvílemi dojemný či dokonce na zamyšlení (scéna
s mostem je jeden z nejlepších protiválečných manifestů v historii
kinematografie). A přitom je to stoprocentní pistolnický western. Určitě
bych zmínil i klasiky Tenkrát na Západě a Sedm
statečných, italského Djanga a Keomu, Eldorado
s Johnem Waynem, z novějších Silverado, Tombstone či
loňskou Opravdovou kuráž. Počkat, chtěl jsi jich pět? Tak ještě
jednu knížku: Krvavý poledník Cormaca McCarthyho. Krutá a
zároveň fascinující dekonstrukce mýtů o Divokém západu –, ale
zároveň je v tom pořád i něco romantického. Krásná krajina versus
lidské bestie.
PODSTATOU WESTERNU JE POCTIVÉ CHLAPÁCKÉ DOBRODRUŽSTVÍ
„Callahanem“ se posouváš v historických obdobích zase
o kousek blíže k současnosti. Dočkáme se od tebe časem románu třeba
z období druhé světové války?
A víš, že už jsem o tom uvažoval? Co takhle hororová fantasy
z prostředí zasněžených slovenských hor, kde se gestapo snaží vypátrat
skryté partyzány? (smích) Ale vážně – to devatenácté století je asi
strop. Ještě mi někde hluboko v podvědomí zraje fantasy z dob
slovenského národního obrození. Bude o tom, jak naši národovci pátrali
po ukradené svatoštěpánské koruně, kterou podle mýtu ukradl jejich
maďarský oponent Lajos Kossuth a ukryl ji někde v Rumunsku. Když podle toho
Hollywood natočí film, bude se to jmenovat Louis Shtur and the Golden
Crown of King Stephen in the Tomb of Dracula (smích).
Psát román na pokračování je určitě autorská výzva.
Evidentně ti takový způsob psaní vyhovuje, protože „Callahan“ je už
druhý rozsáhlejší text podobného typu. Jak vůbec jednotlivé díly
vznikají?
Není to o tom, že by mě lákalo „psaní na pokračování“. Obě
vysněné bokovky (o Argonautech na Slovensku a mystický western
o Callahanovi) byly původně zamýšlené jako povídky či novely a hodily se
pro časopisecké publikování. Obě se mi ale postupně rozrostly na kratší
romány. Psaní je to poměrně záludné, protože když píšu opravdu
průběžně, tedy například dopisuji druhou část v okamžiku, když už
vyšla první, nemůžu se vracet až na začátek a průběžně text upravovat
a přizpůsobovat potřebám dalšího vyprávění. Prostě je to jednou na
papíře, jedeme dál. Je to z tvůrčího hlediska i v rámci dodržování
termínů trochu napínavé, ale právě proto je to zábava. Trochu adrenalinu
do té nudné spisovatelské rutiny (smích).
Román na pokračování „Chřestýš Callahan a brána duchů“, doplněný vynikajícími ilustracemi Lubomíra Kupčíka, vyjde rozdělený na čtyři části v Pevnostech 01–04/2012.
8. ledna 2012, Karel Benedikt