Chcete-li změnit svět, začněte u sebe!, Bartosz Sztybor: Cyberpunk 2077 – Výpadek
Bolí to. Night City bolí. Utrpení má hluboké kořeny a čím hlouběji člověk padne, tím déle se přehrávají sny, které si sami předepíšeme. Bohatství, naděje, láska – to vše umožňuje technologie DMS. Jenže ne každý touží po šťastném konci. Jeden opravář psychovizí – plný pochybností, sebenenávisti a viny – brzy zjistí, že odpověď na tu bolest přichází během výpadku.
Žít na hraně nebo přežívat v domnělé jistotě? To je otázka, kterou si Arturo pokládá den co den. Opravář Kyberpunkových psychovizí nesnáší svůj život. Mizerná práce, která dennodenně ničí životy nespočtu lidí žijících v Night City, a kterou dělá jenom proto, že ho korporát drží v hrsti. Ale co když by se mizerná technologie dala použít i pro dobré účely? A kolik by člověka stálo změnit svět aspoň trochu k lepšímu?
Bartosz Sztybor ve třech bodech
- Polský novinář, filmový a komiksový kritik a scénárista se narodil 15. ledna 1986 ve Varšavě.
- Pro CD Projekt RED není Sztybor žádným nováčkem. Již v minulosti se podílel na komiksových projektech tohoto vývojářského studia. Mimo jiné i na komiksové sérii hry Zaklínač.
- V roce 2023 získal komiks Cyberpunk 2077: Big City Dreams, pro který psal Sztybor scénář, cenu Hugo v kategorii „Best Graphic Story or Comic“.
Po vizuální stránce je svazek s podtitulem Výpadek – ostatně jak je u Cyberpunk 2077 zvykem – opět precizní práce, kterou má tentokrát na svědomí Roberto Ricci. Styl je trochu pohádkovější, než jak je u drsného života v Night City obvyklé, nicméně to není nic, co by mělo jakkoli rušit, naopak se lehce snová grafika k příběhu zvláštním způsobem hodí.
Kresby podtrhuje i široká barevná paleta. Neony svítí, grafity zdobí každou zeď, na kterou se dá narazit, rez nechává vyniknout omšelým budovám a krev bude opět stříkat až do čtvrté řady. Fabiana Mascolo vybrala pro tento příběh barevný styl typický pro komiksy z osmdesátých let. Barvy nepůsobí tak pronikavě, což je možná pro kyberpunkový příběh škoda, na druhou stranu tím Cyberpunk 2077: Výpadek získává svůj charakter.
A zase ta myšlenka
Bartosz Sztybor to opět dokázal. Polský komiksový scénárista se v CP2077 evidentně zhlédnul, protože pod jeho rukama vznikají příběhové klenoty, za které by se nemusel stydět nejeden Hollywoodský filmař. Postavy, které mají být sympatické, jsou sympatické; postavy, které mají být na pěst, jsou skutečně na pěst, ale žádná z nich nikdy svým chováním nesklouzne do nudného a předvídatelného archetypu. Čtenář si nikdy není jistý, jak se postava zachová, protože až když se člověk ocitne zahnaný skutečně do kouta, teprve tehdy se ukáže jeho pravý charakter.
Ústřední myšlenka, resp. ponaučení, které si má čtenář z komiksu odnést, je tu opět na prvním místě a autor ho znovu rozpitvává až na hranici únosnosti. Klasický třídní boj doplněný o morální pochybnosti a nedůvěru vůči nejen svému okolí, ale i vůči sobě samotnému zde nabývá až děsivě reálné podoby. A pachuť po odpovědi na otázku „jak bych se na jeho/jejím místě zachoval já?“ zůstane po dočtení ještě dlouho na jazyku.
„Existuje spousta způsobů, jak druhejm pomoct. Můžeš jim dát svůj čas, energii, bejt dobrej přítel, zvednout to, když zavolaj, postarat se o ně. Ale oni stejně prohrajou. Páč některý věci jsou silnější než oni.“
Příčina a následek; postavit se nespravedlnosti nebo se raději držet vlastního koryta; a může nakonec člověk vyhrát nad vlastními démony? S těmito i dalšími myšlenkami si povedeným způsobem hraje nové dílo Bartosze Sztybora Cyberpunk 2077: Výpadek. A nejen proto mu rozhodně stojí za to dát šanci.
- Bartosz Sztybor: Cyberpunk 2077 – Výpadek
- Crew, 2024
- překlad: Filip Ženíšek
- obálka: Roberto Ricci
- 104 stran, 299 Kč (v e-shopu Fantasye již za 269 Kč)