Batman Detective Comics: Trest je spíše trestem pro čtenáře, John Layman, Jason Fabok: Trest (Batman Detective Comics 4)
Čtvrtý svazek Batman Detective Comics uvádí na scénu staré známé včetně Penguina či Man-Bata i nové neznámé v čele s pomstychtivým obrněncem Wrathem. Jenže narvat komiks několika záporáky a nechat je postupně vyškolit Batmanem už v 21. století dávno nestačí a je jen škoda, že si to scenárista John Layman neuvědomil.
Kdyby měl být nejnovější přírůstek k sérii Batman Detective Comics hodnocen pouze na twitterovém účtu, nejspíš by v rámci povolených 140 znaků zaznělo něco v tomto smyslu: „Akcí naládovaná obálka komiksu Trest je lepší než samotný obsah knihy. A vyšší počet stran to příliš nezachraňuje.“ Na Fantasyi je však možné se o nedostatcích nového Batmana rozepsat podrobněji, a tak si každý může udělat obrázek sám.
Komiks Trest je souborem šesti běžných čísel a jednoho annualu, po dočtení má ale čtenář pocit, jako by se pročetl celým jedním ročníkem. Kompletu chybí sjednocující, všeobjímající příběh, a tak se Batman v jednotlivých epizodách postupně vypořádává s následky rozsáhlé virové infekce (Devítistovka), stále drzejším Emperorem Penguinem (Králem pro dnešní den), dávnou ozvěnou z minulosti (Stíny a duchové), talentovanou zlodějkou identit (Tvář v davu), neschopným pěšákem (Zaměřeno na ochranu) a konečně zbrojařským magnátem s pohnutou minulostí, jinými slovy tím RoboCopem z obálky (Netopýr a myš a Šokový stav). To samo o sobě není málo, pocit rozdrobenosti navíc znásobují i minipříběhy naroubované na hlavní dějové linky. Těch je v kompletu bezmála deset a točí se hlavně kolem (zne)užívání man-batského séra, třebaže dojde mj. i na násilnou konfrontaci lamače páteří Banea se zabijáky Sovího tribunálu.
Scenárista John Layman (Ochutnávač) si sice dal tu práci a pokusil se jednotlivé příběhy alespoň naoko propojit – za neplechou v jedné epizodě například nestojí chycený zlosyn, ale někdo jiný, s kým se Batman musí vypořádat až v epizodě následující –, celkově to ale všechno působí jako až příliš rychlý průlet Batmanovým světem. Layman má zjevně navíc pocit, že správný batmanovský komiks namixuje tehdy, když do něj přidá co nejvíce individuí z gothamského podsvětí, a tak alespoň jedním očkem zabloudí k celé řadě vedlejších postav včetně Poison Ivy či pořezaného maniaka Zsasze. Přitom jedna stará poučka právem hlásá, že méně je někdy více.
John Layman v pěti bodech
- John Layman je u nás prakticky neznámý americký scenárista a letterer.
- Pracoval jako redaktor ve WildStormu, odnože nakladatelství DC.
- Za nekonvenční komiksovou sérii Ochutnávač (Chew, 2009-souč., česky na pokračování v Crwi2) si vysloužil zatím dvě Eisnerovy ceny.
- V nakladatelství Marvel si vyzkoušel třeba X-Mana Gambita či Fantastickou čtyřku.
- Batman Detective Comics byl Laymanovou první prací pro nakladatelství DC. Podílel se na něm zhruba rok a půl (2012–2014), než se přesunul k novince Batman Eternal (2014-souč.).
To, že jednotlivým epizodám chybí větší přesah do dalších, komiks okrádá o nemalou dávku jeho napínavosti. Prakticky po kterékoliv dočtené epizodě je totiž možné knihu bez výčitek či bolesti v srdci zavřít. Pozitivní je v tomto směru snad jen fakt, že čtenáři tato rozkouskovanost usnadňuje přijmout lépe proměny grafické podoby. Minipříběhy jsou totiž, jak už se stalo dobrým zvykem, ilustrovány jinými umělci než hlavní dějová linka, a tak se vedle ústřední kresby Jasona Faboka (5 kapitol) a Scota Eatona (2 kapitoly) v jednom svazku objevují i detailní, tenkou linkou ilustrované man-batské kousky Andyho Clarkea nebo naopak dosti povrchní a jednoduchá kresba Jasona Masterse. Ale na tento nesoulad už si český čtenář v nové dvaapadesátce pomalu začíná zvykat.
Ve srovnání (nejen) s jinými batmanovskými komiksy z posledních let novinka Trest silně kulhá na obě nohy. Pokud někdo ze čtenářů touží jen a pouze po pečlivě dávkované porci akce, která bez nejmenšího zaváhání končí drtivým vítězstvím Batmana, nechť si poslouží, objevný však Laymanův příspěvek k dějinám Gothamu není a bohužel se o to ani náznakem nepokouší. Spíše jen recykluje starší motivy a akční mustry a dosazuje do nich nové postavy, případně je dodatečně přizdobuje postavami starými.
Snaha BB/artu vydávat pravidelně nejnovější americké superhrdinské komiksy je sice sama o sobě chvályhodná, jak se ale ukazuje, řada z nich nedosahuje ani z poloviny kvality, na kterou je zmlsaný tuzemský fanoušek zvyklý (vzpomeňme třeba hodně průměrné Temné děsy či první díl Superman Action Comics), a je tedy otázkou, zda je tohle skutečně cesta, kterou by se měl malý český trh s komiksem ubírat. Méně je totiž někdy více.
- John Layman, Jason Fabok: Trest (Batman Detective Comics 4)
- BB art, 2015
- překlad: Petr Zenkl
- 264 stran, 599 Kč (v e-shopu Fantasye již za 539 Kč)