Štvanice na ďábla, André Wiesler
Urban fantasy právě teď prožívá u nás svou zlatou éru, o tom asi není pochyb. Historická fantasy má oproti tomu dlouhou tradici, a přesto se stále těší značné přízni českého čtenářstva i autorů. Ale co takhle oba žánry smíchat, zasadit do klíčových okamžiků české historie a servírovat pohledem německého autora?
Přesně toto představuje trilogie Kroniky Hagena von Stein. I když takový docela divoký mix může nadzvedávat vaše obočí, v tomto kousku funguje. A více než dobře. Ale abychom se neztratili, zrekapitulujeme si děj. V prvním díle náš hlavní hrdina opravdu drsnou cestou vyřešil své spory s bratrem, a to na pozadí sporů mezi králem Václavem a jeho bratrem Zikmundem (rodinná pouta jak vyšitá). Vyústění skoro nemohlo dopadnout jinak než s příchutí antické tragédie – bratra sice porazil, ale sám byl lstí přeměněn na blecra, nemrtvého služebníka wariwulfů.
S tímto svým postavením ale rozhodně není spokojený, a tak se rozhodne vést vzpouru blecrů proti jejich pánům. Vhodná příležitost se k tomu naskytne za dvě stě let, během zmatků a krvavých bojů třicetileté války. Neváhá se přitom uchýlit ani k těm nejďábelštejším prostředkům, zradou počínaje a krvavými rituály pod taktovkou zlé hecetissy (čarodějnice) konče. Hagen ušel opravdu kus cesty od Božího vlkodlačího bojovníka prvního dílu. Mnoho sympatií si tím asi nezíská, protože se z něho stal opravdový padouch a jen občas v něm zableskne něco z jeho starého dobrého já. Ale pozor, rozhodně nejde o nějaký násilný charakterový převrat. Jeho motivace je opravdu silná a obrat v povaze pochopitelný. Přece jenom nepříjemná transformace na jinou bytost, navíc spojená s dostatečně dlouhou dobou na rozležení, by dokázala zamíchat charakterem Limonadového Joea.
Značný prostor je v druhém díle věnován i současnosti, kde sledujeme inkvizitora Georga von Vitzhuma, který se dostane k Hagenově kronice, a na jejím základě se vydává pátrat po jejím pisateli a jeho pohůncích. Bohužel situace je mnohem komplikovanější, než se zdálo na první pohled. Mezi upíry to vře, a ani mezi inkvizitory nepanuje příliš příznivá atmosféra. A jak už to tak bývá, poctivému „detektivovi“ házejí jeho nadřízení samé klacky pod nohy. Ještě, že má parťáka, na kterého se může spolehnout. Prostě urban fantasy, jak vyšitá… Obě linie se nám už začínají sbližovat, a začíná být jasné, proč se autor rozhodl o toto netradiční spojení. Navíc je patrná převaha moderní urban fantasy. Nebudu přehánět, když řeknu, že v historické části si Wiesler připravuje hlavního záporáka, aby ho potom v současnosti mohl klaďas-inkvizitor nahánět.
Vzniká paradoxní situace, protože lépe znáte padoucha než kladného hrdinu. Samozřejmě to napomáhá nejednoznačné hranici mezi dobrem a zlem. I když nám Hagen zparchantěl, tak pořád se čtenář nemůže ubránit zájmu o jeho osobu. Takže celá kniha působí trochu schizofrenicky a leckdo bude na holičkách při výběru, komu vlastně fandit.
Historické pozadí tentokrát hraje vyloženě druhé housle. Ano,
podíváme se na defenestraci, Bílou horu a i do dalších bitev třicetileté
války, ale vliv na děj a osudy hrdinů to má jen pramalý. V podstatě to
slouží pouze pro ozdobu. Zato se nám docela rozmnoží počet druhů
nadpřirozených bytostí, zejména vlkodlačích odrůd, a bez přiloženého
slovníku by se mohl čtenář velice snadno ztratit.
Wiesler nám zase leccos poodkryl z osudů Hagena, ale i ze svých autorských
záměrů. Celá trilogie nevyhnutelně spěje k finálnímu konfliktu, kde se
konečně oba hlavní hrdinové střetnou, stejně jako obě dějové linky.
Pokud se autorovi podaří ukočírovat lavírování a splétání děje i ve
třetím dílu, máme se na co těšit, protože napětí, solidní dávku akce,
propracované postavy i lákavou kombinaci na první pohled nespojitelných
žánrů nenabízí každá kniha. Jediné, co tak může čtenáře první
části nemile překvapit, je lehký ústup historie do pozadí. A oprávněné
jsou obavy, že ve finále už se jí nedočkáme vůbec. Což je škoda,
protože v prvním díle to fungovalo.
- André Wiesler: Kroniky Hagena von Stein 2– Štvanice na ďábla
- Překlad Svatava Kretková
- Obálka Lukaš Tuma
- Fantomprint, Ostrava 2011.
- 304 stran / 269 kč