Volání, David Gaider
Druhý díl je chronologicky mnohem bližší ději hry, a tak hráčům umožňuje seznámit se s podstatně větším počtem postav ze hry, než jeho předchůdce skrývající se pod titulem Ukradený trůn. I samotný děj jim může být bližší, protože v podstatě nejde o nic jiného než o výpravu do Hlubokých cest za záchranou ztraceného Šedého strážce, který uposlechl své Volání a odešel najít svou smrt. Místo toho byl ale zajat Zplozenci, nemyslícími otroky Nákazy, která ohrožuje svět už od dávných dob.
Jenže na celé výpravě není něco v pořádku. Odkdy berou takové nemyslící bestie jako Zplozenci zajatce? Může to být proto, že zajatý strážce zná polohu Starých bohů, jejichž osvobození vždy nevyhnutelně vede k nové Nákaze? Proč sebou velitelka Šedých strážců bere nováčka Duncana, zlodějíčka, kterého strážci teprve před nedávnem zachránili před šibenicí? A jaký důvod pro účast na výpravě může mít samotný král Fereldenu Marik, který se uvolil, že družinu provede Hlubokými cestami?
Ani během putování není klid. Jako by nestačilo, že se musí potýkat s útoky Zplozenců, dokonce narazí i na jednoho z draků, ale klid nepanuje ani uvnitř skupinky hrdinů. Velitelka Genevieve je nalezením svého bratra přímo posedlá, navíc mezi ní a Duncanem visí těžké stín z minulosti. Kouzelnice Fiona zase dlouho nemůže přijít na chuť králi Marikovi, který je zase sžírán pochybnostmi nad svými skutky, které musel jako král učinit. Lovec Kell se zase stane vůdcem odpůrců proti velení Genevieve, která celou družinu bezhlavě žene za dosažením svého cíle. Celou výpravu pak doplňují Nicholas s Julienem dva nerozluční bijci k pohledání, které spojuje mnohem větší pouto než jen desítky společných bojů. Posledním členem je nemluvící trpaslice Utha.
Nejdůležitější je, že všechny postavy mají nějaké náznaky charakteru, byť u většiny se žádné propracované psychologie nedočkáme, alespoň se čtenáři nestane, že by nevěděl o kom je řeč. Navíc všechny mají za sebou více či méně pohnutou minulost, které se budou muset postavit čelem v Úniku, což je sféra, do které odchází obyvatelé světa Dragon age vždy, když nejsou při vědomí – a je jedno jestli jenom spí nebo jsou mrtví.
Poněkud nenápadnější linii pak tvoří interakce mezi zajatým strážcem Breganem a Zplozeneckým Architektem, jenž vymyslel plán na zastavení Nákazy jednou pro vždy. Ale otázkou zůstává jestli se Šedý strážce rozhodně pomoci ho uskutečnit, protože cena jakou by lidstvo muselo zaplatit by byla opravdu strašlivá. Na druhou stranu úkolem řádu je udělat vše proto, aby došlo k ukončení Nákazy…
Stejně jako postavy hraje v příběhu velkou roli samotný svět, který je kupodivu poměrně originální a hlavně je dostatečně temný, aby to příběhu dodalo tolik potřebnou atmosféru. Lidští mágové, kteří se pokusili násilím procpat do Nebe a skončili jako první Zplozenci, trpaslíci, kteří byli mocnou a hrdou rasou, která měla tu smůlu, že jako tvůrci Hlubokých cest, přišli jako první do kontaktu Nákazou a Zplozenci, a tak jim dnes už zbývá jenom jedno poslední město. To elfy z jejich domoviny vytlačili zase lidé, a tak dnes musí žít v odlukách, což není nic jiného než obyčejné ghetto.
Na tak útlý svazek (trochu klame tělem, protože jde skoro o 400 stran poměrně hustou sazbou) je toho poměrně hodně a místy se může zdát, že autor celou tvorbu trošičku uspěchal. Nemůžu se ubránit pocitu, že si autor po lineárním ději v průběhu knihy snažil napravit reputaci závěrem plným zvratů. Je jich možná až příliš, na druhou stranu, většina z nich dává smysl, takže velký zmatek se neděje a celý příběh se dočká svého rozuzlení. Pár slov si zaslouží i obálka, která má poněkud nestandardní podobu, ale pěkně vystihuje povahu světa Dragon Age a hlavně zajistí, že dílko nezůstane nepovšimnuto hlavní cílovou skupinou čtenářů, což nepochybně budou hráči hry.
Ačkoli se kniha nezařadí mezi klenoty žánru, nelze ji upřít solidní dávku čtivosti, takže rozhodně nezklame ani hráče DA ani jakékoli jiné příznivce slušně napsané klasické fantasy s temnějším nádechem.
- David Gaider: Volání
- vydal: Fantom print, Ostrava 2010
- přeložil:Jakub Mařík
- přebal: Electronic Arts
- 368 stran / 249 Kč