100 nábojů si v sedmém díle bere oddech a vrací se ke kořenům, Azzarello Brian a Risso Eduardo: Samuraj (100 nábojů 7)
Zpočátku to vypadalo jako nevinné historky o lidech, kteří se ocitli na špatné straně zákona a dostali šanci se pomstít. Postupně ale komiks 100 nábojů nabízí po střípcích mnohem složitější obraz, aby v posledních dílech spatřila světlo světa velká konspirace mocných, která se skrývá v pozadí skoro všechno důležitého.
Ve dvou příbězích sedmého sešitu se čtenáři nejprve podívají do vězení, načež se na scénu se vrátí kufřík s nevystopovatelnými náboji, který si najde cestu k dalšímu muži z lidu, a hlavní linka přitom jde dost stranou. Agent Graves rozjel svou hru naplno a celý skoro všemocný Trust se otřásá v základech.
Jenže rozuzlení velkých intrik se odkládá a Brian Azzarello se zaměřuje na sledování vedlejších linek, a tak je první příběh klasickou americkou prison story, která znalcům komiksu patrně připomene vězeňskou epizodu Johna Constantina. Ne náhodou, protože tu si nestřihl nikdo jiný než Azzarello. Nejslavnější argentinský komiksový tvůrce má prostě kriminální živly evidentně rád.
Když se za katr k negrům, náckům, feťákům a tyranským dozorcům dostane jeden z bývalých minutemanů je jasné, že bude opravdu veselo. Míra násilí tím ještě vzroste a nejeden z muklů se bude muset ohánět, aby svůj nedobrovolný pobyt ve vězení přežil. Navíc mají čtenáři možnost sledovat osudy jednoho z prvních lidí, kterým se dostalo šance využít nevystopovatelné náboje. Úplně dobře se mu nevede, ale to se ve vězení stává.
100 nábojů v pěti bodech
- 100 nábojů obdrželo prestižní ceny Eisner a Harvey Award.
- Brian Azzarelo začínal v nakladatelství Vertigo, potom přešel k slavnějšímu DC Comics.
- Podílel se na řadě známých sérií jako Hellblazer, Superman a Batman.
- Eduard Risso začínal v časopise Heavy Metal a 100 nábojů ho vyneslo mezi autory DC Comics.
- Risso získal hned čtyři Eisnerovy ceny, všechny za sérii 100 nábojů.
I druhá část sešitu se drží na odvrácené straně zákona, jak už to u 100 nábojů bývá. Tentokrát se střely dostanou do ruky neustále zdrogovaného povaleče a jeho přítele, kteří jsou na cestě do zoo. Ale není to obyčejná zoologická zahrada, nýbrž spíš chov tygrů pro nelegální odstřel. Náboje ale změní poklidný lovecký výlet na hotové volání divočiny.
Hlavně v druhé povídce se autoři komiksové série vrací ke svým začátkům, v nichž nabízeli hlavně různé pohledy na chápání pojmu spravedlnosti a pomsty, zatímco konspirace a osudy minutemanů tentokrát jdou zcela stranou. Děj nepádí žádným zběsilým tempem a na akci čtenář narazí pouze sporadicky, zato nechybí povedené dialogy, které podporují výbornou zádumčivou atmosféru Na jednu stranu je to dobře, protože oba příběhy jsou velmi zábavné, na druhou stranu jde o nepřirozenou pauzu v momentě, kdy se hlavní příběhová linie solidně rozjela. Čtenář se ze Samuraje nedoví nic moc podstatného.
Podobné prostoje se ale nevyhnuly ani o dost slavnějšímu Preacherovi a nedá se říct, že by si kvůli tomu čeští čtenáři nedočkavostí trhali vlasy. Při pozvolném vydávání sérií u nás už fanoušci otrnuli. Přece jenom česká scéna vyznává poněkud jiné tempo než zběsilá země komiksům zaslíbená. Nezbývá než čekat a doufat, že se autorům podaří na solidně rozjetý děj navázat co nejdřív, dokud je všechno důležité ještě ve čtenářově paměti.
Samuraj je tak nostalgickým vzpomínáním na začátky série, kdy ještě nebylo jasné, která bije a autorské duo prostě sypalo jednu zajímavější epizodku za druhou, aniž by přitom na sebe tyto „historky z podsvětí“ nějak navazovaly. Je na čase setřít slzu dojetí a vydat se vstříc novým odhalením, i když tahle malá rekapitulace v půlce série neuškodila.
- Azzarello Brian a Risso Eduardo: Samuraj (100 nábojů 7)
- BB art, 2012
- překlad: Petr Zenkl
- obálka: Dave Johnson
- 168 stran, 399 Kč (v-eshopu Fantasye již za 359 Kč)